reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Farnell
Biznes |

Polska jest ważnym ogniwem w łańcuchu Farnella

Po 10 latach obecności w Polsce, Farnell otworzył nowe biuro w Krakowie. Globalny dystrybutor wciąż się rozwija i obecnie traktuje Polskę i Europę Wschodnią jako przyszłościowy region. W związku z tym Evertiq postanowił skontaktować się z Farnellem i zapytać o to, jak ekspansja firmy przebiegała w przeszłości i dlaczego akurat Polska? Odpowiedzi udzieliła nam Sabina Rozlach, Commercial Centre Director na Europę Wschodnią w Farnellu.

Ewelina Bednarz, Evertiq: Dziś Farnell jest uznanym globalnym dystrybutorem. Ale jak wyglądała droga firmy? Czy mogłaby Pani opowiedzieć o początkach?

Sabina Rozlach, Commercial Centre Director na Europę Wschodnią, Farnell: Farnell jest znanym, światowym dystrybutorem komponentów elektronicznych, produktów i usług o bogatej historii.

Firma została założona w Leeds w Wielkiej Brytanii przez Alana Farnella w 1939 roku jako mały sklep z częściami radiowymi o nazwie „Farnell Radio Services”. Nasza firma była pierwotnie dostawcą części zamiennych i komponentów do naprawy radioodbiorników oraz telewizorów. Jednak przez dziesięciolecia stale poszerzaliśmy naszą ofertę wprowadzając takie produkty jak układy scalone (IC), tranzystory i wiele innych komponentów elektronicznych, ponieważ zapotrzebowanie inżynierów oraz hobbystów na technologie elektroniczne rosło. Po przejęciu przez Premier Industrial Corporation w 1985 r. Farnell stał się jednym z największych dystrybutorów komponentów elektronicznych i produktów technologicznych w Europie. 

Od tego czasu Farnell kontynuuje rozszerzanie działalności na skalę globalną. Obecnie mamy ugruntowaną pozycję w Stanach Zjednoczonych, Azji, Europie oraz na innych rynkach międzynarodowych. 

Nasze internetowe platformy e-commerce zostały uruchomione niedługo po ich wprowadzeniu na rynek, co sprawiło, że nasz obszerny katalog produktów i niezawodne praktyki dostaw stały się łatwo oraz bezpośrednio dostępne dla naszych klientów, co jeszcze bardziej umocniło naszą reputację jako innowacyjnej firmy, a także zaufanej marki.

Aby jeszcze bardziej wzmocnić nasze relacje z klientami, w 2009 roku stworzyliśmy społeczność „element14” - platformę internetową, na której inżynierowie, hobbyści i profesjonaliści współpracują, dzielą się wiedzą, a także mają dostęp do zasobów technicznych. Społeczność element14 szybko zyskała popularność i pozostaje popularnym oraz wartościowym codziennym źródłem informacji dla entuzjastów elektroniki na całym świecie. Regularnie organizujemy wyzwania projektowe i konkursy, aby zaangażować członków naszej społeczności. Doceniamy także wartość stworzonego przez nas forum, na którym członkowie pomagają sobie nawzajem w rozwiązywaniu problemów. 

W 2016 roku w ramach przejęcia Farnell przez Avnet, dołączyliśmy do ich ekosystemu. Umożliwiło nam to rozszerzenie naszego globalnego zasięgu i wzmocniło naszą zdolność do dostarczania szerokiej gamy komponentów elektronicznych, narzędzi programistycznych, sprzętu testowego jak i usług dla znacznie szerszej bazy klientów.

EB: Który kraj był początkiem zagranicznej ekspansji Farnella i dlaczego?

SR: Z perspektywy historycznej, Farnell wykonał pierwszy znaczący krok w kierunku międzynarodowej ekspansji, zakładając w 1967 roku oddział w Australii, znany wówczas jako Farnell Instruments Pty Ltd. Był to pierwszy duży krok w działalności zagranicznej firmy. Katalizatorem ekspansji na Australię – podobnie jak w przypadku większości pozostałych regionów – była bezpośrednia odpowiedź na szybko rozwijający się rynek elektroniki w poszczególnych regionach i potrzeba zaspokojenia potrzeb klientów zlokalizowanych w każdym z nich.

Pierwotny rozwój w Australii był bardzo udany i zachęcił Farnell do rozszerzenia swojej działalności w Europie, Ameryce Północnej, Azji, a także na inne regiony. Te szybkie, aczkolwiek starannie zaplanowane zmiany umożliwiły firmie Farnell wspieranie wschodzących rynków i obsługę coraz szerszej bazy klientów, co robi do dnia dzisiejszego na całym świecie.

EB: Jak obecnie wygląda sytuacja firmy? Mam na myśli pozycję w branży, prognozy na ten rok i najbliższą przyszłość.

SR: Wiele globalnych wyzwań w ciągu ostatnich kilku lat wpłynęło na dużo firm, a firmy dystrybucyjne z pewnością nie są tu wyjątkiem. Jednakże zaskakujące może się wydawać, że te zmiany nie okazały się tak złe. 
Wśród dystrybutorów wyniki finansowe są obiecujące, a niektórzy wykazują spore zyski i rejestr zamówień. Pomimo wyzwań stojących przed branżą, jednym z kluczowych trendów postrzeganych jako ich konsekwencja jest fakt, że klienci zaczęli składać nadmierne zamówienia, próbując walczyć z długimi czasami realizacji zamówień spowodowanymi różnymi kryzysami. Jak na ironię, to właśnie przynosi lekkie pogorszenie, jako że aktywność zakupowa od klientów zaczyna teraz zwalniać. 

Przewidywaliśmy jednak, że zmiana trendów zakupowych może doprowadzić do pogorszenia koniunktury, dlatego dołożyliśmy starań, żeby być na to przygotowanym. Wprowadziliśmy programy i praktyki na taką właśnie ewentualność. To w połączeniu z ogólną wizją firmy umożliwiło nam utrzymanie silnej i rentownej przyszłości. 

EB: Farnell jest obecny w Polsce od 2012 roku. Czy może Pani powiedzieć, dlaczego akurat Polska?

SR: Polska jest dla Farnella bardzo ważna i jest największym rynkiem firmy w Europie Wschodniej. Nasze stałe centrum obsługi klienta w Krakowie, założone ponad dziesięć lat temu, jest celowo wielokulturowym skrzyżowaniem dróg dla naszych klientów z całego regionu. Jego centralne położenie i dobrze rozwinięta infrastruktura regionalna, w połączeniu z niezrównaną lokalną wiedzą fachową, sprawiają, że jest to idealny punkt kontaktowy, służący nie tylko do docierania do naszych klientów i wspierania ich poprzez bezpośrednie spotkania, lecz także na regionalnych targach.  Po wstępnym zatrudnieniu 30 osób w Krakowie, jesteśmy dumni, że obecnie mamy ponad 130-osobowy zespół, a wraz z otwarciem naszego nowego biura w Krakowie w czerwcu 2023 r. Farnell jest zaangażowany w świetlaną przyszłość w Polsce.

EB: Jakie plany ma Farnell w Europie Środkowo-Wschodniej?

SR: Chociaż po Brexicie pojawiły się pewne początkowe obawy związane z działalnością w Europie, w większości zostały one rozwiązane i nie widzimy powodu, aby spowalniać nasz rozwój w tym regionie. Dokładamy wszelkich starań, aby wspierać klientów w jak największej liczbie regionów, a biorąc pod uwagę wpływ wszystkich nowych technologii pojawiających się na rynku i zmieniających się branż, spodziewamy się, że zapotrzebowanie zarówno wśród inżynierów, jak i hobbystów będzie nadal rosło.

Aby wesprzeć ten proces, niedawno stworzyliśmy nowy szlak dystrybucji do Europy Środkowej i mamy nadzieję dodać wkrótce kolejny. Jeśli chodzi o logistykę, umożliwi nam to dalsze zapewnianie najwyższej jakości naszym klientom w krótkich terminach dostaw i mamy nadzieję, że przyniesie to korzyści wszystkim klientom w Europie.

Widzimy wiele nowych postępów na rynkach elektroniki i przemysłu, szczególnie w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju oraz inicjatyw proekologicznych. To ekscytujące widzieć, a dzięki naszej odnoszącej sukcesy bazie w Polsce, a także w Europie Środkowej, takiej jak Niemcy, jesteśmy wyjątkowo dobrze przygotowani do obsługi rynku Europy Wschodniej, a także, że wspierania twórców i deweloperów, którzy będą kształtować naszą przyszłość.

I tak jak od czasu pierwszego sklepu z częściami w Leeds, Farnell będzie teraz na wyciągnięcie ręki umożliwiając urzeczywistnienie tych wizji.


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-2
reklama
reklama