reklama
reklama
reklama
© UNISYSTEM Przemysł elektroniczny | 19 kwietnia 2022

Unisystem: „Regionalizacja impulsem do wzrostu”

Problemy z łańcuchami dostaw sprawiły, że część polskich firm otrzymuje więcej zamówień zagranicznych niż wcześniej. Widać to między innymi w wynikach za 2021 roku gdańskiego Unisystemu.

Wiele europejskich przedsiębiorstw, chcąc skrócić czas oczekiwania na podzespoły, zaczęło dywersyfikować lokalizację zamówień, preferując ich tzw. regionalizację, aby zmniejszać ryzyko zatorów. Już widać, że ta tendencja przekłada się na wyniki niektórych polskich firm, motywując je do rozwoju i rozszerzania zakresu działania.

W ostatnich latach problemy z dostawami związane głównie z pandemią sprawiły, że firmy zaczęły rezygnować z korzystania wyłącznie z usług dostawców z jednej części świata, zwykle Dalekiego Wschodu. W wielu sektorach problemy pogłębiła wojna wywołana przez Rosję.

Według badania DNV z 2021 roku, aż 56 proc. firm doświadczyło zakłóceń w obrębie łańcucha dostaw związanych z pandemią. Najczęstszymi problemami były: opóźnienia dostaw, problemy logistyczne i ograniczenia w handlu międzynarodowym. Aż 57 proc. respondentów planowało “wzmocnienie i dywersyfikację łańcucha dostaw poprzez pozyskiwanie nowych dostawców”.

Rosnące zainteresowanie zamówieniami ma odbicie w wynikach gdańskiego Unisystemu, który dostarcza komponenty służące do wizualizacji informacji. Firma sukcesywnie rozszerza kontakty międzynarodowe, a jej wartość eksportu w zeszłym roku wzrosła w porównaniu z 2020 o ok. 70 proc. do 28 mln PLN. W 2021 Unisystem obsłużył ponad 300 zagranicznych klientów – najwięcej z Niemiec i Włoch i odnotował rekordowe wyniki, przekraczając 85 mln PLN obrotu.  

Dzięki ukończeniu w minionym roku nowej siedziby, firma rozbudowała dział eksportowy i zainwestowała w nowe linie montażowe. Unisystem podkreśla przy tym, że jednym z ogromnych atutów jest przestrzeń magazynowa i zgromadzone tam komponenty.

– Posiadamy jeden z największych w Europie magazynów, dzięki któremu możemy zabezpieczyć potrzeby naszych klientów i sprawnie dostarczać potrzebne podzespoły. W związku ze wzrostem sprzedaży i dynamiczną sytuacją na światowym rynku, postanowiliśmy zmodyfikować nasz kierunek rozwoju. Przygotowaliśmy nową strategię i zaczęliśmy działać dwutorowo – już nie tylko dostarczamy wyświetlacze. Zwiększyliśmy również nacisk na tworzenie gotowych rozwiązań - mówi Sławomir Szweda, prezes Unisystemu.

Unisystem zwraca uwagę, że widzi wyraźny wzrost zapytań dotyczących pełnego przygotowania produktu – od zaprojektowania, przez produkcję, po wdrożenie, a jednym z celów firmy jest systematyczne zwiększanie udziału gotowych rozwiązań w obrotach firmy. Większość elementów gotowych rozwiązań – wyświetlacze, płyty główne, obudowy do urządzeń czy kontrolery – jest projektowana i produkowana w Gdańsku, dzięki rozwiniętemu działowi RnD. Jedynie część komponentów pochodzi od zewnętrznych dostawców.

– Wartość otrzymanych zamówień tylko w pierwszym kwartale 2022 przekroczyła 26 mln PLN. Z tego niemal 7 mln PLN to zamówienia od klientów zagranicznych. Warto jednak zaznaczyć, że w pierwszym kwartale zazwyczaj zamówień jest najmniej. Dlatego przewidujemy kolejne wzrosty. Wielu naszym odbiorcom zależy nie tylko na wyprodukowaniu przez nas konkretnego rozwiązania. Dzięki temu, że jesteśmy blisko klientów, służymy również kompleksowym wsparciem w trakcie wdrażania – komentuje Sławomir Szweda z Unisystem.

Firma zanotowała w ostatnim czasie znaczący wzrost wartości zamówień. W całym 2020 ich wartość wyniosła 52 mln PLN, tymczasem rok później udało się osiągnąć poziom 117 mln PLN (wzrost rok do roku wyniósł 125 proc.).


Założona w 1995 roku gdańska firma Unisystem jest dostawcą komponentów służących do wizualizacji informacji. Specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i wdrażaniu rozwiązań oraz dystrybucji wyświetlaczy, paneli dotykowych i komputerów przemysłowych.  
 

reklama
reklama
September 26 2022 11:32 V20.8.33-1