reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Jedna firma chce osiągnąć recykling 10000 ton akumulatorów samochodowych rocznie

Stena Recycling, firma działająca w Skandynawii i Polsce, przygotowuje się do recyklingu 10 000 ton akumulatorów samochodowych rocznie. Jest to szybka odpowiedź na rosnący popyt na strategiczne i nieodnawialne zasoby, takie jak kobalt i lit, czyli metale, które są kluczowe a zaczyna ich brakować.

Podczas rozpoczynającego się wyścigu o wydobycie kluczowych metali, na znaczeniu zyskuje recycling. Wydaje się nawet, że zwycięzcą będzie ten, kto rozwinie skuteczną i szybką metodę wielokrotnego odzyskiwania tych surowców. Wygrana będzie symboliczna, ponieważ zyskają na niej wszyscy, na czele ze środowiskiem. 

Do wyścigu stanęła Stena Recycling, która inwestuje w przetwarzanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Najnowsze przedsięwzięcie, czyli budowa centrum recyklingu baterii w Halmstad, pochłonie 100 mln SEK, czyli ok. 43 mln zł. To tam ma być możliwy recykling do 10 000 ton baterii rocznie, w tym akumulatorów litowo-jonowych z samochodów elektrycznych, a także baterii z produktów przemysłowych i konsumpcyjnych. Zastosowana tam technologia umożliwi odzysk 95% materiałów z baterii. 

Dodajmy, że w samej tylko Polsce liczba elektryków wzrosła w tym roku o 42%. Taki wzrost oznacza 14 139 samochodów elektrycznych na ulicach więcej. 

Stena Recycling pisze na swojej stronie, że 1/3 wagi baterii samochodowej przypada na obudowę, która jest wykonana z aluminium i która również zostaje poddana procesom odzyskiwania surowców. Firma pisze, że opracowała technologię przetwarzania baterii litowo-jonowych, dzięki której uzyskuje się tworzywa sztuczne, aluminium i miedź oraz tzw. czarną masę, w której jej skład wchodzi kobalt, nikiel, lit, mangan oraz grafit. To rozwiązanie jest przyjazne dla klimatu, zwłaszcza jeśli alternatywą miałoby być zastosowanie całkiem nowych surowców w nowych bateriach, czytamy na stronie firmy.

„Podejście cyrkularne musi być punktem wyjścia przy recyklingu akumulatorów samochodowych. Wykorzystanie w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszenie wpływu na środowisko i zachowanie zasobów. Będziemy umożliwiać branży motoryzacyjnej przejście na podejście cyrkularne.” – mówi Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries w Stena Recycling Group.

Stena Recycling pisze, że baterie, które będą w Halmstad poddawane zaawansowanym procesom recyklingu pozyskiwane będą z innych rynków, dzięki współpracy z kilkoma kluczowymi zakładami Stena Recycling w Europie, a jednym z nich będzie Centrum Recyklingu Elektroniki we Wschowie. Firma planuje stworzyć w niektórych zakładach punkty zbiórki, gdzie będzie realizowany wstępny demontaż baterii. Jednak cały proces recyklingu ma odbywać się już w nowym zakładzie w Halmstad.

Historia Stena Recycling sięga 1939 roku, kiedy to Sten A. Olsson rozpoczął skup złomu żelaza i metali niezależnych. Dziś jest to firma międzynarodowa działającą głównie na rynku polskim i skandynawskim. Firma skupia się na odzyskiwaniu i przetwarzaniu wszystkich rodzajów odpadów z działalności biznesowej i przemysłowej. W Polsce zlokalizowana jest w 19 miejscach. 


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2024 Evertiq AB November 20 2024 12:51 V23.2.3-2