reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

To już oficjalne! W Polsce powstaje GigafactoryX firmy ICPT

Impact zbuduje GigafactoryX. Firma planuje zostać jednym z największych producentów systemów bateryjnych dla pojazdów heavy duty w Europie.

Impact Clean Power Technology SA (ICPT), specjalista na europejskim rynku elektromobilności, rozpoczyna budowę GigafactoryX, nowoczesnej fabryki systemów bateryjnych dla transportu publicznego, sektora kolejowego i stacjonarnych magazynów energii zarówno dla zawodowej energetyki jak i indywidualnych użytkowników. Inwestycja oznacza zwielokrotnienie mocy produkcyjnych spółki docelowo do 5 GWh rocznie.

Projekt GigafactoryX zakłada powstanie fabryki baterii dla pojazdów elektrycznych. Systemy zasilania będą powstawać w oparciu o ogniwa litowo-jonowe w technologiach: LTO, LFP i NMC.

Dzięki inwestycji, moce produkcyjne Impactu zostaną znacząco zwielokrotnione, docelowo do poziomu 5 GWh rocznie w relacji do obecnej produkcji w wysokości niemal 0,4GWh w skali roku.

Budowa GigafactoryX będzie wiązała się z zatrudnieniem około 200 nowych pracowników. Planowane na 2024 rok zakończenie pierwszego etapu inwestycji pozwoli na zwiększenie produkcji o ponad 1 GWh rocznie, co pozwoli na zagwarantowanie bezpieczeństwa dostaw systemów bateryjnych dla największych światowych marek – informuje ICPT w komunikacie.

– Główne cele naszej działalności to bezpieczeństwo transportu, szacunek dla środowiska i zaufanie klientów. Chcemy dalej rozwijać firmę w obszarze nowych produktów, a także dywersyfikować działalność i zwiększać moce produkcyjne. Decyzja o rozpoczęciu budowy GigafactoryX potwierdza nasze ambitne plany. Jestem przekonany, że powstanie zaawansowanego technologicznie zakładu będzie silnym impulsem do rozwoju branży elektromobilności oraz OZE w Polsce i na świecie. GigafactoryX to także kolejny krok w obszarze produkcji energii oraz transformacji transportu publicznego i przemysłu, który pozwoli konsekwentnie redukować emisję CO2. Do tej pory autobusy elektryczne napędzane bateriami z Impactu przejechały ponad 100 mln km co oznacza redukcję dwutlenku węgla na poziomie ok. 115 mln kg CO2 – mówi dr inż. Bartek Kras, prezes zarządu i współzałożyciel Impact Clean Power Technology SA.

– Zgodnie z prognozą wiodących firm analizujących rynek szacujemy, że w ciągu najbliższych pięciu lat wzrost popytu na systemy bateryjne w Europie będzie utrzymywał się na dwucyfrowym poziomie. Tak znaczące podniesienie zdolności produkcyjnych pozwoli nam utrzymać pozycję wiodącego producenta rozwiązań e-mobility dla transportu publicznego i przemysłu. Dla naszych klientów GigafactoryX to gwarancja realizacji wielkoskalowych wolumenów zamówień, dostępności serwisu i terminowej realizacji dostaw opartych o europejski łańcuch dostaw – komentuje Filip Jankun dyrektor ds. sprzedaży Impact Clean Power Technology SA.

Nowe linie produkcyjne będą wysoko zautomatyzowane, co wpłynie nie tylko na wydajność produkcji oraz jakość produkowanych baterii, ale również ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Spółka zadba również o ekologiczny proces produkcji. Będzie ona zasilana z instalacji fotowoltaicznej stabilizowanej magazynem energii zbudowanym z pozyskanych do recyklingu systemów bateryjnych wykorzystywanych wcześniej w środkach transportu publicznego. Docelowo również połowa surowców wykorzystywanych do produkcji będzie pochodzić z recyklingu.

– W firmie zbudowaliśmy bardzo silny zespół inżynierów i profesjonalistów, dzięki którym od lat w naszym laboratorium powstają kolejne generacje innowacyjnych systemów bateryjnych. W naszym dziale R&D pracuje obecnie ponad 70 inżynierów. Budowa i funkcjonowanie GigafactoryX będzie wiązało się z koniecznością zatrudnienia około 200 nowych pracowników. W ramach tej inwestycji planujemy także stworzenie nowej przestrzeni biurowej – mówi dr inż. Bartek Kras.

Jak dodaje dr inż. Bartek Kras, ICPT dostarcza produkty na rynki w całej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych i w Azji, a baterie polskiej firmy napędzają autobusy elektryczne, tramwaje, trolejbusy i maszyny przemysłowe. ICPT angażuje się także w obszarze magazynowania energii w przełomowe projekty OZE w Polsce.


Impact zajmuje się produkcją i integracją zaawansowanych systemów bateryjnych, opartych o ogniwa litowo-jonowe. Firma posiada trzy główne linie produktowe, do których należą: systemy bateryjne heavy duty dla transportu i przemysłu; stacjonarne magazyny energii dla rynku OZE, zawodowej energetyki i przemysłu, jak również rozwija systemy wodorowych ogniw paliwowych.  

Produkty spółki znajdują zastosowanie głównie w transporcie publicznym, a także w sektorze stacjonarnych magazynów energii, aplikacjach marine oraz robotyce przemysłowej. Klientami spółki są polscy i zagraniczni producenci pojazdów opartych o napędy elektryczne, w tym autobusów, tramwajów, trolejbusów czy jachtów, a także spółki z branży przemysłowej, energetycznej (tradycyjnej i OZE), kolejowej i telekomunikacyjnej. W 2021 roku udział Impactu w europejskim rynku baterii do autobusów elektrycznych wynosił ok. 15%.

Impact Clean Power Technology SA jest na rynku od 2007 roku. Firma dostarczyła ponad 20 tysięcy systemów bateryjnych, a pojazdy z bateriami Impactu przejechały już ponad 100 mln km na całym świecie. ICPT zatrudnia ponad 240 pracowników w tym ponad 100 inżynierów różnych specjalności. 


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama