Scania zlikwiduje fabrykę w Słupsku
Szwedzkie przedsiębiorstwo założone w 1891 roku w Malmö ogłosiło, że będzie przekształcało swoją działalność w zakresie autobusów i autokarów. W związku z tym zamknięty zostanie jeden z oddziałów Scanii w Polsce – produkujący nadwozia autobusów w Słupsku, w którym zatrudnionych jest 847 osób.
Scania na północy Polski zatrudnia 1047 osób. Jeden z oddziałów znajduje się w Kobylnicy koło Słupska. Zatrudnionych jest tam 200 osób, którzy pracują przy produkcji podwozi typu K. Drugi zakład zlokalizowany jest w samym Słupsku i jest dużo większy – przy produkcji nadwozi autobusów pracuje 847 osób. W związku z ogłoszonymi przekształceniami likwidacji ma podlegać właśnie ten większy słupski zakład.
„Produkcja nadwozi będzie stopniowo wygaszana do pierwszego kwartału 2024 roku. Decyzja ta nie wpłynie na produkcję podwozi w Słupsku ani w innych zakładach Scania w Polsce.” — pisze Scania w komunikacie prasowym.
By sprostać wymaganiom rynkowym i potrzebom klientów, udział autobusów i autokarów Scania ma otrzymać szczuplejszą strukturę, czyli bardziej skoncentrowane portfolio produktów, co ma przełożyć się na szybkość i elastyczność. Jak podaje firma w komunikacie, ukierunkowane podejście do portfolio produktów Scania i przyszłego rozwoju oznacza, że firma będzie nadal produkować podwozia z silnikiem z tyłu i z przodu, z szerokim wyborem układów napędowych, ale zaprzestanie produkcji podwozi Scania Citywide, Scania Interlink i niskopodłogowych.
W związku z nowym kierunkiem, który obejmuje bardziej skoncentrowane portfolio produktów i plan działania na przyszłość, Scania podjęła decyzję o zaprzestaniu produkcji nadwozi do podwozi autobusowych Scania w fabryce w Słupsku. Firma nadal będzie oferowała klientom kompletne autobusy i autokary, jednak oferta ta w coraz większym stopniu będzie opierała się na systemie modułowym, rozbudowanej sieci serwisowej oraz silnej globalnej i lokalnej współpracy z producentami nadwozi, w czym Scania widzi swoją mocną stronę.
"Jesteśmy przekonani, że działalność związana z autobusami i autokarami będzie nadal ważną częścią oferty Scania w przyszłości, ale potrzebujemy zaktualizowanej strategii, która pozwoli nam spełnić obietnicę złożoną klientom i zapewni rentowną działalność na całym świecie" – mówił w komunikacie prasowym Stefano Fedel, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Scania.
Postępujące zmiany rynkowe, a także strategiczne firmy wpłynęły na podjęcie decyzji Scanii o „zamknięciu zamknięciu części fabryki w Słupsku, która produkuje nadwozia do podwozi Scania”. Jak podkreśla firma, produkcja nadwozi będzie stopniowo wygaszana do pierwszego kwartału 2024 roku, a decyzja ta nie będzie miała wpływu na produkcję podwozi w Słupsku ani w innych zakładach Scania w Polsce.