Grupa Amica podała oficjalne wyniki za 2021 rok
Presja kosztowa wraz z efektem wysokiej bazy wpłynęła na dynamikę wyników finansowych polskiego producenta AGD, pomimo dwucyfrowego tempa wzrostu przychodów.
Grupa Amica zwiększyła w 2021 roku przychody o blisko 12% r/r, przekraczając 3,4 mld PLN.
Największy polski producent AGD podkreśla, że podobnie jak cała branża, Amica mierzyła się z coraz trudniejszymi kosztowo kolejnymi miesiącami minionego roku. Z tego powodu wypracowane zyski nie powtórzyły wyników wysokiej bazy porównawczej roku 2020. Grupa Amica wypracowała jednak w roku 2021 blisko 216 mln PLN wyniku EBITDA i ponad 111 mln PLN zysku netto. Są to liczby zbliżone do rezultatów przedpandemicznego roku 2019.
– Za nami drugi z rzędu rok wielkich wyzwań, nieprzewidywalności, turbulencji w skali globalnej. Trudno porównywać wyniki roku 2021 z rezultatami bardzo specyficznego roku 2020, gdy z jednej strony ograniczyliśmy znacznie koszty i capex, a z drugiej spotkaliśmy się z niespodziewanym wzrostem popytu od lipca. Rok 2021 zapoczątkowały gwałtowne zawirowania na rynkach surowcowych i kilkukrotny wzrost kosztów frachtów. Amica w dużej mierze potrafiła skompensować te wzrosty kosztów, o czym świadczy wynik końcowy. Jednakże rok 2022 będzie dla nas wielkim wyzwaniem. Tym bardziej, że rynki surowcowe stały się jeszcze bardziej nieprzewidywalne, a konsekwencje toczącej się wojny w Ukrainie są w chwili obecnej nie do określenia. Myślę jednak, że Amica niejeden raz już w przeszłości udowodniła, że potrafi znaleźć rozwiązania nawet podczas najtrudniejszych kryzysów – mówi Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.
Na koniec grudnia 2021 roku wskaźnik długu netto do EBITDA był na bezpiecznym poziomie 1,3, a Grupa Amica wykazała blisko 60 mln PLN środków pieniężnych, księgując jednocześnie w 2021 roku 167 mln PLN ujemnych przepływów z działalności operacyjnej.
– W 2021 roku odbudowaliśmy zapasy (+390 mln PLN, +93% r/r), wypłaciliśmy 6 PLN dywidendy na akcję, co daje łącznie ponad 45 mln PLN, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej, a także wznowiliśmy inwestycje rozwojowe, m.in. w moce wytwórcze, automatyzację, cyfryzację i IT – mówi Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.
Grupa Amica kontynuuje proces transformacji cyfrowej Amica 4.0, rozpisany na lata 2020-2030. Projekt ten zakłada wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, wspierających utrzymanie klienta w centrum uwagi, optymalizację łańcucha dostaw oraz automatyzację procesów wewnętrznych i produkcyjnych. Pierwsze projekty pilotażowe, które wprowadzają już docelowe rozwiązanie, ale w mniejszym zakresie – zarówno asortymentowo, jak i geograficznie, czy funkcjonalnie – zostały już rozpoczęte – informuje firma.
Amica podkreśla też swoje zaangażowanie w pomoc uchodźcom, w tym rodzinom swoich ukraińskich pracowników. Do tej pory firma m.in. zorganizowała zakwaterowanie dla blisko 50 osób i przekazała sprzęt do różnych punktów pomocy.
Grupa Amica produkuje urządzenia dużego i małego AGD. Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów Grupa uzyskuje dzięki aktywności na około 70 rynkach zagranicznych. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.