Europejskie samochody elektryczne z polskimi bateriami
Z najnowszych badań Polskiego Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że globalne moce produkcyjne baterii litowo-jonowych mogą wzrosnąć nawet ośmiokrotnie w ciągu najbliższych 5 lat.
Kilka dni temu PSPA opublikowało najnowszy raport pt. „Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowych. Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE”, który stowarzyszenie opracowało we współpracy z liderami rynku e-mobility.
PSPA zauważa, że w 2022 roku globalna sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym wyniosła 10,5 mln szt. Wynik ten oznacza 55% wzrost względem 2021 roku. Według analityków Goldman Sachs, elektryki mają w 2030 roku stanowić jedną trzecią światowej sprzedaży, a w 2035 roku ich udział w rynku miałby wzrosnąć do 50%. PSPA zwraca uwagę, że popyt na samochody elektryczne systematycznie rośnie również w Unii Europejskiej, a w samym tylko 2022 r. udział nowych, osobowych BEV i PHEV osiągnął poziom 22,8%. Wynikiem tym auta z silnikiem elektrycznym przewyższyły te z silnikiem Diesla. Rosnąca sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym przekłada się na dynamiczny wzrost zapotrzebowania na ich kluczowe podzespoły – akumulatory litowo-jonowe, pisze PSPA.
„Według prognoz BNEF globalne moce produkcyjne akumulatorów litowo-jonowych mają wzrosnąć ośmiokrotnie do 2027 r., osiągając poziom 8945 gigawatogodzin (GWh). Coraz ważniejszą rolę w sektorze bateryjnym odgrywa Europa, która odpowiadała za 14% światowych mocy produkcyjnych w 2022 r. Do europejskich liderów w tym obszarze należą niektóre państwa regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w szczególności Polska i Węgry odpowiadające aż za 9% światowych mocy produkcyjnych” – wylicza w raporcie Maria Majewska, New Mobility Expert PSPA.
Analitycy z PSPA szacują, że do 2027 r. Polska i Węgry nie tylko zwiększą swoje moce produkcyjne, ale również utrzymają wysokie pozycje, zajmując odpowiednio 6. i 4. miejsce na świecie. Zauważono też, że pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), np. Serbia (z potencjałem produkcji 16 GWh) czy Słowacja (10 GWh), będą coraz mocniej zaznaczały swoją obecność w globalnym łańcuchu wartości baterii.
„W Europie ogłoszono prawie 50 projektów wdrożeniowych, które do 2030 r. przyczynią się do dostarczenia ogniw o łącznej mocy do 1800 GWh. Nowe inwestycje w istniejące już fabryki planowane są w regionie CEE (w takich krajach jak Polska, Słowacja, Węgry, Czechy, Łotwa i Serbia). LG Energy Solution Wrocław w Biskupicach Podgórnych (Polska), największe w Europie centrum produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych, dysponuje obecnie 86 GWh mocy produkcyjnej, a wkrótce osiągnie 115 GWh. Aby utrzymać wiodącą pozycję Polski w światowym rankingu, do 2027 r. konieczne jest jednak podwojenie mocy produkcyjnych – powinny przekroczyć 200 GWh” – czytamy w raporcie wypowiedź Aleksandra Rajcha, Dyrektora ds.Relacji Zewnętrznych PSPA.
PSPA podkreśliło, że Polska odgrywa wiodącą rolę w łańcuchu dostaw baterii, będąc drugim, największym producentem na świecie, a same akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4% całego polskiego eksportu. Zwrócono również uwagę, że wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat z około 1 mld zł w 2017 r. do ponad 38 mld zł w 2022 r. W Polska stała się też kierunkiem atrakcyjnym dla inwestycji czołowych firm z sektora akumulatorowego, jak np. LG Energy Solutions, Northvolt, Umicore, SK Innovation, Capchem, Guotai Huarong, BMZ czy Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
„Nasz raport powstał przy wsparciu liderów polskiego i słowackiego rynku bateryjnego oraz szeregu interesariuszy tego sektora. Opracowanie oparto na serii tematycznych warsztatów, zrealizowanych z udziałem polskich i zagranicznych ekspertów z CEE GTI (CEE Green Transport Initiative) i SEVA (Słowackiego Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych)” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Raport PSPA można przeczytać TUTAJ. Warto zwrócić uwagę, że definiuje on wyzwania sektora bateryjnego w Polsce, na Słowacji, a także w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Celem analityków i specjalistów było zainicjowanie dyskusji nad niezbędnymi działaniami prowadzącymi do zwiększenia potencjału produkcyjnego, intelektualnego i badawczo-rozwojowego w tym obszarze. W raporcie opisano więc szczegółowo rynek i przemysł bateryjny, kluczowe technologie produkcji, zasoby kadrowe, kwestie dotyczące recyklingu, najważniejsze inwestycje oraz otoczenie biznesowe, a także przedstawiono rekomendowane działa na rzecz rozwoju branży bateryjnej w naszym regionie Europy. PSPSA pisze, że z jego raportu wynika, iż w celu wzmocnienia potencjału sektora bateryjnego w krajach regionu CEE, w tym w Polsce, niezbędne są ukierunkowane działania w trzech głównych obszarach. Dlatego też specjaliści zwracają uwagę na konieczność podwyższenia krajowych zdolności w zakresie niezbędnych surowców do produkcji ogniw i komponentów do akumulatorów, rozwój wykwalifikowanych kadr, a także wzrost innowacyjności w łańcuchu dostaw.