UE dąży do trwalszych i wydajniejszych baterii
Parlament Europejski pisze na swojej oficjalnej stronie, że 14 czerwca zatwierdzone zostały nowe przepisy dotyczące projektowania, produkcji i zarządzania odpadami wszystkich typów baterii sprzedawanych w UE.
W opisie głosowania możemy przeczytać, że oddano 587 głosów za, 9 przeciw, a 20 wstrzymało się. PE pisze, że posłowie podczas głosowania poparli porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie przeglądu przepisów UE dotyczących baterii i zużytych baterii, a nowe prawo uwzględnia rozwój technologiczny i przyszłe wyzwania w sektorze i obejmie cały cykl życia baterii, od projektu do wycofania z eksploatacji.
Parlament Europejski jako kluczowe środki przewidziane w rozporządzeniu wymienia:
- Obowiązkową deklaracja śladu węglowego i etykiet dla akumulatorów pojazdów elektrycznych (EV), akumulatorów lekkich środków transportu (LMT) (np. do skuterów elektrycznych i rowerów) oraz akumulatorów przemysłowych o pojemności powyżej 2kWh;
- Projektowanie przenośnych baterii w urządzeniach w taki sposób, aby konsumenci mogli je łatwo wyjąć i wymienić;
- Cyfrowy paszport baterii dla baterii LMT, baterii przemysłowych o pojemności powyżej 2 kWh i baterii do pojazdów elektrycznych;
- Politykę należytej staranności dla wszystkich podmiotów gospodarczych, z wyjątkiem MŚP;
- Bardziej rygorystyczne cele w zakresie zbierania odpadów: dla baterii przenośnych - 45% do 2023 r., 63% do 2027 r. i 73% do 2030 r.; dla baterii LMT - 51% do 2028 r. i 61% do 2031 r;
- Minimalne poziomy materiałów odzyskiwanych ze zużytych baterii: lit - 50% do 2027 r. i 80% do 2031 r.; kobalt, miedź, ołów i nikiel - 90% do 2027 r. i 95% do 2031 r;
Minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu odpadów produkcyjnych i konsumenckich do wykorzystania w nowych bateriach: osiem lat po wejściu w życie rozporządzenia - 16% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 6% dla litu i 6% dla niklu; 13 lat po wejściu w życie: 26% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 12% dla litu i 15% dla niklu.
"Po raz pierwszy mamy przepisy dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym, które obejmują cały cykl życia produktu - podejście, które jest dobre zarówno dla środowiska, jak i gospodarki. Uzgodniliśmy środki, które przyniosą znaczne korzyści konsumentom: baterie będą dobrze funkcjonować, będą bezpieczniejsze i łatwiejsze do usunięcia. Naszym ogólnym celem jest zbudowanie silniejszego przemysłu recyklingu w UE, w szczególności w odniesieniu do litu, oraz konkurencyjnego sektora przemysłowego jako całości, co ma kluczowe znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach dla transformacji energetycznej i strategicznej autonomii naszego kontynentu. Środki te mogą stać się punktem odniesienia dla całego globalnego rynku baterii" – podsumował sprawozdawca Achille Variati (S&D, IT).
Parlament Europejski podkreśla, że po ostatecznym głosowaniu na posiedzeniu plenarnym, Rada będzie musiała formalnie zatwierdzić tekst przed jego publikacją w Dzienniku Urzędowym UE i wejściem w życie.