Spadek zamówień w niemieckim przemyśle elektrycznym i cyfrowym
Niemiecki przemysł elektryczny i cyfrowy rozpoczął rok 2024 od gwałtownego spadku zamówień: przychodzące zamówienia spadły w styczniu o 10,8% w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Tak wynika z najnowszego raportu stowarzyszenia branżowego ZVEI.
Podczas gdy zamówienia krajowe spadły o 7,1 %, zamówienia od klientów zagranicznych spadły dużo bardziej gwałtownie (-13,6 %). W Ponadto nowe zamówienia ze strefy euro były o 9,4 % i 16,0 % niższe niż w styczniu 2023 roku.
Destatis nieznacznie natomiast skorygował w górę wskaźnik zamówień za cały ubiegły rok 2023. Zamiast spadku o 2,2 %, wskaźnik ten wynosi obecnie już tylko minus 1,9 %. Zamówienia krajowe wzrosły w ubiegłym roku o 3,0 %. Z kolei zamówienia zagraniczne spadły o 5,9 % (strefa euro: -9,3 %, poza strefą euro: -4,0 %). Według danych rzeczywista produkcja towarów elektrycznych i elektronicznych w Niemczech — skorygowana o zmiany cen — była w styczniu 2024 r. o 5,0 % niższa niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku.
"Styczeń 2023 r. był jeszcze bardzo mocny, więc poprzeczka została ustawiona dość wysoko", mówi dr Andreas Gontermann, główny ekonomista ZVEI.
Ponieważ Destatis przestawił swoje sprawozdanie na nowy rok bazowy — obecnie 2021 — a schemat ważenia również został dostosowany w tym kontekście, w minionym 2023 r. odnotowano jedynie stagnację zagregowanej produkcji przemysłowej zamiast poprzedniego wzrostu o 0,4%.
Nominalne przychody niemieckiego przemysłu elektronicznego i cyfrowego w styczniu 2024 r. wyniosły 17,7 mld EUR i były o 5,4% niższe niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Sprzedaż do klientów krajowych wyniosła 8,6 mld euro (-7,2%), a do klientów zagranicznych 9,1 mld euro (-3,7%).
Podczas gdy przychody z partnerami biznesowymi ze strefy euro wzrosły w styczniu o 2,3% do 3,5 mld euro, przychody z klientami spoza strefy wspólnej waluty spadły o 7,1% do 5,6 mld euro.
W 2023 r. zagregowane przychody wzrosły o 6,6% do nowego rekordu 239,4 mld euro. W ubiegłym roku w Niemczech przeprowadzono transakcje o wartości 115,1 mld euro (+ 7,3%), a za granicą 124,3 mld euro (+ 6,1%). Rozwój sprzedaży z partnerami ze strefy euro (+5,9 proc. do 44,1 mld euro) był podobny do rozwoju sprzedaży z klientami z krajów trzecich (+6,1 proc. do 80,2 mld euro).
W lutym 2024 r. klimat biznesowy w niemieckim przemyśle elektrycznym i cyfrowym nadal nieznacznie się poprawiał. Według Gontermanna był to trzeci wzrost z rzędu, choć na niskim poziomie. Ocena bieżącej sytuacji była nieco mniej korzystna niż w styczniu, ale ogólne oczekiwania biznesowe wzrosły. W lutym, po raz trzeci z rzędu, wzrosły również oczekiwania eksportowe.