Polski van bije rekordy
Zgorzelecka firma Innovation AG postanowiła przetestować realny zasięg swoich pojazdów elektrycznych EVAN, wyjeżdżając nimi na trasy na Dolnym Śląsku.
W poniedziałek 5 czerwca ze Zgorzelca wyjechały dwa EVANy, które zespół inżynierów i mechaników Innovation AG pod kierownictwem Alberta i Piotra Gryszczuków zbudował w tym roku na potrzeby projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jadąc zgodnie z przepisami, w normalnym ruchu drogowym, pojazdy wyruszyły z podnóża Gór Izerskich i przejechały blisko 400 km, mijając kolejno Jelenią Górę, Jawor, Lublin, Polkowice, Chocianów, Zieloną Górę, po czym wróciły do siedziby Innovation AG w Zgorzelcu.
„ Spodziewamy się, że auta, na jednym ładowaniu, będą w stanie przejechać odległość niedostępną dla żadnych innych elektrycznych dostawczaków na świecie. Wskazują na to nasze obliczenia oparte na wyjątkowych parametrach EVANa. Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe auto, z własną ramą, własną kabiną i własnym zawieszaniem. Nasi konstruktorzy opracowali też autorski system zarządzania pojazdem.„ -Podaje Albert Gryszczuk, założyciel firmy Innovation AG
W kwietniu przeprowadzono dla NCBiR szereg testów. Jako zwycięzcy poprzednich etapów konkursu, Innovation AG ze Zgorzelca oraz Autobox Innovation ze Starachowic dostarczyć mieli dopuszczone do ruchu prototypy swoich pojazdów. W ramach oceny NCBiR samochody poddane zostały ocenie pod kątem m.in. ich zdolności przewozowej czy zasięgu. Najwyższe noty otrzymała konstrukcja od Innovation AG. Zespół ekspertów oceniał każdy z projektów również przez pryzmat przygotowania do komercjalizacji. Prototyp stworzony w Zgorzelcu otrzymał wynik 98 punktów na 100 możliwych. Maksymalne noty uzyskał m.in. w kategorii zasięgu, wyposażenia opcjonalnego czy prognozowanego udziału w przychodzie z komercjalizacji technologii zależnych. Uzyskany przez prototyp wynik zdecydowanie wykraczał poza wymagane w konkursie 250 km zasięgu. W testach NCBiR prototyp EVANa, przy obciążeniu wynoszącym 1000 kg uzyskał wynik 343,3 km.
Trasa zaplanowana przez Innovation AG dla swoich pojazdów wynosiła ponad 350km. EVANy jechały w trybie mieszanym, w trasie oraz w ruchu miejskim.
„Blisko 400 km zasięgu, na jednym ładowaniu to całkiem niezły wynik dla dostawczaka, biorąc pod uwagę fakt, że baterie i system zarządzania autem czekają jeszcze optymalizacje.” Komentuje Piotr Gryszczuk, dyrektor ds. technologii.
Innovation AG ze Zgorzelca od ponad 20 lat specjalizuje się w przebudowach i remontach pojazdów rajdowych i zadaniowych. Przez ostatnie kilka lat rozwijają technologie ekokonwersji i elektromobilności, czego efektem jest między innymi przetestowany EVAN, czyli polskie auto dostawcze, zbudowane w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Spółka od podstaw stworzyła projekt elektrycznego vana o napędzie bateryjnym. Auto bazuje na autorskiej, opracowanej samodzielnie platformie o nazwie EAGLE.