Trwają negocjacje ws. zwolnień w likwidowanym zakładzie Scanii
Pod koniec maja Scania ogłosiła, że w związku z zapowiedzianymi przekształceniami swojej działalności w zakresie autobusów i autokarów, zlikwiduje oddział w Słupsku, w którym produkowane są nadwozia autobusów. Słupski zakład Scanii zatrudniał 847 osób, obecnie trwają negocjacje ws. zwolnień.
Sprawie przyjrzał się Tygodnik Solidarność. Pracownicy czują się rozgoryczeni likwidacją, ponieważ byli związani z zakładem.
„Tyle lat pracowaliśmy w poczuciu misji, godziliśmy się na płace, które nie odzwierciedlały naszych oczekiwań w poczuciu, że robimy to po to, by utrzymać produkcję w zakładzie. Teraz nie mamy już nic do stracenia. Będziemy walczyć do końca” - mówił w rozmowie z tygodnikiem Mirosław Okuniewski, przewodniczący Solidarności w Słupskiej Scanii.
7 czerwca odbyło się spotkanie przedstawicieli Solidarności z przedstawicielami zaprzyjaźnionych organizacji, byli to m.in.: Dariusz Dąbrowski, Sekretarz Generalny Światowej i Europejskiej Rady Zakładowej Koncernu Volkswagen, Członek Rady Pracowników TRATON Mariusz Dzwonek i Przewodniczący Europejskiej Rady Pracowników Scania Michael Lyngsie. Przyjechali też Piotr Olbryś z Solidarności w Volkswagen Poznań oraz Włodzimierz Broda z "S" Volkswagen Motor Polska.
„Temat naszego zakładu będzie poruszony podczas nadchodzącego spotkania Europejskiej Rady Zakładowej Koncernu Volkswagen. Mam nadzieję, że te działania wywrą na pracodawcy presję, by wynegocjować korzystny dla pracowników pakiet socjalny” – mówił dalej Okuniewski.
Solidarność postuluje o otrzymanie od pracodawcy po 100 tys. zł dla każdego pracownika, a także po 20 tys. zł za każdy przepracowany rok.
"Wszyscy pracownicy objęci planowanymi zwolnieniami otrzymają należne prawem świadczenia. Oprócz wykraczających ponad obowiązek prawny odpraw, firma przygotowuje wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe, możliwość szkoleń w celu zmiany kwalifikacji zawodowych oraz inne świadczenia. Zarząd Scania Production Słupsk S.A. przystąpił do procesu konsultacji z organizacjami związkowymi szczegółów planowanych zwolnień" – pisała Scania w oficjalnym komunikacie wystosowanym po informacji o zamknięciu zakładu w Słupsku.