Polregio zamówi pociągi elektryczne za ponad 7 mld zł
W środę PAP Biznes poinformował, że Polregio podpisało umowy ramowe z Newagiem, Pesą i Stadler Polska na dostawę 200 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (ETZ) za ponad 7 mld zł. Zakończenie inwestycji powinno nastąpić w ciągu trzech lat.
"Podpisujemy cztery umowy ramowe z czterema producentami: z Pesą, FPS, Newagiem i Stablerem. (...) Pierwsza umowa wykonawcza zostanie zawarta jeszcze w tym roku. Do 2026 roku na tory wjedzie nawet do 200 nowych pojazdów. Planujemy na ten cel wydać około 7 mld zł" – mówił cytowany przez PAP Biznes Artyr Martyniak, prezes Polregio, podczas uroczystości z okazji podpisania umowy ramowej - "Proces przetargowy będzie szybki i prosty pod warunkiem, że będzie ogłoszony konkurs, bo koleje regionalne muszą startować w konkursie na zakup taboru. Co do zasady jesteśmy przygotowani nie tylko z przetargiem, ale mamy gotowe wnioski w przypadku ogłoszenia konkursu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych."
Aukcja elektryczna, podczas której nastąpi rozstrzygnięcie pierwszego konkursu ma odbyć się za około dwa tygodnie.
PAP Biznes zaznaczył, że w maju zeszłego roku Polregio ogłosiło przetarg na dostawę do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - 60 mniejszych (130-160 miejsc siedzących) i maksymalnie 140 większych (210 miejsc siedzących). Wzięły w nim udział cztery firmy:
- Newag zaproponował cenę 10,76 mld zł brutto;
- Stadler Polska zaproponował cenę 10,89 mld zł brutto;
- Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz zaproponowały 9,94 mld zł brutto;
- H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych zaproponowała cenę 7,16 mld zł brutto.
Inwestycja zostanie wsparta przez PFR.
"Jako PFR jesteśmy operatorem Krajowego Planu Odbudowy, więc w kontekście źródeł finansowania rząd przedstawił przed nami zadanie zapewnienia bezpieczeństwa finansowego tego programu, niezależnie od opóźnień, dyskusji związanych z wypełnieniem kamieni milowych. Jako PRF gwarantujemy, że ministerstwo infrastruktury, CUPT i w ślad za tym Polergio będzie miało zapewnione środki finansowe, aby te inwestycje zrealizować, ponieważ te inwestycje są potrzebne biorąc po uwagę jakość taboru i potrzebę jego unowocześnienia." – powiedział cytowany przez PAP Biznes Paweł Borys, prezes PFR – "My z większością ministerstw zawarliśmy już umowy dotyczące finansowania wydatków z KPO. Ministerstwo Infrastruktury ma jeden z największych programów. Tę umowę w tej chwili finalizujemy, mamy nadzieję, że w perspektywie lutego ona będzie zawarta i umożliwi to realizację tego programu inwestycyjnego."