Łańcuchy dostaw w obliczu światowych kryzysów
Grzegorz Trafiał, wiceprezes ds. produkcji i logistyki firmy Green Cell, w trakcie tegorocznych targów Evertiq Expo Kraków opowiedział o doświadczeniach związanych z odbudową łańcuchów dostaw w branży bateryjnej. Na podstawie historii Green Cell uczestnicy mieli okazję prześledzić wpływ czterech światowych kryzysów na sektor mikromobilności.
Krakowska firma Green Cell, dzisiaj obecna na 60 rynkach światowych, od początku swojej działalności skoncentrowana jest na rozwoju elektromobilności. W przededniu pierwszego z czterech omawianych kryzysów - pandemii COVID-19 - w 2019 roku firma podjęła decyzję o budowie własnej fabryki. Projekt został sfinalizowany w 2022 roku, a obecnie Green Cell produkuje między innymi baterie rowerowe i customowe oraz powerbanki.
Dzięki decyzji o budowie własnej fabryki, gdy nadeszła pandemia COVID-19, Green Cell miał zebrane zapasy magazynowe, stracił natomiast klienta końcowego i musiał podjąć błyskawiczne środki zaradcze. Do życia został powołany multi obszarowy zespół, szukający rozwiązania problemu. Już niedługo, w świetle kolejnych kryzysów, zespół wyspecjalizował się w zarządzaniu kryzysowym, bezwzględnie dbając o możliwie najszybszą odbudowę safety stocków.
Gdy w marcu 2021 roku kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie Kanału Sueskiego w Egipcie, skutecznie blokując możliwość transportu tą drogą, kontener z zaopatrzeniem płynącym do firmy musiał znacząco nadłożyć drogi i opłynąć Afrykę. Zbudowane zapasy magazynowe uratowały Green Cell. Zespół kryzysowy zaangażował się w wykorzystanie alternatywnych form transportu, takich jak kolej i przesyłki lotnicze. Obie te formy transportu w tamtym czasie mocno wpłynęły na ceny elektroniki. Grzegorz Trafiał wspomina ten okres jako czas ciągłych negocjacji.
Inwazja Rosji na Ukrainę w 2022 roku przełożyła się na problemy z transportem kolejowym. Jednak, dzięki działającemu błyskawicznie zespołowi kryzysowemu, firma Green Cell zdążyła uzupełnić swoje magazyny. Problemy na kolei skłoniły firmę do poszukiwania alternatyw i przecierania nowych szlaków. Jedną z nich okazał się port Koper na Słowenii, odgrywający coraz to większą rolę w handlu środkowoeuropejskim.
Blokada Morza Czerwonego, wywołana atakami Houthi, zmusiła Green Cell do wznowienia dostaw drogą kolejową i lotniczą. Kolejny raz firma udowodniła, że dynamiczna i wielopoziomowa praca nad stanami magazynowymi oraz nieustępliwość w poszukiwaniu alternatyw to kierunek zapewniający bezpieczeństwo ciągłości funkcjonowania. Zespół kryzysowy, dzięki swojej elastyczności, błyskawicznej adaptacji i wydajnej odbudowie zapasów magazynowych pomógł firmie przetrwać globalne problemy.
Najbliższe Evertiq Expo odbędzie się już 20 października w Warszawie. Zapraszamy serdecznie!