Sposób na VR prosto z Polski
VR jest jedną z tych technologii, o której nieustannie mówi się od wielu lat i wciąż spekuluje nad możliwościami jej wykorzystania. Sposób na VR znalazło polskie Carbon Studio, które stawia na rozrywkę i zwiększenie doznań z gier. O kierunku rozwoju wirtualnej rzeczywistości, jej ograniczeniach i szansach, a także o własnej spółce opowiada w rozmowie z Evertiqiem Błażej Szaflik, Prezes Carbon Studio.
Ewelina Bednarz, Evertiq: Piszą Państwo na swojej stronie, że Carbon Studio to pionier na polskim i światowym rynku w dziedzinie developmentu gier i aplikacji dedykowanych technologii VR. Proszę o tym opowiedzieć.
Błażej Szaflik, Prezes Carbon Studio: Od momentu swojego założenia w 2016 roku, zajmuje się przekraczaniem granic możliwości technologii wirtualnej rzeczywistości (VR). Jako jedni z pionierów na polskim i światowym rynku, skupiliśmy się na rozwoju gier i aplikacji wykorzystujących tę innowacyjną technologię, by dostarczać użytkownikom unikalne i niezapomniane doświadczenia.
Nasza przygoda z VR rozpoczęła się w momencie, gdy technologia ta dopiero wchodziła na rynek, co pozwoliło nam na zdobycie cennej wiedzy i doświadczenia. Jesteśmy dumni z tego, że już na wczesnym etapie rozwoju VR, Carbon Studio potrafiło wykorzystać jej potencjał, tworząc gry z serii The Wizards – jednej z pierwszych gier, w których gracz mógł się wcielić w postać czarodzieja i poczuć intensywną immersję podczas podróży przez fantastyczne krainy. Nasze projekty charakteryzują się wysoką jakością wykonania, immersyjnością oraz innowacyjnością, co zostało docenione przez graczy i branżę na całym świecie.
Przez lata nieustannie eksplorowaliśmy nowe obszary wykorzystania VR, badając możliwości interaktywnych narracji, realistycznych symulacji oraz społecznych aspektów gier. Dzięki temu Carbon Studio ugruntowało swoją pozycję jako lidera w tworzeniu doświadczeń VR, co motywuje nas do dalszego pionierskiego przekraczania granic i eksplorowania nowych możliwości tej fascynującej technologii.
EB: Jakie są Państwa plany na przyszłość, a także te związane m.in. z połączeniem z Iron VR?
BS: W zeszłym roku rozpoczęliśmy prace przygotowawcze mające na celu połączenie ze spółką Iron VR. Połączenie spółek pozwoli lepiej wykorzystać potencjał zespołu Iron VR, istotnie uprościć strukturę organizacyjną grupy kapitałowej, zmniejszyć koszty funkcjonowania, co może istotnie wpłynąć na wzrost skali działalności i efektywności Carbon Studio.
Obecnie skupiamy się na wspieraniu niedawno wydanych produkcji The Wizards - Dark Times: Brotherhood i Hunt Together oraz na pierwszych podejściach do dwóch niezapowiedzianych jeszcze tytułów, gdzie jesteśmy na etapie tworzenia konceptów gier. Praca nad konceptami jest dla nas kluczowym momentem, pozwalającym określić kierunek, w którym poprowadzimy te gry. Chcemy, by każdy nowy tytuł nie tylko wprowadzał graczy w nowe światy i opowieści, ale również oferował innowacyjne mechaniki rozgrywki, wykorzystujące pełen potencjał technologii VR/XR.
W Carbon Studio jesteśmy podekscytowani tym, co przyniesie przyszłość i nieustannie dążymy do przekraczania granic możliwości, by dostarczać naszym użytkownikom niezapomnianych wrażeń w wirtualnej rzeczywistości.
EB: Czy mogliby Państwo opowiedzieć o obszarach, w których rozwija się VR?
BS: VR rozwija się dynamicznie przede wszystkim w obszarze rozrywki, ze szczególnym naciskiem na rynek gier wideo. Dzięki VR gracze mają możliwość zanurzenia się w trójwymiarowe światy gier, doświadczając unikalnych oraz interaktywnych przygód. Oprócz gier, VR znajduje zastosowanie w symulacjach doświadczeń, takich jak wirtualne wycieczki, koncerty czy wystawy muzealne, oferując użytkownikom nowe sposoby interakcji z kulturą i sztuką. Branża filmowa również eksperymentuje z VR, tworząc filmy i krótkometrażówki, które zanurzają widza w centrum akcji. W miarę rozwoju technologii możemy spodziewać się dalszego poszerzania granic rozrywki, w tym wprowadzenia bardziej zaawansowanych interaktywnych i społecznych doświadczeń w wirtualnej rzeczywistości.
EB: Jakie są szanse lub ograniczenia związane z postępem technologii VR?
BS: Rozwój technologii VR na rynku gier niesie ze sobą szereg szans, jak i wyzwań. Jedną z największych szans jest możliwość stworzenia głęboko immersyjnych doświadczeń, które przekraczają tradycyjne ramy gier wideo, oferując graczom nie tylko rozrywkę, ale także nowe sposoby na naukę, trening, czy terapię poprzez gry. VR otwiera także nowe możliwości dla twórców gier, umożliwiając eksplorację nowych gatunków i mechanik gry, które wcześniej były nieosiągalne. Jednakże, postęp technologii VR wiąże się również z ograniczeniami, takimi jak wysokie koszty dostępu dla konsumentów zarówno w zakresie sprzętu, jak i gier. Ponadto, rozwój i produkcja gier VR wymagają znacznych inwestycji czasowych i finansowych ze strony twórców, co może ograniczać zasięg mniejszych studiów gier. Istnieją również wyzwania techniczne, w tym potrzeba mocniejszego sprzętu komputerowego do obsługi zaawansowanych gier VR oraz potencjalne ryzyko dla zdrowia użytkowników, takie jak choroba lokomocyjna czy zmęczenie wzroku. Mimo tych wyzwań, branża gier VR nieustannie się rozwija, oferując coraz to nowsze i bardziej zaawansowane rozwiązania, które mają szansę przekształcić rynek gier wideo.