Prawdziwy powód braku chipów dla motoryzacji
Rzeczywistym powodem niedoboru półprzewodników dla branży motoryzacyjnej był skokowy wzrost popytu na te komponenty w 2021 roku – oceniają analitycy IC Insights.
Po latach umiarkowanych wzrostów dostawcy układów scalonych byli zaskoczeni gwałtownym wzrostem popytu na układy scalone w branży motoryzacyjnej w 2021 roku.
Zdecydowana większość aktualnych nagłówków w branży motoryzacyjnej dotyczy niedoboru urządzeń półprzewodnikowych, który rozpoczął się na dobre w 2021 roku i przeniósł się na rok 2022. Oto jak powszechnie wyjaśnia się przyczynę tego niedoboru.
W marcu 2020 roku, na bardzo wczesnych etapach pandemii Covid-19, na całym świecie spadł popyt na samochody, a producenci aut zaczęli następnie zamykać fabryki i wstrzymywać zamówienia na półprzewodniki. W tym czasie, ze względu na coraz częstszą pracę i naukę z domu, nastąpił gwałtowny wzrost popytu na telefony komórkowe, telewizory, komputery, gry i sprzęt AGD. W rezultacie firmy półprzewodnikowe przestawiły się na inne wykorzystanie mocy produkcyjnych: z komponentów motoryzacyjnych przerzuciły się na produkty używane w innych systemach elektronicznych, na które było większe zapotrzebowanie.
W drugiej połowie 2020 roku branża motoryzacyjna wróciła do gry, ale okazało się, że dostawcy półprzewodników, po zmianie sposobu wykorzystywania mocy produkcyjnych, nie byli w stanie zaspokoić odnowionego popytu i doszło do poważnych niedoborów.
Jednak analitycy IC Insights uważają, że powyższy scenariusz nie jest głównym powodem niedoboru układów scalonych, który dotyka obecnie przemysł motoryzacyjny. W opinii ekspertów prawdziwym powodem niedoboru samochodowych układów scalonych jest wzrost popytu na samochodowe układy scalone w 2021 roku, a nie niezdolność firm półprzewodnikowych do zwiększenia produkcji.
W rzeczywistości bowiem w 2021 roku dostawcy chipów dostarczyli o 30% więcej układów scalonych do przemysłu motoryzacyjnego w porównaniu z rokiem 2020 (rysunek poniżej), co znacznie przewyższyło zeszłoroczny wzrost dla calej branży chipów (+22%). Co więcej, w 2021 roku do sektora motoryzacyjnego dostarczono o 27% więcej jednostek w porównaniu z rokiem 2019 poprzedzającym pandemię.
Ten skok dostaw półprzewodników dla motoryzacji z 2021 roku był zdecydowanie najwyższym procentowym wzrostem od 2011 roku (poprzedni odnotowano w 2017 roku: +20%). Jak wskazno, 52,4 miliarda samochodowych układów scalonych dostarczonych w zeszłym roku było trzykrotnością 17,6 miliarda tego typu produktów dostarczonych 2011 roku. Dla porównania, całkowita liczba światowych dostaw układów scalonych w 2021 roku (394 miliardy) była około 2 razy większa niż w 2011 roku (194 miliardy).
W opinii IC Insights dostawcy układów scalonych powinni zostać docenieni za niesamowite osiągnięcia w zeszłym roku, jeśli chodzi o rozwój i dostarczenia ogromnej ilości układów scalonych dla przemysłu motoryzacyjnego. Jednakże, gdy popyt na układy scalone rośnie skokowo, tak jak miało to miejsce w przemyśle samochodowym w 2021 roku, mamy pewność wystąpienia chwilowego niedopasowania podaży i popytu i to właśnie kryje się za niedoborem układów scalonych urządzeń w branży elektroniki samochodowej.
Źródło: ©IC Insights