reklama
reklama
reklama
© Bosch Przemysł elektroniczny | 01 lutego 2022

Bosch nawiązał współpracę ze spółką Volkswagena

Bosch i Cariad, spółka zależna Grupy Volkswagen, przyspieszą wprowadzanie funkcji zautomatyzowanej jazdy w autach – wspólne projekty zgromadzą nawet ponad 1000 specjalistów.


  • Volkswagen chce umożliwić kierowcom zdjęcie rąk z kierownicy.
     
  • Opracowana przez Bosch i Cariad platforma najpierw znajdzie zastosowanie w autach Volkswagena, następnie możliwa integracja w pojazdach innych producentów.
     
  • Ruszyła już rekrutacja ekspertów do wspólnych prac nad funkcjami automatycznej jazdy.

Większe bezpieczeństwo i mniej stresu dla kierowców, szybsze wdrażanie funkcji zautomatyzowanej jazdy we wszystkich klasach pojazdów – takie cele stawiają przed sobą Bosch i Cariad nawiązując partnerstwo. Firmy chcą, aby częściowo i wysoce zautomatyzowana jazda była dostępna dla szerokiej rzeszy kierowców.

W przypadku pojazdów sprzedawanych pod markami Grupy Volkswagen, sojusz ma na celu udostępnienie funkcji, które umożliwią kierowcom tymczasowe zdjęcie rąk z kierownicy. Chodzi o tzw. systemy „hands-free“ poziomu 2 do jazdy miejskiej, pozamiejskiej i na autostradach, a także o system, który przejmuje wszystkie zadania prowadzenia pojazdu na autostradzie (poziom 3 SAE). Pierwsza z tych funkcji ma zostać zainstalowana w 2023 roku.

W ramach współpracy powstanie platforma oprogramowania dla częściowo i wysoce zautomatyzowanej jazdy. Celem jest wykorzystanie tej platformy we wszystkich prywatnie użytkowanych klasach pojazdów sprzedawanych pod markami Grupy Volkswagen. Możliwe będzie również zintegrowanie wszystkich komponentów opracowanych przez sojusz w pojazdach i ekosystemach innych producentów samochodów.

– Zautomatyzowana jazda jest kluczem do przyszłości naszej branży. Dzięki naszej współpracy wspólnie wzmocnimy Niemcy jako miejsce rodzenia się innowacji. Bosch i Cariad będą dalej poszerzać swoją wiedzę fachową w zakresie rozwoju pionierskich technologii – mówi Dirk Hilgenberg, dyrektor generalny Cariad.

Nawet 1000 ekspertów będzie tworzyć rozwiązania automatycznej jazdy

W różnych lokalizacjach należących do obu firm, a zwłaszcza w Stuttgarcie i Ingolstadt, pracownicy działu Bosch Cross-Domain Computing Solutions oraz Cariad będą współpracować w celu opracowania częściowo i wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy. Pracując w mieszanych, sprawnie działających zespołach, będą częścią globalnej sieci. Oczekuje się, że w momentach szczytowych działań, przy projekcie będzie pracować ponad 1000 ekspertów z obu firm nad niezbędnymi elementami – od oprogramowania pośredniczącego, po poszczególne aplikacje. Obie firmy rozpoczęły już rekrutację nowych ekspertów do pracy w sojuszu.

Nacisk kładziony jest na opracowanie oprogramowania opartego na danych na podstawie informacji z 360-stopniowego badania środowiskowego. W tym celu tworzone jest środowisko programistyczne do gromadzenia, analizy i przetwarzania danych. Środowisko będzie również wykorzystywać metody sztucznej inteligencji. Kalkulacja jest prosta: im obszerniejsza baza informacji z rzeczywistego ruchu drogowego, tym bardziej solidne i naturalne może być projektowanie półautomatycznych i wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy – informują firmy.

Dotyczy to na przykład dodatkowych warstw dla map o wysokiej rozdzielczości do lokalizowania oraz prowadzenia bocznego i wzdłużnego pojazdów. Sojusz będzie również pracował nad tymi warstwami. Co więcej, dotyczy to zarówno codziennych sytuacji na drodze, jak i szczególnych przypadków w ruchu drogowym, które występują rzadko, ale są tym trudniejsze do rozwiązania dla systemu (tzw. corner cases).

Przetwarzanie informacji w czasie rzeczywistym

– Najlepszym poligonem dla rozwoju zautomatyzowanej jazdy jest ruch drogowy. Z pomocą jednej z największych na świecie połączonych z siecią flot pojazdów, uzyskamy dostęp do ogromnej bazy danych. To pozwoli nam przenieść zautomatyzowane systemy jazdy na nowy poziom. Wszyscy nasi klienci będą mogli z tego skorzystać – mówi dr Mathias Pillin, prezes Bosch Cross-Domain Computing Solutions.

– Wspólnie możemy testować funkcje zautomatyzowanej jazdy na szerszą skalę w rzeczywistych pojazdach i szybciej je wdrażać. Nasza praca inżynierska będzie wykonywana wspólnie z firmami Bosch i Cariad jako jeden zespół. Taki sojusz jeszcze nigdy nie istniał w branży motoryzacyjnej – mówi dr Ingo Stürmer, dyrektor projektu sojuszu w Cariad.

Wiąże się to również z wprowadzaniem do procesu rozwoju danych zebranych w rzeczywistych warunkach ruchu – w sposób ciągły i w czasie rzeczywistym. Każdy kilometr przejechany w rzeczywistych warunkach drogowych oraz zebrane, ocenione i przetworzone dane oznaczają większą bazę informacji wymaganą do wdrożenia wyższych poziomów zautomatyzowanej jazdy i wprowadzenia jej na drogę w sposób bezpieczny i niezawodny. Partnerzy uzgodnili również możliwość sprawdzenia wspólnych celów rozwojowych i harmonogramów na ścieżce ku w pełni zautomatyzowanej jeździe (poziomu 4 SAE).

reklama
reklama
September 29 2022 15:24 V20.8.40-2