ACC uruchamia pierwszą gigafabrykę
30 maja na pograniczu francuskich miejscowości Billy-Berclau i Douvrin odbyło się oficjalne otwarcie gigafabryki Automotive Cells Company. Inwestycja wyniosła 850 mln euro, a do przyniesie 2000 bezpośrednich miejsc pracy.
Założone w 2020 roku ACC to szybko rozwijająca się firma high-tech, będące wspólnym przedsięwzięciem firm Stellantis, Mercedes-Benz i TotalEnergies.
Wczoraj, 30 maja odbyło się uroczyste otwarcie pierwszej gigafabryki ACC, której powierzchnia produkcyjna wynosi 60 000 m2. Na początek linia produkcyjna będzie miała moc ponad 13 GWh, planowo do 2030 roku osiągnie do 40 GWh.
"Nowy zakład ACC jest kluczowym kamieniem milowym w transformacji Europy, mającej na celu zapewnienie większej odporności, konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego, również w erze elektrycznej. Wspólnie z naszymi partnerami będziemy opracowywać i produkować zaawansowane technologicznie ogniwa i moduły akumulatorowe w sercu Europy, umożliwiając Mercedes-Benz budowanie pożądanych samochodów elektrycznych na całym świecie" – mówił w komunikacie Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz.
Należy podkreślić, że choć ACC zostało założone w 2020 roku, to nowo otwarta gigafabryka nie jest jedynym obiektem firmy. W Brugii znajduje się centrum badawczo-rozwojowe, które rozpoczęło działalność w roku powstania, a w Nersac zlokalizowany jest najnowocześniejszy zakład pilotażowy firmy.
ACC inwestuje w dwie kolejne gigafabryki. Pierwsza z nich powstaje w niemieckim Kaiserslautern, a jej otwarcie zaplanowano na 2025 rok, druga zaś zostanie uruchomiona w 2026 roku we włoskim Termoli. Przy pełnej wydajności do 2030 roku moce produkcyjne ACC osiągną łącznie 120 GWh.
"Jesteśmy dumni, że opracowaliśmy technologię akumulatorów we Francji, której produkcja w naszych trzech zakładach we Francji, Niemczech i Włoszech odzwierciedla nasze zaangażowanie w europejską suwerenność przemysłową w strategicznym sektorze, który jest obecnie zdominowany przez konkurencję z Azji, odpowiadającą za 85% światowej produkcji akumulatorów. Wraz z tą inauguracją wszyscy pracownicy ACC zobowiązali się do wniesienia wkładu w ekologiczną transformację transportu poprzez produkcję innowacyjnych akumulatorów" – mówił w komunikacie Yann Vincent, dyrektor generalny ACC.
Jak pisze ACC w komunikacie, firma zgodnie z przyjętą strategią i jej wartościami będzie pozyskiwała strategiczne materiały – niezbędne do produkcji akumulatorów, jak kobalt, lit, miedź i nikiel – od dostawców którzy są wzorowi pod względem poszanowania środowiska i praw człowieka, a także przyczyniania się do rozwoju branży recyklingu akumulatorów.
„Inauguracja ta jest zwieńczeniem wysiłków podjętych kilka lat temu w celu stworzenia ACC, aby stał się europejskim liderem w branży akumulatorów, w oparciu o technologię opracowaną we Francji. Rozpoczęcie produkcji akumulatorów w tym samym miejscu, w którym Stellantis produkował - i nadal produkuje - silniki spalinowe, jest mocnym symbolem. Pokazuje, w jaki sposób przewidywanie i konstruktywny dialog z naszymi interesariuszami - związkami zawodowymi, pracownikami, wiodącymi przemysłowcami, lokalnymi i regionalnymi wybranymi urzędnikami oraz państwem - może pomóc w budowaniu przyszłości dla naszych pracowników w kontekście intensywnych zmian w naszej branży. Fabryka ACC Gigafactory umożliwi wyposażenie pojazdów elektrycznych Stellantis w zaawansowane technologicznie akumulatory, zapewniając czystą, bezpieczną i przystępną cenowo mobilność dla wszystkich" – mówił też w komunikacie Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis.
Gigafabryka ACC w Billy-Berclau/Douvrin otrzymała wsparcie od rządu francuskiego, regionów Hauts-de-France i Nouvelle-Aquitaine, a także parku przemysłowego Artois-Flandres oraz miast Béthune-Bruay i Lens-Liévin.