reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Aspocomp
PCB |

Aspocomp ma za sobą najlepszy rok finansowy w historii

Choć w ostatnim kwartale 2022 roku spółka odnotowała spadek sprzedaży netto w ujęciu rok do roku, to w sumie cały miniony rok okazał się najlepszym rokiem finansowym w historii Aspocomp - fińskiego producenta płytek drukowanych z fabryką w Oulu oraz siecią partnerów w Europie i Chinach, który zatrudnia około 140 osób.

Przyjrzyjmy się liczbom, które w ocenie kwartalnej nie wyglądają zbyt dobrze. Sprzedaż netto w IV kwartale wyniosła 10,1 mln EUR, co oznacza spadek o 6% w stosunku do 10,8 mln EUR w analogicznym kwartale 2021 roku. Wynik operacyjny za kwartał wyniósł 0,7 mln EUR, w porównaniu do 1,2 EUR w okresie porównawczym. Zamówienia otrzymane w ostatnim kwartale 2022 r. wyniosły 4,8 mln EUR, co oznacza spadek o 58% z 11,5 mln EUR w 4Q21.

Patrząc jednak na wyniki całoroczne, obraz maluje się zupełnie w innych barwach. Sprzedaż netto za cały rok wyniosła 39,1 mln EUR, co oznacza wzrost o 18% z 33,2 mln EUR w 2021 r. Wynik operacyjny za rok 2022 wyniósł 4,5 mln EUR, w porównaniu do 2,2 mln EUR rok wcześniej. Z kolei zamówienia otrzymane w ciągu roku wyniosły 27,4 mln EUR, co oznacza spadek o 13% z 31,3 mln EUR w 2021 r.

"Rok 2022 był najlepszym rokiem finansowym w historii Aspocomp w obecnej formie. Sprzedaż netto w pełnym roku wzrosła o 18% do 39,1 mln euro. Jednak w ostatnim kwartale roku sprzedaż netto spadła o 6% w porównaniu z poprzednim rokiem po tym, jak kilka zamówień klientów indywidualnych zostało przesuniętych na bieżący rok podatkowy." – mówił w komunikacie prasowym Mikko Montonen, prezes i dyrektor generalny Aspocomp.

Prezes wyjaśnił też, że osłabienie popytu na sprzęt informatyczny i komunikacyjny, które zostało mocno przyspieszone przez pandemię COVID-19, wpływa na spowolnienie cyklu koniunkturalnego w branży półprzewodników.

"Chwilowe spowolnienie cyklu jest typowe dla tej branży. Teraz związane jest również ze wzrostem poziomu zapasów w różnych częściach łańcucha dostaw, głównie z powodu problemów z dostępnością. Rozwój sprzedaży netto Aspocomp w ostatnim kwartale odzwierciedlał spadek silnego popytu w branży półprzewodników pod koniec 2022 roku. Długoterminowe perspektywy wzrostu branży są nadal silne. Oczekujemy, że poziomy zapasów unormują się, inwestycje nabiorą tempa, a cykl ponownie zwróci się w górę w drugiej połowie 2023 roku."

Pomimo spowolnienia cyklu w ostatnim kwartale, całoroczna sprzedaż netto segmentu klientów Aspocomp z branży półprzewodników wzrosła o 158%. Natomiast zgodnie z oczekiwaniami, sprzedaż segmentu klientów Automotive spadła w ostatnim kwartale w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego, kiedy klienci zwiększyli poziom zapasów.

Aspocomp twierdzi, że w ciągu roku pozyskał kilkudziesięciu nowych klientów, zwłaszcza w segmencie klientów z branży Security, Defense and Aerospace. Cykle zamówień są w tym segmencie zazwyczaj dłuższe, więc spółka spodziewa się, że wzrost sprzedaży netto zmaterializuje się przy wolniejszym tempie.

"Inflacja i stopy procentowe, ryzyko recesji oraz niepewność związana z rosyjską wojną napastniczą wpływają na środowisko operacyjne spółki i jej klientów w roku finansowym 2023. Oczekuje się, że cykl segmentu przemysłu półprzewodnikowego powróci do wzrostu w drugiej połowie roku. Szacujemy, że sprzedaż netto Aspocomp za rok 2023 wzrośnie w stosunku do roku 2022, a wynik operacyjny za rok 2023 będzie na takim samym poziomie jak w roku 2022. W 2022 roku sprzedaż netto wyniosła 39,1 mln euro, a wynik operacyjny 4,5 mln euro.” – podsumował prezes.


reklama
Załaduj więcej newsów
May 14 2024 07:33 V22.4.46-2
reklama
reklama