reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Amica Przemysł elektroniczny | 31 marca 2022

Grupa Amica podała oficjalne wyniki za 2021 rok

Presja kosztowa wraz z efektem wysokiej bazy wpłynęła na dynamikę wyników finansowych polskiego producenta AGD, pomimo dwucyfrowego tempa wzrostu przychodów.

Grupa Amica zwiększyła w 2021 roku przychody o blisko 12% r/r, przekraczając 3,4 mld PLN.

Największy polski producent AGD podkreśla, że podobnie jak cała branża, Amica mierzyła się z coraz trudniejszymi kosztowo kolejnymi miesiącami minionego roku. Z tego powodu wypracowane zyski nie powtórzyły wyników wysokiej bazy porównawczej roku 2020. Grupa Amica wypracowała jednak w roku 2021 blisko 216 mln PLN wyniku EBITDA i ponad 111 mln PLN zysku netto. Są to liczby zbliżone do rezultatów przedpandemicznego roku 2019.

– Za nami drugi z rzędu rok wielkich wyzwań, nieprzewidywalności, turbulencji w skali globalnej. Trudno porównywać wyniki roku 2021 z rezultatami bardzo specyficznego roku 2020, gdy z jednej strony ograniczyliśmy znacznie koszty i capex, a z drugiej spotkaliśmy się z niespodziewanym wzrostem popytu od lipca. Rok 2021 zapoczątkowały gwałtowne zawirowania na rynkach surowcowych i kilkukrotny wzrost kosztów frachtów. Amica w dużej mierze potrafiła  skompensować te wzrosty kosztów, o czym świadczy wynik końcowy. Jednakże rok 2022 będzie dla nas wielkim wyzwaniem. Tym bardziej, że rynki surowcowe stały się jeszcze bardziej nieprzewidywalne, a konsekwencje toczącej się wojny w Ukrainie są w chwili obecnej nie do określenia. Myślę jednak, że Amica niejeden raz już w przeszłości udowodniła, że potrafi znaleźć rozwiązania nawet podczas najtrudniejszych kryzysów – mówi Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.

© Amica

Na koniec grudnia 2021 roku wskaźnik długu netto do EBITDA był na bezpiecznym poziomie 1,3, a Grupa Amica wykazała blisko 60 mln PLN środków pieniężnych, księgując jednocześnie w 2021 roku 167 mln PLN ujemnych przepływów z działalności operacyjnej.

– W 2021 roku odbudowaliśmy zapasy (+390 mln PLN, +93% r/r), wypłaciliśmy 6 PLN dywidendy na akcję, co daje łącznie ponad 45 mln PLN, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej, a także wznowiliśmy inwestycje rozwojowe, m.in. w moce wytwórcze, automatyzację, cyfryzację i IT – mówi Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.

Grupa Amica kontynuuje proces transformacji cyfrowej Amica 4.0, rozpisany na lata 2020-2030. Projekt ten zakłada wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, wspierających utrzymanie klienta w centrum uwagi, optymalizację łańcucha dostaw oraz automatyzację procesów wewnętrznych i produkcyjnych. Pierwsze projekty pilotażowe, które wprowadzają już docelowe rozwiązanie, ale w mniejszym zakresie – zarówno asortymentowo, jak i geograficznie, czy funkcjonalnie – zostały już rozpoczęte – informuje firma.

Amica podkreśla też swoje zaangażowanie w pomoc uchodźcom, w tym rodzinom swoich ukraińskich pracowników. Do tej pory firma m.in. zorganizowała zakwaterowanie dla blisko 50 osób i przekazała sprzęt do różnych punktów pomocy.

Grupa Amica produkuje urządzenia dużego i małego AGD. Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów Grupa uzyskuje dzięki aktywności na około 70 rynkach zagranicznych. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.

reklama
reklama
September 22 2022 11:51 V20.8.32-1