reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Nauka i technologie | 25 kwietnia 2022

Mniej hałasu dzięki sterowaniu mikrodrganiami

Hałas transmitowany przez urządzenia, a także w samochodach i samolotach można redukować za pomocą sterowania mikrodrganiami ich obudów. Pracuje nad tym sieć naukowo-przemysłowa pod kierunkiem Politechniki Śląskiej.

Uczelnia informuje, że w ramach projektu badawczego „Active reduction of noise transmitted into and from enclosures through encapsulated structures – IN-NOVA” będzie pracować kilkanaście uczelni, koncernów i instytucji z całego świata. Hałas, według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), jest drugą z przyczyn współczesnych chorób cywilizacyjnych.

Jak wyjaśnia cytowany w komunikacie koordynator projektu, prof. Marek Pawełczyk, prorektor Politechniki Śląskiej ds. nauki i rozwoju, celem prac sieci naukowo-przemysłowej będzie redukcja uciążliwego hałasu przechodzącego przez obudowy zamknięte z maszyn i urządzeń oraz do przestrzeni znajdującej się wewnątrz, np. w samolotach czy samochodach.

– Można to wytłumaczyć na przykładzie poszycia kadłuba samolotu jako bariery dźwiękochłonnej dla hałasu transmitowanego od silników do kabiny pasażerskiej. Nasze rozwiązanie umożliwi sterowanie mikrodrganiami tworzących go warstw, przekształcając poszycie w naturalną blokadą dla hałasu – zapewnia profesor.

Jak tłumaczy, obecnie hałas redukuje się pasywnie – poprzez bariery dźwięko-akustyczne. Są to, zdaniem naukowców, metody niewystarczające.

– Jedynie bardzo grube i ciężkie materiały mogłyby być skuteczne. Jednak w dobie redukcji surowców mineralnych takie rozwiązania nie są akceptowalne – zastrzega prof. Pawelczyk.

– Mniejsza waga to też mniejsze zużycie energii. Dlatego należy poszukiwać innych, bardziej efektywnych rozwiązań powodujących nie tylko redukcję hałasu, ale również redukcję ciężaru i rozmiaru urządzeń przy odpowiedzialnym wykorzystaniu materiałów – mówi naukowiec.

Projekt potrwa 4 lata, jego finansowanie w kwocie ok. 2,7 mln EUR pochodzi z programu Horyzont Europa. Efektem prac będą rozwiązania techniczne, normy oraz metody certyfikacji. W ramach działalności naukowej prowadzone będą doktoraty, przygotowane zostaną publikacje i zgłoszenia patentowe. Projekt uwzględnia organizację konferencji, szkoleń i działań popularyzujących nowe metody redukcji hałasu oraz utworzenie spółek spin-off.

Współpracę z PŚ podejmą instytucje naukowe: KU Leuven, University College London, University of Southampton, Universitat Politecnica de Valencia, Otto-Von-Geuricke Universitaet Magdeburg, niemiecki instytut badawczy DLR oraz przedsiębiorstwa: Airbus, Siemens, Analog Devices, Muller-BBM – wylicza profesor Pawełczyk. W projekcie uczestniczą także naukowcy z uczelni badawczych z Hong-Kong Polytechnic University, Nanyang Technological University Singapore, Kansai University, Qatar University i Universidad Austral of Chile. Realizację projektu wspierają ponadto: Główny Urząd Miar, Noise Abatement Society, Stadler i Diehl Aviation.


Źródło: PAP – Nauka w Polsce
 

reklama
reklama
April 25 2022 14:34 V20.5.16-2