Partnerstwo ZKW i Polestar
ZKW, specjalista od systemów oświetleniowych z Wieselburga opracuje podzespoły elektroniczne i elektryczne dla szwedzkiego producenta pojazdów elektrycznych Polestar.
Celem projektu „Polestar 0” jest opracowanie i uruchomienie do 2030 roku samochodu neutralnego dla klimatu. Chodzi o całkowite wyeliminowanie emisji z łańcucha dostaw i przejście na zrównoważone procesy produkcyjne w branży motoryzacyjnej zamiast kompensowania emisji CO2. Polestar zdecydował się dążyć do tego celu, ponieważ transport to najszybciej rozwijający się sektor przyczyniający się do emisji gazów cieplarnianych.
Producent zaprasza do współpracy badawczo-rozwojowej przy tym przedsięwzięciu wszystkich zainteresowanych, w tym naukowców, przedsiębiorców, inwestorów czy władze. Polestar poinformował, że jak dotąd listy intencyjne podpisały takie firmy, jak SSAB, Hydro, Autoliv, ZF i właśnie ZKW, austriacki producent systemów oświetleniowych i elektronicznych dla motoryzacji (w 2018 roku przejęty przez LG).
– W ramach wspólnego projektu badamy potencjał gospodarki o obiegu zamkniętym do zmniejszenia śladu ekologicznego naszych produktów do zera. Dlatego stawiamy na zrównoważoną, przyjazną dla środowiska produkcję. Do 2038 roku wszystkie nasze produkty mają być produkowane w sposób neutralny dla klimatu – mówi Oliver Schubert, dyrektor generalny Grupy ZKW.
Nowoczesne reflektory składają się z wielu różnych elementów, w tym z różnych tworzyw sztucznych i elementów elektronicznych. Aby produkcja była zrównoważona, należy z jednej strony zmniejszyć udział tworzyw sztucznych, na przykład stosując materiały pochodzenia biologicznego lub materiały pochodzące z recyklingu. Analiza przeprowadzona przez ZKW wykazała, że elektronika jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym uzyskanie neutralnych dla klimatu reflektorów – czytamy w komunikacie.
ZKW zwraca uwagę, że wytwarzanie komponentów elektronicznych i elektrycznych neutralnych pod względem emisji CO2 to nie tylko nowe materiały i technologie. Tak zwane „wychwytywanie dwutlenku węgla” w procesie produkcyjnym, ograniczanie odpadów i recykling również przyczyniają się do neutralności produkcji pod względem emisji CO2. Można też nawet wziąć pod uwagę ponowne używanie naprawionych reflektorów.
– Tam, gdzie nie można uniknąć emisji, należy znaleźć alternatywy. Na przykład obudowa złącza może być wykonana z surowców biogennych lub można jej zrezygnować, stosując inne metody łączenia, takie jak bezpośrednie złącza wtykowe – mówi Oliver Schubert.