reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pesa
Biznes |

Portfel zamówień Pesy rekordowo rośnie

PAP Biznes pisze, że portfel zamówień Pesy Bydgoszcz wynosi obecnie około 5 mld zł, a prezes producenta taboru kolejowego Krzysztof Zdziarski liczy, że z każdym rokiem będzie on wyższy nawet o 20%.

"Ze swoim portfelem planujemy, że będziemy rośli, naście- może nawet dwadzieścia proc. w skali rocznej. Obecnie wartość portfela to około 5 mld zł, w zeszłym roku to było około 3 mld zł" – mówił w rozmowie z PAP Biznes Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.

Krzysztof Zdziarski w wywiadzie udzielonym Polskiej Agencji Prasowej zwrócił uwagę, że obecnie największe zamówienia realizowane przez Pesę to te dla České dráhy, Intercity oraz Kolei Dolnośląskich. W tych trzech przypadkach polska spółka musi wyprodukować i dostarczyć zarówno pojazdy pasażerskie, jak i lokomotywy.

W tej chwili Pesa również oczekuje na rozstrzygnięcie przetargu na pojazdy dwupokładowe dla Intercity, w Rumunii na pojazdy tramwajowe i kolejowe, a także na Litwie, gdzie trwa przetarg na pojazdy bateryjne. Jeśli chodzi o konkurs ofert dla polskiego przewoźnika, to PAP Biznes pisze dalej, że oferta Pesy i Newagu opiewająca na 7,82 mld zł brutto była jedyną złożoną w przetargu PKP Intercity na 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi.

W Polsce zapotrzebowanie na nowe tabory zaczyna się jednak zmniejszać. W ostatnich latach regularnie można było przeczytać o nowych zamówieniach, co zresztą każdy mógł odczuć, jadąc gdzieś pociągiem, czy tramwajem. Tabory się zmieniały, stawały się coraz bardziej nowoczesne. Prezes Pesy również zauważył w rozmowie z PAP Biznes, że w Polsce zamówień nie ma już zbyt dużo, więcej zaczyna pojawiać się za granicą. 

"W Polsce brakuje pracy, środki unijne nadal są przygotowywane, kończy się perspektywa unijna, natomiast za granicą jest dużo pracy. Obecnie 60%. przychodów mamy z zagranicy, 40% z Polski. Musimy się nieco przeorientować" – mówił dalej w rozmowie z PAP Krzysztof Zdziarski.

Zapowiada się, że współpraca z Newagiem nie była jednorazowa. Pesa chce ją kontynuować i zacieśniać kontakty biznesowe.

"Firmy chcą z nami pracować, przykładem jest Newag. Współpracujemy na zasadzie konsorcjum, rozmawiamy o joint-venture, o nowych kontraktach." – tłumaczył PAP Zdziarski. 

Pesa została założona w 1851 roku jako Ostbahn-Werkstatt-Bromberg, czyli Zakłady Naprawcze Kolei Wschodniej Bydgoszcz. Po drugiej wojnie nazwę zmieniono na Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego, obecna nazwa została przyjęta w 2001 roku. Niezmienna pozostaje jednak siedziba firmy, czyli Bydgoszcz. Dziś przedsiębiorstwo zatrudnia około 4 tysiące pracowników w zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim, a jego pojazdy są obecne w 11 krajach Europy i Azji. 


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama