reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa
Przemysł elektroniczny |

Polacy w programie Hypersonic Defence Interceptor Study

31 października w niemieckim Bonn OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement) podpisał umowę z Sistemas de Misiles de España (SMS) na uruchomienie pierwszego europejskiego programu obrony przed zagrożeniami poruszającymi się z prędkościami hipersonicznymi, HYDEF (Hypersonic Defence Interceptor Study). Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa poinformował, że będzie brał udział w pracach konsorcjum, w którego skład wchodzi 14 instytucji z 7 państw europejskich.

Według Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa członkowie programu HYDEF dysponują znacznym dorobkiem w dziedzinie opracowywania i produkcji zaawansowanych komponentów przeznaczonych do zastosowań w obronie powietrznej.

HYDEF dysponuje budżetem w wysokości 110 mln euro. Zdecydowana większość, bo 100 milionów euro jest współfinansowane przez Europejskie Fundusze Obronne (EFR).

Warto zaznaczyć, że do konsorcjum HYDEF należą:

  • SMS z Hiszpanii – lider
  • Diehl Defense z Niemiec – koordynator techniczny
  • SONACA z Belgii
  • LKE z Czech
  • Nammo z Norwegii
  • Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa z Polski
  • ITWL z Polski 
  • Beyong Gravity ze Szwecji – dawniej RUAG 
  • EM&E z Hiszpanii
  • GMV z Hiszpanii
  • Instalaza z Hiszpanii
  • INTA z Hiszpanii
  • Navantia z Hiszpanii
  • Sener z Hiszpanii

Konsorcjum ma opracować innowacyjne, zintegrowane oraz konkurencyjne łańcuchy dostaw o zasięgu międzynarodowym. Ma to na celi wsparcie interoperacyjności i standaryzacji nowych zdolności w obszarze obrony powietrznej.

„To niezwykły projekt, w ramach którego zjednoczona Europa konsoliduje swoje wysiłki i kompetencje by chronić europejskie niebo przed potencjalnymi zagrożeniami ze strony wysokomanewrowej broni hipersonicznej. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa pełni istotną rolę w tym innowacyjnym przedsięwzięciu, wnosząc swoje wieloletnie doświadczenie w dziedzinie aerodynamiki i technologii napędowych. Przed nami, jak i przed naszymi cenionymi partnerami, otwiera się wyjątkowo wymagająca droga, lecz jestem głęboko przekonany, że po jej przejściu Europa stanie się miejscem o znacznie większym poziomie bezpieczeństwa” – mówi Przemysław Drężek, kierownik B+R projektu w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.

Lidera przedsięwzięcia zostało hiszpańskie SMS, a koordynację techniczną powierzono Zarządzanie niemieckiemu producent systemów obrony powietrznej, czyli Diehl Defence, które będzie odpowiadało za proces wdrożenia technicznego, począwszy od opracowania kompletnego systemu aż po element przechwytujący. 

Jak czytamy w aktualnościach, w przyszłości cały system będzie zdolny do wykrywania i przechwytywania hipersonicznych pocisków manewrujących (HCM), a także nadzwyczaj zwrotnych hipersonicznych pojazdów szybujących (HGV). Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa zaznacza, że zadanie to zostanie zrealizowane poprzez stworzenie sieci czujników, w tym umieszczonych w przestrzeni kosmicznej, oraz systemu przechwytującego, który zostanie rozmieszczony, tam gdzie to możliwe, w oparciu o istniejące systemy dowodzenia i kontroli NATO BMD.

HYDEF ściśle wiąże się z unijnym programem PESCO (Timely Warning and Interception with Space-based TheatER surveillance, TWISTER).


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-2
reklama
reklama