reklama
reklama
reklama
© Rochester Electronics Przemysł elektroniczny | 05 kwietnia 2022

Wpływ sytuacji rynkowej na łańcuchy dostaw w branży obronnej i lotniczej

Ekspert firmy Rochester Electronics opowiada o skutkach obecnych uwarunkowań rynkowych na branżę obronną i lotniczą oraz w jaki sposób ograniczać ryzyko związane z dostawami komponentów.


Autor: Ken Greenwood, kierownik ds. rozwiązań produktowych i technologicznych, Rochester Electronics


Skala problemów z zaspokojeniem popytu na rynku półprzewodników stała się jasna około 15 miesięcy temu, wraz z ustąpieniem największych uciążliwości organizacyjnych związanych z pandemią. Przy typowych dla branży zamówieniach zaspokajających tylko potrzeby bieżące (JIT - just-in-time), minimalnych stanach magazynowych i wysokich zapotrzebowaniach jednostkowych przemysł samochodowy stanowił pierwszą zapowiedź nadchodzących problemów.

Od tego momentu w łańcuchach dostaw wystąpił efekt domina, przenosząc problem na wszystkie branże – w tym na przemysł wojskowy i obronny.

Przemysł obronny, charakteryzujący się krótkimi cyklami produkcyjnymi i wyższymi wymaganiami względem temperatur roboczych i testów specjalistycznych, zawsze obciążony był wyższym ryzykiem problemów z zabezpieczeniem zamówień.

W najprostszym ujęciu – wraz z ograniczaniem zdolności produkcyjnych zakładów wydłużały się czasy oczekiwania. Ale dały znać o sobie również inne czynniki. Wraz z gwałtownym wzrostem popytu na nowe technologie i typy układów producenci ogłaszali zamykanie starszych fabryk. W wielu przypadkach dotknięte zostały linie podzespołów uznawane do tej pory za technologie chronione „zabezpieczone długoterminowo”.

Wraz ze zmianą priorytetów produkcyjnych przez oryginalnych producentów komponentów (OCM) i przy istniejących ograniczeniach zdolności produkcyjnych, wielu z nich zdecydowało się na zamknięcie starszych rodzin produktów, linii technologicznych i typów opakowań układów.

Rosnąca liczba przypadków wycofania linii produktów z rynku stanowi poważne ryzyko dla przemysłu obronnego i lotniczego, które charakteryzują się jednymi z najdłuższych cyklów życia produktów. Często cykle produkcyjne i resursy produktów są przedłużane wielokrotnie poza planowane wcześniej daty, co sprawia, że przewidywanie przyszłych potrzeb materiałowych jest praktycznie niemożliwe.

Więc wobec niespotykanej dotąd niepewności co do dostępności podzespołów, zarówno w krótkiej jak i długiej skali czasowej, w jaki sposób firmy mogą minimalizować ryzyko bez wprowadzania dodatkowych czynników ryzyka?

Wobec powyższych wyzwań zalecamy stosowanie następujących praktyk:

  1. Dostawy z dwóch źródeł: Nieczęsto możliwe jest nawiązanie współpracy z kilkoma producentami w zakresie dostaw jednego urządzenia, jednak zabezpieczenie alternatywnego źródła dostaw ma kluczowe znaczenie.
     
  2. Kontrola dostępności zasobów na rynku: Należy zapewnić  podgląd towarów dostępnych od ręki w przypadku zamówień zakończonych niepowodzeniem.
     
  3. Zaawansowany system ostrzegania: Należy udostępnić zaufanym dostawcom listy podzespołów krytycznych. Dzięki temu dostawcy mogą poinformować o zagrożeniach w łańcuchach dostaw spowodowanych wydłużonymi czasami oczekiwania na realizację zamówień, czynnikami naturalnymi/siłą wyższą lub uwarunkowaniami rynkowymi. 

    Przykład: katastrofa naturalna wpłynęła na produkcję w fabryce komponentów półprzewodnikowych  » informacja o produktach, których dotyczy problem, powinna być dostępna w ciągu 48 godzin » natychmiastowy podgląd dostępnych zasobów w celu zabezpieczenia ciągłości działania linii produkcyjnych  » umożliwienie dostawcom podejmowania działań z wyprzedzeniem, a nie tylko w reakcji na występujące problemy.
     
  4. Śledzenie cykli życia podzespołów: Nie należy polegać wyłącznie na algorytmach wykorzystywanych przez wiele źródeł online. Należy zwrócić się do autoryzowanego dostawcy/producenta komponentów wycofanych z rynku w celu uzyskania informacji z dodatkowego źródła. Wiele produktów identyfikowanych prawidłowo w takich bazach jako „wycofane z produkcji” przez oryginalnego producenta tak naprawdę dostępne są w produkcji prowadzonej przez autoryzowanych dystrybutorów EOL, nawet 10-20 lat po formalnym wycofaniu produktów.

Firmy powinny nawiązać współpracę z dostawcą oferującym nie tylko długoterminowe gwarancje dostępności, ale również wykazać zdolności do kontrolowanego procesu przejścia z fazy wycofania produktu do długoterminowych, w pełni autoryzowanych dostaw, a nawet – do długoterminowej produkcji.


O autorze:
Ken Greenwood jest kierownikiem ds. rozwiązań produktowych i technologicznych w Rochester Electronics UK.

Rochester Electronics to dystrybutor produktów półprzewodnikowych spełniający normę  AS6496 i licencjonowany producent, który oferuje półprzewodniki i opakowania układów scalonych do zastosowań wojskowych na długo po ich wycofaniu przez OCM (original component manufacturer).
 

reklama
reklama
September 26 2022 11:32 V20.8.33-2