
© norebbo dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |
(*) Za Global Satellite Market Report, History and Forecast 2015-2026, opracowanie MarkerStudyReport
Creotech w ciągu 2 lat chce rozpocząć sprzedaż własnych mikrosatelitów
Jedne z najbliższych celów Creotech Instruments to rozbudowa mocy produkcyjnych oraz umieszczenie na orbicie okołoziemskiej w 2023 roku pierwszego mikrosatelity opracowanego przez firmę.
Pozyskane środki pozwolą Creotech ukończyć kluczowe projekty R&D (zwłaszcza dotyczące platformy mikrosatelitarnej HyperSat oraz segmentu komputerów kwantowych i rozwiązań dronowych), które zyskają poziom gotowości technologicznej TRL9 oznaczający możliwość pełnej komercjalizacji. Spółka zamierza także rozbudować moce produkcyjne i podwoić zdolności sprzedażowe, szczególnie na rynkach zagranicznych.10 grudnia br. Zarząd Creotech Instruments ogłosił Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, na którym 14 stycznia 2022 roku zdecydują oni o podjęciu uchwały w zakresie podwyższenia kapitału zakładowego z kwoty 158 623 do kwoty nie mniejszej niż 168 357,2 i nie większej niż 198 279 PLN poprzez emisję nie więcej niż 396 558 akcji serii I o wartości nominalnej 0,10 zł. Będą one stanowić nie więcej niż 20% w podwyższonym kapitale. Spółka planuje pozyskać z emisji 40-50 mln PLN, które w 50% będą przeznaczone na R&D w obecnych kluczowych projektach, a pozostała część – na wzrost zdolności produkcyjnych i sprzedażowych. Z kolei 29 listopada Akcjonariusze Creotech podjęli decyzję o dopuszczeniu i wprowadzeniu akcji zwykłych na okaziciela serii A, B, C, D, E, F, G oraz H do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez GPW w Warszawie. – Realizacja planów strategicznych Creotech Instruments na kolejne lata pozwoli wzmocnić pozycję firmy, jako lidera polskiego sektora kosmicznego oraz jednego z wiodących graczy na rynku europejskim. Ukończona z sukcesem emisja akcji towarzysząca naszemu debiutowi na NewConnect istotnie przyspieszyła rozwój spółki – rozbudowaliśmy moce sprzedażowe i produkcyjne, ale przede wszystkim osiągnęliśmy istotne kamienie milowe w kluczowych projektach R&D, tj. HyperSat, EagleEye, Impact czy Grey. Wzrost spółki owocuje kolejnymi kontraktami, m.in. z Europejską Agencją Kosmiczną i szeregiem innych zamówień, skutkujących już 100% obłożeniem wszystkich linii produkcyjnych na I kwartał 2022 roku – mówi Grzegorz Brona, prezes zarządu Creotech Instruments S.A. – Chcemy iść o krok dalej i pozyskać środki, które pozwolą nam rozpocząć szeroką komercjalizację mikrosatelitów Creotech na rynku o wartości 11 mld USD(*), a następnie wejść do TOP8 producentów mikrosatelitów na świecie. Co więcej, w ciągu najbliższych 2-3 lat zamierzamy być wiodącym dostawcą rozwiązań na rynku UAV oraz dostawcą zintegrowanych systemów sterowania komputerami kwantowymi, jako jeden z kilku podmiotów na świecie – dodaje Grzegorz Brona. Spółka do 2025 roku będzie dążyć do realizacji następujących celów:
- Kosmos: sukces misji kosmicznej EagleEye w zakresie umieszczenia na orbicie mikrosatelity do obserwacji Ziemi (uzyskanie pełnego space heritage) oraz zaawansowany stan misji PIAST realizowanej dla Ministerstwa Obrony Narodowej. Spółka zakłada w tym okresie osiągnięcie 10-20 zamówień na mikrosatelity rocznie i chce być głównym dostawcą technologii kosmicznych z Europy Środkowej na rynek światowy.
- Atmosfera ziemska – główny dostawca rozwiązań do analizy ryzyka, planowania i kontroli misji UAV (bezzałogowe statki powietrzne) w Polsce i Europie; dążący do bycia głównym polskim oferentem systemów wsparcia na rynku UAV.
- Ziemia – dostawca pełnych systemów do: sterowania komputerami kwantowymi (jeden z kilku podmiotów oferujących takie rozwiązania na świecie), synchronizacji czasu w rozwiązaniach telekomunikacyjnych (m.in. na potrzeby 5G i 6G) oraz integracji i oferowania danych satelitarnych, zarówno na potrzeby EUSPA i KE, jak i rynku komercyjnego.
(*) Za Global Satellite Market Report, History and Forecast 2015-2026, opracowanie MarkerStudyReport