Electromobility Poland wybrało projektanta fabryki Izery
ElectroMobility Poland ogłosiła podpisanie dwóch umów: z firmą Prochem – inwestorem zastępczym oraz z firmą Dürr Systems AG – planistą zakładu.
Umowa z firmą Prochem o zastępstwo inwestycyjne w formule EPCM (Engineering, Procurement and Construction Management) obejmuje koordynację i nadzór nad pracami budowlanymi, w tym: opracowanie projektu budowlanego oraz przeprowadzenie procesu przetargowego na wybór generalnych wykonawców zakładu produkcyjnego w Jaworznie. Prochem będzie także odpowiadać za uzyskanie pozwolenia na budowę (w tym m.in. decyzji środowiskowej dla inwestycji) oraz doprowadzenia do terminowego i jakościowego zakończenia wszystkich prac budowlanych, jak i odbiorowych – informuje Electromobility Poland w komunikacie.
Z kolei niemiecka firma Dürr Systems AG będzie świadczyć usługi inżynieryjne. Ma m.in. zaprojektować linie produkcyjne dla fabryki Izery, opracować koncepcję procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych (spawalni, lakierni i montażu), a także wytyczne do projektu budowlanego w zakresie technologii produkcji i wewnętrzny proces logistyczny zakładu oraz schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza. Planowaniem zakładu zajmuje się firma Dürr Consulting, będąca częścią Dürr Systems AG.
Marka Dürr istnieje od 1896 roku. Dürr Systems AG jest częścią Dürr Group, globalnego specjalisty zajmującego się inżynierią mechaniczną i przemysłową, z doświadczeniem w automatyzacji i cyfryzacji. Firma posiada oddział w Polsce, w którym produkuje urządzenia i maszyny na potrzeby automotive, ale też projektuje np. systemy sterowania.
Fabryka polskiego samochodu elektrycznego Izera ma powstać w Jaworznie, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wciąż nie znamy jednak dostawcy platformy, czyli „serca” samochodu elektrycznego. Jeśli chodzi o termin rozpoczęcia produkcji, to Electromobility Poland zapowiadało wcześniej, że Izery miałyby schodzić z linii produkcyjnych w 2024 roku. Prochem podaje w komunikacie, że umowa będzie realizowana etapami, a zadanie obejmujące usługi wstępne i prace koncepcyjne ma zostać zrealizowane do czerwca 2022 roku. Z kolei termin wykonania całości umowy określono na pierwsze półrocze 2025 roku.
Spółka ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA (każda objęła po 25% kapitału akcyjnego). 30 września 2021 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji przez Skarb Państwa, który tym samym stał się większościowym akcjonariuszem. Kapitał zakładowy wynosi 302.296.890 PLN.