Start-up zrewolucjonizuje recykling akumulatorów do aut?
Start-up z Uniwersytetu w Grazu (Austria) opracował kompaktowy system recyklingu akumulatorów litowo-jonowych z pojazdów elektrycznych. Innowacja umożliwia opłacalny i przyjazny dla środowiska recykling cennych surowców bezpośrednio na miejscu.
Samochody elektryczne są podstawą przejścia na zrównoważoną mobilność. Ale co się stanie, gdy taki samochód elektryczny zostanie uszkodzony lub jego żywotność dobiegnie końca? Baterie są rzeczywistymi źródłami zasilania. Jednak obchodzenie się z nimi może być niebezpieczne, ponieważ są podatne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia i mogą powodować pożary. Baterie zawierają cenne surowce.
Tylko kilka firm zajmujących się utylizacją odpadów posiada zaplecze do recyklingu akumulatorów litowo-jonowych. Zużyte baterie są jednak niebezpieczne. Wymaga to oddzielnego, bezpiecznego i kosztownego transportu. Jürgen Abraham, Tobias Kopp i Chris Pichler pracują nad nowym rozwiązaniem w ramach projektu badawczego Uniwersytetu w Grazu w inkubatorze start-upów UniCorn. Pod nazwą „ProtectLiB” opracowali oni opatentowany proces recyklingu w formie kompaktowej instalacji do recyklingu. Jest on wielkości zwykłego kontenera, dzięki czemu akumulatory samochodowe mogą być przetwarzane bezpośrednio na miejscu.
„Możemy oddzielić lit, kobalt i nikiel od płynnych elektrolitów. W przeciwieństwie do istniejących procesów możemy to zrobić bez użycia energii cieplnej” - mówi Tobias Kopp, wyjaśniając wartość dodaną swojej innowacji.
Pierwszy prototyp znajduje się na kampusie uniwersyteckim i jest gotowy do użycia. Założyciele skupiają się obecnie na bateriach z sektora motoryzacyjnego. Baterie do telefonów komórkowych lub laptopów są w tej chwili wykluczone, ponieważ każda bateria z tych baterii ma inny skład chemiczny.
Pozyskano już pierwszego klienta w południowej części Grazu. Opracowywane są tam prototypy baterii dla transportu. Firma zamierza w przyszłości poddawać je recyklingowi bezpośrednio na miejscu przy użyciu technologii ProtectLib.