reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Analizy |

W Polsce wzrasta liczba szybkich stacji ładowania

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wraz z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego opublikowało nowy Licznik Elektromobilności oparty na danych zebranych do końca lutego 2023 roku. Wynika z niego, że w przeciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku, liczba pojazdów z napędem elektrycznym zwiększyła się o 56% względem analogicznego okresu w 2022 roku, czyli wyniosła 5 056 sztuk.

Z raportu nowego Licznika Elektromobilności dowiadujemy się również, że do lutego 2023 roku w Polsce zarejestrowane były łącznie 70 263 samochody osobowe i użytkowe. Wykazano, że tych osobowych było 66 685, z czego nieco ponad połowa (51%) stanowiły auta w pełni elektryczne – 33902 sztuki, a reszta – 32 783 sztuki (49%) to hybrydy typu plug-in. Flota tzw. dostawczaków i ciężarówek liczyła 3 578 pojazdów. Wyraźnie rośnie popularność elektrycznych motorowerów i motocykli – tych zarejestrowano 16 602 sztuki. Zauważono też, że zwiększyła się również  do 506 344 szt. liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych. Jeśli chodzi o autobusy elektryczne, to do końca lutego 2023 roku liczba zarejestrowanych w Polsce wyniosła 846.

© PSPA

„W lutym b.r. miały miejsce dwa bardzo istotne zdarzenia dla rozwoju sektora zeroemisyjnej motoryzacji. Pierwsze to przyjęcie przez Parlament Europejski propozycji nowych celów redukcyjnych dla samochodów osobowych i dostawczych. W 2030 roku redukcja w przypadku samochodów osobowych musi osiągnąć 55%, w przypadku samochodów dostawczych – 50% a już w roku 2035 redukcja CO2 w obu tych kategoriach pojazdów będzie musiała wynosić 100%. Jednak jeszcze czekamy na ostateczne głosowanie, bo jeden z krajów członkowskich oczekuje, że do propozycji zostaną włączone zeroemisyjne samochody z silnikami spalinowymi zasilanymi e-paliwami. Drugie istotne wydarzenie to propozycja Komisji Europejskiej redukcji poziomu CO2 dla pojazdów ciężkich – HDV i autobusów. Wynika z niej, że w 2030 roku redukcja CO2 od HDV ma wynieść 45%, w 2035 – 65%, a w 2040 – 90%. Obie propozycje utwierdzają branżę motoryzacyjną w przekonaniu, że dążenie do zeroemisyjnej mobilności jest jednym z najważniejszych długoterminowych celów władz Unii Europejskiej i krajów członkowskich.” – mówił Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Wzrost floty pojazdów z napędem elektrycznym w naturalny sposób wymusza rozwój infrastruktury ładowania. Rzeczywiście, możemy to zjawisko zaobserwować również w Polsce, a Evertiq też wielokrotnie donosił o różnych inwestycjach w takie punkty. PSPA wykazało, że w Polsce pod koniec lutego tego roku funkcjonowało już 2680 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, czyli 5266 punkty. Zaznaczono, że 30% stanowiły stacje szybkiego ładowania prądem stałym (DC), a zdecydowaną większość 70% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC), których moc wynosiła 22 kW lub mniej. W samym tylko lutym infrastruktura ta została zwiększona o 58 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania, czyli 127 punktów. 

Pod względem ilości stacji ładowania wyraźnie dominuje Warszawa. Na drugim miejscu uplasował się Gdańsk, a na trzecim Katowice. 

„Mimo, że liczba stacji ładowania oddanych do użytku przez pierwsze dwa miesiące 2023 r. była tylko nieznacznie wyższa w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku 2022 (115 do 102), na pewno cieszy wyraźny wzrost nowych instalacji w segmencie ładowarek DC (55 do 17). W konsekwencji Polska utrzymuje wysoki (30%) udział szybkich stacji na tle większości państw członkowskich UE. W związku z kolejnymi inwestycjami operatorów oraz finalizacją programu dopłat do infrastruktury spodziewamy się kontynuacji tego trendu w kolejnych miesiącach, w tym uruchamiania stacji o coraz wyższej mocy oraz instalowania coraz większej liczby hubów ładowania.” – mówił Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-1
reklama
reklama