Alstom realizuje kilka kontraktów w Polsce
Jakiś czas temu, Evertiq informował o otwarciu dwunastej fabryki francuskiego koncernu nad Wisłą, w którą zainwestował 10 mln zł. Warto więc przyjrzeć się zleceniom Alstomu, które obecnie realizowane są w polskich zakładach.
Alstom w tym roku świętował 25 lat obecności w Polsce, gdzie w dwunastu oddziałach zatrudnia ponad 4000 osób. Zakłady produkcyjne znajdują się we Wrocławiu, Nadarzynie, Chorzowie i Świętochłowicach. We Wrocławiu odbywa się produkcja nadwozi pociągów dużych prędkości ICE4 dla kolei zachodnioeuropejskich, w Chorzowie i Świętochłowicach produkcja nowoczesnego pasażerskiego taboru kolejowego dla światowych metropolii i przewoźników, a w Nadarzynie rozpoczyna się produkcja wózków do pociągów regionalnych, metra i tramwajów. W Warszawie natomiast mieści się centrum serwisowe Pendolino oraz placówka utrzymania floty lokomotyw Traxx i wagonów Twindexx. W Piasecznie Alstom posiada zakład produkcji i serwisu wózków dla Coradia Steam, w Łodzi produkowana jest aparatura elektryczna dla pojazdów trakcyjnych, a w Toruniu zlokalizowany jest serwis gwarancyjny lokomotyw Traxx. W Katowicach ponadto mieści się zakład systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a w Warszawie biuro projektowe urządzeń sterowania ruchem. W stolicy znajduje się również centrala francuskiego koncernu na Europę Środkową i Wschodnią.
W powyższych zakładach realizowane są zamówienia m.in. na:
- metro w Rijadzie – zamówienie dotyczy 69 dwuwagonowych składów pociągów;
- nowe pociągi regionalne Coradia Stream dla spółki NS w Holandii, Belgii i Niemczech – zamówienie dotyczy 99 pociągów, w tym 50 ośmiowagonowych i 49 pięciowagonowych, zakończenie projektu przewidywane jest na marzec 2023;
- nadwozia pociągów regionalnych Coradia Lint i iLint dla Deutsche Bahn oraz prywatnych niemieckich przewoźników;
- pociągi regionalnych dla Włoch – 323 pociągi Smart Coradia dla włoskiego przewoźnika Trenitalia i 57 dla Ferrovie Nord;
- produkcję nadwozi pociągów szybkich kolei ICX, która realizowana jest wraz z firmą Siemens dla Deutsche Bahn;
- budowę i wprowadzanie systemów sterowania ruchem kolejowym w Polsce.
Serwis wnp.pl informuje natomiast, że Alstom ma w planach zainwestować 100 mln zł w swoich polskich zakładach. Pomimo trudów, z którymi mierzy się obecnie polska gospodarka, francuski koncern radzi sobie z sytuacją, gdyż projekty, które realizuje, mają charakter długoterminowy.
„Od początku działalności Alstomu w Polsce, czyli od 1997 roku, wydatkowaliśmy już ponad miliard złotych na inwestycje w nasze zakłady, tworząc infrastrukturę przemysłową do realizacji nowoczesnych projektów. W 2019 r. otworzyliśmy za 60 mln zł nowoczesną halę testowania pociągów w zakładzie w Chorzowie. Nasze zakłady we Wrocławiu i Chorzowie wyposażyliśmy w nowoczesne kabiny lakiernicze. W październiku tego roku uruchomiliśmy nowy zakład w Nadarzynie.” - mówiła w wywiadzie dla wnp.pl Beata Rusinowicz, dyrektorka finansowa Alstomu w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich - „W naszym zakładzie we Wrocławiu uruchomiliśmy ostatnio linię spawania aluminium. Planujemy wydać ponad 40 mln zł na zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń, a także dostosowanie infrastruktury wrocławskiego zakładu do procesu spawania aluminium. Pomoże to w produkcji pociągów na rynki europejskie i da pracę 100 osobom.”
Rusinowicz w rozmowie z wnp.pl podkreśliła również, że Alstomowi opłaca się inwestować w polskie zakłady, które są jednymi z ważniejszych dla całego koncernu.