reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Evum Motors
Przemysł elektroniczny |

Niemiecka marka e-vanów wchodzi do Polski

SAMAR Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego pisze, że Arkadiusz Miętkiewicz, były szef marek Seat, Jaguar i Land Rover w Polsce oraz niedawny prezes Ursusa, postanowił sprowadzić do Polski elektryczne mini-ciężarówki produkowane przez bawarską firmę Evum Motors. Miętkiewicz ma również pomysł na fabrykę w Lublinie.

Pomysł na e-vany pojawił się w 2013 roku, a dwóch inżynierów Sascha Koberstaedt i Martin Šoltés konsekwentnie go rozwijało. Najpierw w 2016 roku wykonano testy prototypu w Niemczech i w Ghanie, by rok później oficjalnie zarejestrować firmę Evum Motors oraz zaprezentować światu projekt pierwszego e-vana na International Motor Show we Frankfurcie. Ostateczna wersja samochodu została opracowana w 2019 roku. Pod koniec 2020 roku natomiast rozpoczęła się seryjna produkcja w niedużym zakładzie produkcyjnym nieopodal Monachium, a pierwsze e-vany zjechały z taśmy i trafiły do sprzedaży w Niemczech, Austrii i Szwajcarii kilka miesięcy później – w lutym 2021 r. W tym roku Evum Motors zdecydował się wejść również na rynek włoski, hiszpański, francuski i polski. 

W rozmowie z SAMAR Arkadiusz Miętkiewicz, prezes firmy E-Motors Polska, wyłącznego importera Evum Motors do Polski, zdradził, że do negocjacji z bawarską firmą przystąpił w czerwcu 2022 roku, we wrześniu podpisał umowę importerską, a na dniach ma ruszyć sprzedaż samochodów. Niebawem do Polski mają dotrzeć pierwsze cztery e-vany zamówione przez dealerów. Arkadiusz Miętkiewicz w rozmowie z SAMAR przyznał, że Evum to produkt niszowy do specjalnych zastosowań, dlatego póki co zakłada dostawy rzędu 500 aut rocznie, począwszy od 2025 roku i 1000 sztuk – od roku 2027.

W tym roku Evum Motors ma wyprodukować 500 e-vanów. Na przyszły rok planowane jest zwiększenie mocy produkcyjnych do 2500 sztuk. Jak pisze SAMAR, to zarazem wyczerpie moce produkcyjne zakładu nieopodal Monachium, dlatego też Niemcy szukają już nowej lokalizacji dla swojej fabryki, która byłaby w stanie wytwarzać rocznie 10 tysięcy pojazdów, z możliwością podwojenia produkcji do 20 tysięcy sztuk.

„Ze swojej strony zaproponowałem, żeby nowy zakład umieścić na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w Lublinie. Nadal jest tu wielu ludzi, którzy brali kiedyś udział w produkcji elektrycznych autobusów Ursusa, a ich doświadczenie mogłoby się bardzo przydać firmie Evum Motors. Politechnika Lubelska kształci świetnych inżynierów, a lokalne władze sprzyjają inwestycjom przemysłowym w mieście. Co ważne, Niemcy wybierając Lublin jako miejsce dla swojej przyszłej fabryki, mogliby sporo obniżyć koszty produkcji. Nawet w tej sprawie prowadziłem już rozmowy w Lublinie, a wszyscy wydawali się być bardzo zainteresowani projektem. Trzeba jednak pamiętać, że dla Evum Motors jest to tylko jedna z opcji, a Bawaria łatwo nie wypuści z rąk tak ciekawej inwestycji.” – przyznał Arkadiusz Miętkiewicz w rozmowie z SAMAR.

Pojazdy użytkowe od Evum Motors mają elektryczny napęd na wszystkie koła, a także łączą ekonomię i ekologię. Modułowa koncepcja tych samochodów umożliwia im wiele zastosowań: w rolnictwie, handlu i przemyśle, w zastosowaniach komunalnych i wymagających zastosowaniach rekreacyjnych. Samochody te są solidne i zwrotne, pierwotnie zaprojektowane jako pojazd uniwersalny dla krajów rozwijających się i wschodzących. 


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2024 Evertiq AB October 10 2024 18:35 V23.1.22-1
reklama
reklama