Unisystem: rekordowe wyniki i nowy kierunek
Unisystem, gdański specjalista w dziedzinie wyświetlaczy, w 2021 roku przekroczył 85 mln PLN obrotu. Firma modyfikuje kierunek rozwoju i stawia na tworzenie gotowych rozwiązań.
W 2021 roku Unisystem zanotował wzrost obrotów względem roku 2020 o niemal 22 proc. Wartość eksportu wzrosła z kolei o około 70 proc. do 28 mln PLN. Najliczniejszą grupę odbiorców zagranicznych stanowiły podmioty niemieckie (44), włoskie (32) i amerykańskie (31). Łączna liczba obsłużonych klientów wzrosła do 964.
W tym czasie Unisystem zatrudnił ponad trzydziestu nowych pracowników. Aktualnie w firmie pracuje 90 osób.
– Minione 12 miesięcy w Unisystem wiązało się z ukończeniem budowy nowej siedziby, rozbudową działu eksportu i inwestycją w nowe linie montażowe, ale także z przygotowaniem nowej strategii. Dotychczas byliśmy w głównej mierze dystrybutorem wyświetlaczy i paneli dotykowych. Teraz zmieniamy kierunek rozwoju i będziemy kładli większy nacisk na dostarczanie gotowych rozwiązań – mówi Sławomir Szweda, założyciel i prezes Unisystem.
Unisystem chce się skupić w szczególności na rozwoju działów RnD i Projektowego, tworzących i nadzorujących proces powstawania gotowych, kompletnych produktów. Jednym z celów jest systematyczne zwiększanie udziału gotowych rozwiązań w obrotach firmy.
Firma nadal będzie jednak zajmować się dystrybucją, między innymi wyświetlaczy LCD TFT. Firma oferuje również wyświetlacze EPD (tzw. e-papierowe), najczęściej kojarzone z czytnikami e-booków, choć technologia ta wykorzystywana jest również na rozkładach jazdy, nośnikach reklamowych, interaktywnych tablicach informacyjnych w przestrzeni publicznej, a także w biurach – jako karty-klucze, umożliwiające identyfikację pracowników.
Unisystem wskazuje, że nowy kierunek rozwoju to odpowiedź na potrzeby klientów. Coraz częściej bowiem zgłaszają się firmy oczekujące kompleksowego podejścia, którym zależy nie tylko na zaprojektowaniu, ale i na stworzeniu gotowego rozwiązania. Ważne jest też zapewnienie wsparcia technicznego w trakcie wdrażania.
– Realizując projekt skupiamy się nie tylko na poprawnej realizacji, ale także na tym, jak zoptymalizować koszty i jak ulepszyć rozwiązanie. Zwracamy również uwagę na to, na ile projekt można rozwinąć w przyszłości i dostosowywać do nowych potrzeb użytkowników. Chcemy skupić się przede wszystkim na rozwijaniu tej gałęzi i zwiększeniu obrotu z części projektowej – mówi Kamil Kozłowski, wiceprezes Unisystem.
Nowy budynek – nowe możliwości
Nowa siedziba, do której firma wprowadziła się jesienią 2021 roku, pozwoliła zwiększyć powierzchnię magazynową, produkcyjną i biurową do 4000 m kw. W nowym budynku znajdują się między innymi pomieszczenia przeznaczone dla działu prac badawczo-rozwojowych: laboratoria mechaniczne i elektroniczne oraz ciemnia pozwalająca na badanie parametrów optycznych.
– Powiększenie powierzchni przeznaczonej na dział RnD zwiększa nasze możliwości produkcyjne. W tym roku w dziale pojawi się sprzęt do szybkiego prototypowania pozwalający testować budowane przez nas produkty. Zaplanowano również miejsce na stanowiska do testów i badań inżynierskich czy testów HMI w trudnych warunkach. Zadbaliśmy także o odpowiedni system archiwizacji projektów. Dzięki temu możemy skupić się na zintensyfikowaniu działań pod kątem dostarczania gotowych rozwiązań dla klientów – mówi Kamil Kozłowski z Unisystem.
W innej części siedziby pojawiły się sale konferencyjne, pomieszczenia socjalne i biurowe, a także przedszkole dla dzieci pracowników. Na budynku umieszczono panele solarne, a w części dachowej zaplanowano miejsce odpoczynku i rekreacji. Wcześniejsza siedziba o powierzchni 1000 m kw. wciąż będzie użytkowana (została połączona z nową), ale część magazynowa została przekształcona w produkcyjną.
Założona w 1995 roku gdańska firma Unisystem jest dostawcą komponentów służących do wizualizacji informacji. Specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i wdrażaniu rozwiązań oraz dystrybucji wyświetlaczy, paneli dotykowych i komputerów przemysłowych.