Zmiana w kierunku elektryfikacji nabiera tempa
Europejski przemysł motoryzacyjny szybko przestawia się na pojazdy elektryczne, w miarę jak producenci starają się osiągnąć ambitne cele ekologiczne. Z Teslą i Volkswagenem na czele, kontynent wkracza w nową erę zrównoważonej mobilności.
Europa jest trzecim co do wielkości rynkiem pojazdów na świecie, a także siedzibą potężnego przemysłu motoryzacyjnego.
W ciągu ostatnich kilku lat fraza „przyszłość jest elektryczna” zyskała coraz większe poparcie, a rosnąca liczba producentów samochodów przekształca się w firmy produkujące w pełni elektryczne samochody.
Niektórzy producenci dążą do produkcji i sprzedaży wyłącznie zelektryfikowanych samochodów do 2030 roku, podczas gdy inni dążą do tego, aby do tego czasu określony procent całkowitej sprzedaży stanowiły samochody elektryczne. Jedną z firm, która wyznaczyła sobie być może jeden z najbardziej wyrazistych celów, jest Volvo Cars – połowa całkowitej sprzedaży firmy do 2025 r. będzie pojazdami zelektryfikowanymi, a w 2030 r. będą to wyłącznie samochody w pełni elektryczne. Marka Volkswagen zapowiedziała z kolei, że będzie produkować samochody elektryczne w Europie dopiero od 2033 roku.
Przemysł motoryzacyjny jest uważany za kluczowy dla dobrobytu Europy. Jest to branża, która przechodzi poważną transformację. Dla przykładu, Unia Europejska chce, aby wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze sprzedawane w Europie były bezemisyjne od 2035 roku.
Europejska Agencja Środowiska (EEA) podkreśla stały roczny wzrost liczby pojazdów elektrycznych w całej Europie. Wstępne dane pokazują, że w 2023 r. samochody elektryczne stanowiły 23,6% wszystkich rejestracji nowych samochodów. W ten sposób pojazdy elektryczne przeszły z rynku niszowego do bardziej głównego nurtu. Według raportu McKinsey & Company, od początku 2024 roku w całej Europie sprzedano ponad 875 000 nowych pojazdów elektrycznych na baterie (BEV).
Jak wspomniano wcześniej, europejski rynek pojazdów elektrycznych nadal rośnie, a patrząc na konkretne marki, Tesla przewodzi stawce jako najpopularniejsza marka pojazdów elektrycznych w Europie. Z kolei Grupa Volkswagen jest czołowym producentem OEM.
Według danych zgromadzonych przez Europejskie Centrum Monitorowania Paliw Alternatywnych, Grupa VWW odpowiadała za 19,5% całej sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie w lutym 2024 roku. Stellantis zajął natomiast drugie miejsce z wynikiem 12,2%, a następnie Tesla z wynikiem 11,6%.
Pozycja | Model | Luty | % |
1 | Tesla Model Y | 19,946 | 9.8% |
2 | Tesla Model 3 | 8,120 | 4.0% |
3 | Peugeot e-208 | 5,319 | 2.6% |
4 | Volvo XC40 (BEV+PHEV) | 5,034 | 2.5% |
5 | MG4 | 4,990 | 2.5% |
6 | Skoda Enyaq | 4,270 | 2.1% |
7 | Volvo XC60 PHEV | 4,251 | 2.1% |
8 | Audi Q4 e-Tron | 3,914 | 1.9% |
9 | Volvo EX30 | 3,675 | 1.8% |
10 | BMW i4 | 3,638 | 1.8% |
Źródło: Europejskie Centrum Monitorowania Paliw Alternatywnych na podstawie ev-volumes. |
19 września Evertiq przeniesie swoje Expo z powrotem do szwedzkiego centrum motoryzacyjnego – Göteborga. Będącego siedzibą takich firm firm motoryzacyjnych jak Volvo Cars i Polestar, czy innych głównych graczy w branży motoryzacyjnej, jak Novo Energy, Einride, Zenseact, WirelessCar i Smart Eye. Tesla będzie obecna podczas Evertiq Expo i… przywiezie ze sobą kilka swoich modeli samochodów, które zarówno wystawcy, jak i odwiedzający będą mogli zabrać na przejażdżkę.