reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Analizy |

Rekordowy rok na rynku pojazdów elektrycznych

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w styczniu opublikowało raport podsumowujący miniony rok w sektorze elektromobilności. Wynika z niego jasno, że w ciągu ostatnich dwóch lat ponad trzykrotnie zwiększyła się ilość samochodów z napędem elektrycznym w Polsce.

Choć dane za 2022 rok nie są jeszcze w pełni kompletne, to nawet bazując na tych dostępnych do tej pory, analitycy szacują, że był to rekordowy rok zarówno dla polskiego, jak i europejskiego sektora elektromobilności.

Dodatkowo analitycy z PSPA zwrócili uwagę, że nie bez znaczeczenia były subsydia ze środków publicznych. Dla przykładu w ramach rządowego programu „Mój Elektryk” NFOŚiGW zaakceptował już ponad 6 tysięcy wniosków.

Sektor elektromobilności w Unii Europejskiej nie zwalnia tempa

PSPA w raporcie uwzględniło również trochę statystyk dotyczących ogólnej sytuacji sektora w UE. Analitycy podają, że w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano ok. 717 tys. nowych w pełni elektrycznych samochodów osobowych (BEV), czyli o 26% więcej niż w tym okresie przed rokiem.

Krajem członkowskim UE, w którym elektromobilność niezmiennie ma się najlepiej, są Niemcy. Tam od stycznia do września 2022 roku zarejetsrowano ponad 273 tys. BEV, czytamy w raporcie. Na drugim miejscu uplasowała się Francja – 141 tys., następnie: Szwecja – 58 tys., Niderlandy – 46 tys. i Włochy – 36 tys. Najmniejszy wzrost sprzedaży elektryków zanotowano w Austrii i we Włoszech.

Należy podkreślić, że poza Unią Europejską, w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 176 tys. nowych BEV a w Norwegii 80 tys.

Wzrost sprzedaży dotyczył również hybryd typu plug-in (PHEV) - w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku wyniósł ponad 1,2 mln sztuk, co oznacza wzrost 8% rok do roku. Analitycy PSPA zaznaczyli jednak, że w minionym roku liczba nowych rejestracji PHEV w UE spadła niemal o 9%.

„Spodziewamy się, że po podliczeniu danych z IV kwartału 2022 r., rynkowy udział samochodów z napędem elektrycznym w Unii Europejskiej jeszcze wzrośnie, podobnie jak miało to miejsce w 2021 r. oraz 2020 r. Już od wielu miesięcy na dojrzalszych niż Polska rynkach elektromobilności odnotowujemy trend, zgodnie z którym BEV cieszą się większym zainteresowaniem niż PHEV lub też ich sprzedaż szybciej wzrasta. To z jednej strony konsekwencja coraz atrakcyjniejszej oferty modelowej i postępującej rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Europie Zachodniej, zaś z drugiej – stopniowego wyłączania hybryd typu plug-in z systemów wsparcia. Przykładowo, Niemcy zakończyły dotowanie PHEV w grudniu 2022 r.” – czytamy w raporcie wypowiedź Macieja Mazura, Dyrektora Zarządzającego PSPA.

Rekordowy wzrost e-mobility w Polsce

Zgodnie z danymi zgromadzonymi przez PSPA w „Liczniku elektromobilności” pod koniec listopada minionego roku w Polsce było łącznie zarejestrowanych 62 135 samochodów osobowych i użytkowych. Analitycy zaznaczyli, że w ciągu ostatnich 11 miesięcy e-mobility w Polsce wzrosło o 69% r/r, a jeśli byśmy liczyli od końca 2020 roku, to odnotowalibyśmy wzrost ponad trzykrotny. 

„Obecnie po polskich drogach jeździ więcej samochodów z napędem elektrycznym niż np. w USA w 2011 r., w Japonii w 2012 r., Chinach w 2013 r., w Norwegii w 2014 r., we Francji lub w Niemczech w 2015 r., czy w Hiszpanii lub we Włoszech w 2019 r. Oczywiście nie oznacza to, że różnicę dzielącą nas od ww. krajów nadrobimy w kilka lat, jednak globalne i europejskie trendy w obszarze e-mobility pozwalają zakładać, że już do 2025 r. liczba nowo rejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym w Polsce wzrośnie co najmniej kilkukrotnie.” – czytamy w raporcie wypowiedź Jana Wiśniewskiego, dyrektora Centrum Badań i Analiz PSPA.

Najwięcej samochodów elektrycznych znajduje się w dużych miastach, jak Warszawa, Kraków, Łódź, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin. Stanowią one 46% wszystkich zarejestrowanych osobowych i użytkowych BEV oraz PHEV w Polsce.  

W minionym roku zarejestrowano 22 413 nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Analitycy z PSPA podkreślili, że był to kolejny historyczny rekord z rzędu, gdyż liczba nowych rejestracji EV w 2022 roku była wyraźnie wyższa niż cały park takich pojazdów pod koniec 2020 roku. 18 935 z tych samochodów pochodziła z rynku krajowego, zaś ok. 3 125 z importu.

Flota BEV licząca  29 780 w 2022 roku, minimalnie wyprzedziła flotę hybryd typu plug-in liczącą 29 407 szt.

„Tak znaczny wzrost cieszy, zwłaszcza w kontekście obecnej, trudnej sytuacji w sektorze motoryzacyjnym. Liczba rejestracji nowych, osobowych EV w Polsce powiększyła się o ponad 22 413 szt. czyli o 36% więcej niż w roku 2021. Jednocześnie (na podstawie danych PZPM) na rynku pierwotnym w Polsce, uwzględniając również pojazdy spalinowe spadek wyniósł prawie 7%. Trudności z dostępnością nowych samochodów sprawiają, że EV stają się równorzędną alternatywą dla wielu nabywców, którzy nie rozważali wcześniej zakupu samochodu elektrycznego.” –czytamy dalej wypowiedź Jana Wiśniewskiego.

 

Analitycy zwrócili uwagę, że wyraźnie wzrosła sprzedaż elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych. Odnotowano o 1 456 sprzedanych sztuk więcej, co oznacza wzrost o 140% r/r, a także niemal pięciokrotny wzrost względem 2020 roku. Flota użytkowych EV pod koniec listopada 2022 roku wyniosła łącznie 2 948 sztuk. 

„Coraz więcej firm z sektora TSL realizuje swoje strategie w zakresie elektryfikacji flot, co przekłada się bezpośrednio na szybko rosnącą liczbę rejestracji elektrycznych samochodów dostawczych. Z pewnością decyzjom zakupowym w tym segmencie sprzyjają bardzo atrakcyjne warunki dofinansowania z programu „Mój Elektryk” oraz coraz bardziej rozbudowana oferta. Nabywcy zeroemisyjnych „dostawczaków” na polskim rynku mogą wybierać już spośród 25 różnych modeli.” – czytamy w raporcie wypowiedź Alberta Kanii, Senior New Mobility Managera w PSPA.

Widoczny spadek odnotowano natomiast w rejestracjach autobusów elektrycznych. Do końca listopada 2022 roku zarejestrowano ich 153, co oznacza 50 sztuk mniej, czyli spadek o 26% r/r. 

„Zamówienia na autobusy elektryczne są planowane i realizowane w okresach wielomiesięcznych, warunkowanych m.in. procedurą przewidzianą w przepisach o zamówieniach publicznych. W konsekwencji, tegoroczny wynik w segmencie e-busów nie jest wypadkową aktualnej sytuacji gospodarczej, ale skutkiem okresu pandemicznego, który okazał się poważnym ciosem dla sektora transportu zbiorowego. Istnieje ryzyko, że z uwagi na rosnące ceny energii i trudną sytuację wielu samorządów, w kolejnych miesiącach liczba rejestracji autobusów zeroemisyjnych nadal będzie spadać. Z drugiej strony impulsem dla tego sektora (pod względem nowych rejestracji) w 2023 r. powinna być realizacja zamówień objętych dofinansowaniem z wcześniejszych naborów w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.” – czytamy w raporcie ocenę Macieja Mazura, Dyrektora Zarządzającego PSPA.


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama