reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Przemysł elektroniczny | 10 lutego 2022

Bosch: wyniki lepsze od prognoz

Bosch w 2021 roku zwiększył sprzedaż i zysk. Działania na rzecz klimatu są siłą napędową wzrostu firmy – ocenia dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH.


  • Sprzedaż w 2021 roku wyniosła 78,8 mld EUR, zysk wzrósł do 3,2 mld EUR.
  • Tylko w tym roku Bosch zainwestuje 1 mld EUR w mikroelektronikę i elektromobilność.
  • Dr Markus Heyn: „Umacniamy naszą pozycję na rynku oprogramowania motoryzacyjnego i rozwijamy się w dwucyfrowym tempie”.

Grupa Bosch zwiększyła znacząco globalną sprzedaż i zysk w 2021 roku. Według wstępnych danych (w oparciu o raportowanie wewnętrzne), całkowita sprzedaż firmy wzrosła o 10% do 78,8 mld EUR. Po uwzględnieniu efektu różnic kursowych, wzrost sprzedaży dostawcy technologii i usług wyniósł 11%.

Zysk z działalności operacyjnej przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT) wzrósł o ponad połowę, osiągając poziom 3,2 mld EUR. Przewidywane jest więc, że EBIT wyniesie około 4% w odniesieniu do sprzedaży. W roku poprzednim było to 2,8%.

– Udało nam się przekroczyć prognozy, pomimo wielu wyzwań, takich jak obciążenia kosztowe spowodowane trudnościami w łańcuchach dostaw czy wzrostem cen surowców. Na nasz sukces wpłynęła także solidarność w czasach społecznego dystansu – komentuje dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, podczas prezentacji wstępnych danych biznesowych firmy.

Prezes Boscha podkreśla, że niemiecki koncern jest pionierem technologicznym w wielu dziedzinach i chce, by tak pozostało, co oznacza inwestycje znaczących sum w strategiczne dziedziny.

– Tylko w tym roku zainwestujemy łącznie około 1 mld EUR w mikroelektronikę i elektromobilność. Jednocześnie Bosch coraz bardziej koncentruje się na partnerstwach, takich jak niedawno ogłoszona współpraca z Volkswagenem w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy – mówi dr Stefan Hartung.

Prezes firmy Bosch spodziewa się również, że wysiłki wielu krajów zmierzające do stworzenia gospodarki neutralnej dla klimatu będą znacząco stymulować wzrost wielu obszarów działalności: od rozwiązań mobilnych i automatyki przemysłowej, po techniczne wyposażenie budynków i sprzęt AGD.

W 2021 roku Bosch zwiększył o 50% sprzedaż elektronarzędzi, sprzętu AGD i systemów grzewczych wyposażonych w opcję łączności z siecią – z 4 milionów sztuk w 2020 roku do ponad 6 milionów.

Bosch rośnie dzięki elektryfikacji

Bosch popiera cele Europejskiego Zielonego Ładu i wdraża rozwiązania, które mają na celu walkę z globalnym ociepleniem – informuje firma i dodaje, że od pierwszego kwartału 2020 roku koncern, ze swoimi 400 lokalizacjami na całym świecie, jest neutralny dla klimatu. Do 2030 r. firma planuje ograniczyć też emisję dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw – od zakupu do użytkowania produktu – o 15 proc.

– Dzięki elektromobilności generujemy miliardy ze sprzedaży. Rośniemy w dwucyfrowym tempie również w obszarze pomp ciepła, a napędy elektryczne szybko wkraczają w obszar technologii przemysłowej – mówi prezes Boscha.

Bosch wykorzystuje również potencjał wzrostu w elektromobilności. Od końca 2021 roku firma produkuje półprzewodniki mocy z węglika krzemu (SiC), które mogą zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych nawet o 6 proc.

Według firmy badawczej Yole, rynek SiC jako całość będzie rósł średnio o 30% rocznie do ponad 2,5 mld USD w ciągu najbliższych trzech lat.

Do 2024 roku Bosch planuje też zainwestować ponad 400 mln EUR w technologię SOFC – stacjonarnego ogniwa paliwowego ze stałym tlenkiem i kolejne 600 mln EUR w mobilne ogniwa paliwowe.

Bosch wszedł również na rynek wyposażenia fabrycznego do produkcji akumulatorów. To biznes z dużym potencjałem: według firmy światowy rynek akumulatorów rośnie nawet o 25% rocznie. Bosch z firmą Volkswagen pracują nad przygotowaniem procesów seryjnej produkcji ogniw akumulatorowych.

Mobilność zdominowana przez oprogramowanie – dwucyfrowy wzrost na rynku wartym miliardy

Bosch zamierza również osiągnąć wzrost i umocnić swoją pozycję na rynku oprogramowania dla pojazdów. Już teraz sektor Mobility Solutions co roku wyposaża pojazdy na całym świecie w ponad 200 milionów jednostek sterujących z własnym oprogramowaniem. Firma spodziewa się, że do 2030 r. rynek oprogramowania motoryzacyjnego osiągnie wielkość około 200 mld EUR.

– Bosch odnotuje dwucyfrowy wzrost w tym obszarze. Tutaj wykorzystujemy w dużej mierze transformację pojazdu w węzeł sieci internetowej – wskazuje dr Markus Heyn, nowy prezes sektora Mobility Solutions i członek zarządu Robert Bosch GmbH.

Za portfolio niezależnego od aplikacji oprogramowania samochodowego firmy odpowiedzialny będzie od połowy 2022 roku dział ETAS, który będzie oferować podstawowe oprogramowanie pojazdu, oprogramowanie pośredniczące, usługi w chmurze i narzędzia programistyczne do uniwersalnego zastosowania.

Natomiast nowy dział Cross-Domain Computing Solutions firmy Bosch opracuje oprogramowanie pojazdu ze specjalnym sprzętem do takich funkcji jak wspomaganie kierowcy i zautomatyzowana jazda. W tej dziedzinie pod koniec stycznia 2022 roku Bosch podpisał porozumienie z firmą CARIAD, spółką zależną Volkswagena zajmującą się oprogramowaniem.

Rozwój biznesu w 2021 r. – wzrost sprzedaży we wszystkich sektorach i regionach

Całkowita sprzedaż Grupy Bosch rosła rok do roku, ale jest ona także wyższa niż w 2019 roku – ostatnim przed kryzysem.

Wszystkie sektory biznesowe zwiększyły sprzedaż pomimo globalnych zakłóceń w łańcuchach dostaw – raportuje dr Markus Forschner, członek zarządu i CFO Robert Bosch GmbH. 

Sytuacja poszczególnych sektorów w 2021 roku przedstawiała się następująco:

Sprzedaż Boscha rosła na całym świecie również w ujęciu regionalnym, co pokazuje poniższa grafika.

Rozwój zatrudnienia w 2021 r. – niewielki wzrost na całym świecie

Grupa Bosch zatrudnia około 401 300 pracowników na całym świecie, zgodnie z danymi na 31 grudnia 2021 roku Wzrost zatrudnienia, wynoszący około 6700 pracowników w stosunku do roku poprzedniego, dotyczy głównie Azji i Pacyfiku oraz Europy.

Liczba pracowników w obszarze badań i rozwoju wzrosła na całym świecie o niecałe 4 procent do 76 300. Liczba programistów zatrudnionych w firmie wynosi obecnie 38 000 – co oznacza wzrost o około 4000 w porównaniu z poprzednim rokiem.

Perspektywy na 2022 r. – światowa gospodarka mierzy się z niepewnością

Bosch spodziewa się, że światowa gospodarka wzrośnie od 4 do 4,5% w 2022 roku, w porównaniu z około 5,5% w 2021 roku. Pomimo imponujących postępów w zakresie szczepień w wielu krajach, firma zakłada, że w 2022 roku Covid-19 będzie nadal obciążał zarówno społeczeństwo, jak i gospodarkę.

Ponadto utrzymujące się wąskie gardła w dostawach i rosnące ceny surowców, produktów podstawowych i transportu będą miały duży wpływ na gospodarkę światową i wpłyną na działalność wielu sektorów, zwłaszcza przemysłu motoryzacyjnego. Na perspektywy biznesowe negatywnie oddziałuje również wyraźny wzrost poziomu inflacji w wielu sektorach i regionach.

O ile otoczenie biznesowe nie ulegnie dalszym zakłóceniom, Grupa Bosch spodziewa się wzrostu sprzedaży w 2022 roku. Oczekuje również osiągnięcia wskaźnika EBIT co najmniej na poziomie roku poprzedniego. 


©Bosch

reklama
reklama
April 25 2022 14:34 V20.5.16-1