reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemys艂 elektroniczny | 05 lipca 2010

ClusterTech: organizacja oparta na zaufaniu

LC Elektronik, AMB, i Semicon utworzy艂y ClusterTech. Prezentujemy wywiad z Leszkiem Czabakiem, przybli偶aj膮cym koncepcj臋, zasady dzia艂ania i pierwsze efekty funkcjonowania klastra.
Jakie firmy wchodz膮 obecnie w sk艂ad klastra i jaka jest ich specjalizacja?

Sam pomys艂 powo艂ania do 偶ycia klastra wynika艂 z nieco innej tradycyjnie pojmowana koncepcji wsp贸艂pracy, k艂ad膮cej nacisk na wykorzystanie synergii pomi臋dzy firmami. W efekcie, cz艂onkami klastra nie s膮 firmy ze sob膮 konkuruj膮ce, lecz dzia艂aj膮ce na tym samym rynku i uzupe艂niaj膮ce si臋 w swojej ofercie.

Obecnie s膮 to 3 firmy: LC Elektronik, od kt贸rej wysz艂a sama idea, Semicon i AMB. LC Elektronik zajmuje si臋 obudowami i klawiaturami, Semicon oferuje dostaw臋 komponent贸w, p艂ytek oraz monta偶 PCBA, natomiast AMB specjalizuje si臋 w technologiach precyzyjnego dozowania.

W odpowiedzi na oczekiwania klient贸w, dotycz膮ce coraz bardziej kompleksowej obs艂ugi, nasze firmy rozszerza艂y z biegiem lat swoje kompetencje. W pewnym momencie powsta艂o jednak pytanie, jak daleko mo偶na rozszerza膰 obszar dzia艂alno艣ci i dalej pozosta膰 kompetentnym. Powsta艂a zatem idea zwi膮zania si臋 z innymi firmami, liderami w swoich obszarach, aby wsp贸lnie realizowa膰 z艂o偶one projekty.

Czy w przysz艂o艣ci widzi Pan potrzeb臋 rozszerzenia sk艂adu klastra?

W tej chwili tworzymy do艣膰 dobrze uzupe艂niaj膮cy si臋 zesp贸艂. Obserwujemy jednak rynek i mamy potencjalnych kandydat贸w, kt贸rym chcieliby艣my zaproponowa膰 wej艣cie do klastra po to, aby rozszerzy膰 nasze kompetencje.
Przyk艂adowo nawet w naszej 鈥榙zia艂ce鈥 鈥 obud贸w i klawiatur 鈥 LC Elektronik nie dysponuje wszystkimi dost臋pnymi technologiami wytwarzania. Klient jest natomiast zainteresowany nie tyle tym, co my sami mo偶emy mu zaproponowa膰, co pozyskaniem optymalnego, dost臋pnego na rynku rozwi膮zania. Znamy i umiemy projektowa膰 we wszystkich sze艣ciu dost臋pnych obecnie technologiach wytwarzania klawiatur kr贸tkiego skoku, r贸偶ni膮cych si臋 czasami uruchomienia produkcji, kosztami wytwarzania itp., sami ich nie jednak produkuj膮c. Tak wi臋c firmy, kt贸re wytwarzaj膮 je na nasze zlecenie staj膮 si臋 automatycznie 鈥榳ysuni臋tym przycz贸艂kiem鈥 ClusterTech.

Obecnie klaster opiera si臋 na wzajemnym zaufaniu. Czy Pa艅stwa wsp贸艂praca przybierze w przysz艂o艣ci bardziej formalne kszta艂ty?

Pewien szkielet formalny zosta艂 ju偶 stworzony, jednak zaufanie jest wci膮偶 podstaw膮 naszej wsp贸艂pracy. Dzia艂aj膮c 20 lat na rynku obserwuj臋, i偶 klienci chc膮 robi膰 interesy z firmami, kt贸re znaj膮 i wobec kt贸rych maj膮 zaufanie. Nawet je艣li klient wie, i偶 przyk艂adowo klawiatura zosta艂a wyprodukowana przez LC Elektronik, chce dalej kontynuowa膰 wsp贸艂prac臋 za po艣rednictwem pierwotnego partnera, Semicon czy AMB. Aby taki uk艂ad m贸g艂 funkcjonowa膰 w艂a艣ciwie, mi臋dzy nami musi panowa膰 ca艂kowite zaufanie. Chc膮c realizowa膰 kompleksowe projekty, partnerzy musz膮 odkrywa膰 przed sob膮 wszystkie karty, a nie d膮偶y膰 do przej臋cia projektu.

Mamy spisane pewne zasady fair play w biznesie. Nie stworzyli艣my jednak tego dokumentu po to, aby literalnie je egzekwowa膰, ale po to, aby艣my zgodnie potwierdzili nasz膮 wsp贸ln膮 filozofi臋 prowadzenia biznesu, kt贸rej chcemy przestrzega膰.

W jaki spos贸b na co dzie艅 funkcjonuje pa艅stwa wsp贸艂praca?

Kiedy zg艂asza si臋 klient, kt贸rego problem wykracza poza nasze kompetencje, moj膮 pierwsz膮 my艣l膮 jest konsultacja z partnerem z klastra. Oczywi艣cie, nie jestem formalnie zobligowany do takiego dzia艂ania, jednak post臋powanie takie stanowi podstaw臋 sformu艂owanych wcze艣niej zasad wsp贸艂pracy. Nie oznacza to r贸wnocze艣nie konieczno艣ci podj臋cia wsp贸艂pracy z partnerem z klastra i to dla 偶adnej ze stron: je艣li warunki podj臋cia projektu nie odpowiadaj膮 kt贸remu艣 z partner贸w, wszyscy mamy woln膮 r臋k臋 w poszukiwaniu alternatyw.

Zrozumia艂e jest zatem, i偶 Pa艅stwa wsp贸艂praca musi opiera膰 si臋 na zaufaniu i nie daj jej si臋 ca艂kowicie ubra膰 w formalne ramy. Czy klaster b臋dzie jednak podejmowa膰 wsp贸lne dzia艂ania marketingowe?

ClusterTech ma by膰 efektywnym wsparciem naszych dotychczasowych wysi艂k贸w marketingowych. W efekcie, ka偶dy z nas jest zainteresowany, aby przekazywa膰 rynkowi sygna艂, i偶 mamy obecnie znacznie szersz膮 ofert臋. Opracowali艣my pierwsze materia艂y marketingowe dotycz膮ce klasta, a jego logo b臋dziemy prezentowa膰 w naszych materia艂ach marketingowych. Zamierzamy r贸wnie偶 prowadzi膰 osobne kampanie samego ClusterTech.

Kolejnym krokiem b臋dzie wsp贸lny przekaz, jaki chcemy zaprezentowa膰 podczas tegorocznych targ贸w Electronica 2010 w Monachium. Tworz膮ce klaster firmy spotykaj膮 si臋 podczas tej niezwykle efektywnej imprezy w bardzo r贸偶nych gremiach i ka偶dy z nas b臋dzie przekazywa艂 informacj臋 o ClusterTech swoim partnerom.

Pierwsze wzmianki o Clustertech pojawi艂y si臋 w marcu 2010. Czy po trzech miesi膮cach wsp贸lnego dzia艂ania s膮 ju偶 pierwsze wymierne efekty tej inicjatywy?

Zar贸wno z AMB jak i z Semicon prowadzili艣my ju偶 wsp贸lne projekty, kt贸re obecnie, dzi臋ki powo艂aniu klastra, uleg艂y znacznemu rozszerzeniu. Aktualnie kontynuujemy trzy bardzo interesuj膮ce projekty, w kt贸rych wykonujemy zaawansowane prototypy i pr贸by technologiczne i kt贸re zbli偶aj膮 si臋 do fazy produkcji. Mamy te偶 sygna艂y od naszych s艂u偶b sprzeda偶y, i偶 kompleksowa oferta, jak膮 mo偶emy prezentowa膰 dzi臋ki powo艂aniu klastra, znajduje du偶e zainteresowanie rynku.

Dzi臋kuj臋 za rozmow臋
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 13 2018 09:52 V11.10.13-1