Łada e-Largus – rosyjska odpowiedź na elektryki
Dwa dni temu w Iżewsku, rosyjski producent samochodów AwtoWaz zaprezentował prototyp samochodu elektrycznego Łada e-Largus. Rozpoczęcie jego pilotażowej produkcji zapowiedziano na koniec 2023 roku.
Podczas prezentacji Maxim Sokołow, prezes AwtoWazu, ogłosił, że elektryczna Łada będzie produkowana w wersji osobowej i dostawczej. Podkreślił też, że na starcie produkcji zostanie wykorzystanie minimum 50% komponentów od rosyjskich dostawców. Testy eLargusa na drogach i w warunkach laboratoryjnych właśnie się rozpoczęły.
Prototyp elektrycznej Łady został wyposażony w cyfrową deskę rozdzielczą, która umożliwi monitorowanie poziomu naładowania oraz pozostałego zasięgu samochodu, który podczas prezentacji określono na co najmniej 400 km przy jednym kierowcy i 100 kg ładowności (całkowita ładowność to 430 kg). Maksymalna prędkość, ograniczona elektronicznie, to 145 km/h, a przyśpieszenie do 100 km/h ma trwać nie dłużej niż 10 sekund.
Rosyjskie elektryki mają być produkowane w fabryce Łady w Iżewsku, gdzie obecnie odbywa się produkcja komponentów do Łady Vesty. Republika Udmurcka widzi w tej inwestycji szansę dla regionalnego przemysłu. Zapowiedziano bowiem możliwość współpracy udmurckich firm z AwtoWazem w zakresie dostaw części zamiennych do przyszłych elektryków. W Udmurcji produkowane są już m.in. anteny, magnetofony czy elektryczne szyby.
Jak czytamy w komunikacie prasowym AwtoWazu, na ten moment w Udmurcji oficjalnie zarejestrowanych jest ponad 140 pojazdów elektrycznych. Działa tam jednak tylko 13 stacji ładowania elektrycznego, w przyszłości planowane jest postawienie co najmniej 40.
Nie jest to jedyne ogłoszenie dotyczące zmian w rosyjskim przemyśle motoryzacyjnym z ostatnich dni. AwtoWaz ogłosił również, że rozpoczął wdrażanie produkcji samochodów Łady w Petersburgu. Na potrzeby przyszłej produkcji zaadaptowano opuszczone jesienią tego roku zakłady Nissana.
„Jednym z głównych zadań jest zachowanie kadry przedsiębiorstwa, jego potencjału kadrowego i naukowo-technicznego oraz wszelkich gwarancji socjalnych dla dwóch tysięcy pracowników. Rozwiązanie zostało znalezione, jestem pewien, że Ministerstwo Przemysłu i Handlu, AwtoWAZ, rząd Sankt Petersburga zrobią wszystko, co konieczne, aby rozpocząć produkcję w najbliższej przyszłości” – powiedział gubernator Alexander Beglov.
Sokołow zapowiedział, że celem AwtoWazu jest osiągnięcie suwerenności technologicznej dla całej marki Łada. Rozpoczęcie produkcji przewiduje na drugą połowę przyszłego roku. Stopniowo mają być wdrażane różne modele segmentów C i D, w tym crossovery i sedany. Niezbędne do montażu części i komponenty zostaną dostarczone przez „jednego lub więcej partnerów z zaprzyjaźnionych krajów, z którymi negocjacje są w końcowej fazie” – czytamy w komunikacie.
Przypomnijmy, że jakiś czas temu Evertiq pisał również o "Wielkim" powrocie sowieckich marek.