© Bosch
Przemysł elektroniczny |
Bosch: zielone światło dla masowej produkcji chipów SiC
Są małe, mocne i niezwykle wydajne: półprzewodniki z węglika krzemu (SiC). W grudniu, po kilku latach rozwoju, Bosch rozpoczyna masową produkcję układów mocy z tego innowacyjnego materiału, by zaopatrywać producentów samochodów na całym świecie.
– Przyszłość półprzewodników z węglika krzemu jest świetlana. Chcemy zostać światowym liderem w produkcji chipów SiC dla elektromobilności – mówi Harald Kroeger, członek zarządu Robert Bosch GmbH.Bosch dwa lata temu zapowiedział kontynuację rozwoju chipów SiC i wdrożenie układów do produkcji. W tym celu firma opracowała własne, wysoko złożone procesy produkcyjne, które wykorzystuje do produkcji specjalnych półprzewodników od początku 2021 r. – najpierw jako próbki do walidacji przez klientów. – Nasze księgi zamówień są pełne dzięki boomowi w elektromobilności – mówi Harald Kroeger, członek zarządu Robert Bosch GmbH. W przyszłości Bosch zamierza zwiększyć moce produkcyjne półprzewodników mocy SiC do wielkości rzędu setek milionów sztuk. W związku z tym, firma rozbudowuje już pomieszczenia czyste w swoim zakładzie w Reutlingen. Równolegle Bosch prowadzi prace nad drugą generacją chipów SiC – o lepszej wydajności – która powinna być gotowa do produkcji seryjnej od 2022 roku. Bosch otrzymuje wsparcie na rozwój tych innowacyjnych procesów wytwarzania półprzewodników SiC od niemieckiego Ministerstwa Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach programu „Important Project of Common European Interest (IPCEI) Microelectronics”. – Od kilku lat udzielamy wsparcia, aby pomagać w tworzeniu produkcji półprzewodników w Niemczech. Wysoko innowacyjna produkcja półprzewodników Boscha wzmacnia ekosystem mikroelektroniki w Europie i jest kolejnym krokiem w kierunku większej niezależności w tej kluczowej dziedzinie cyfryzacji – mówi Peter Altmaier, niemiecki minister gospodarki. Na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na półprzewodniki mocy z węglika krzemu. Z prognozy firmy badawczej i konsultingowej Yole wynika, że do 2025 roku rynek SiC jako całość będzie rósł średnio o 30 proc. rocznie do ponad 2,5 mld USD. Rynek chipów SiC dla motoryzacji będzie natomiast stanowił lwią część tego tortu.
Aby sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu na półprzewodniki SiC, w 2021 r. Bosch powiększył pomieszczenia czyste w fabryce w Reutlingen o dodatkowe 1000 m kw. Do końca 2023 r. doda kolejne 3000 m kw.– Półprzewodniki mocy z węglika krzemu zapewniają szczególnie efektywne wykorzystanie energii. Zalety tego materiału w szczególności wysuwają się na pierwszy plan w zastosowaniach energochłonnych, takich jak elektromobilność – mówi Kroeger. W elektronice mocy pojazdów elektrycznych chipy z węglika krzemu zapewniają możliwość osiągania znacznie lepszego zasięgu na jednym ładowaniu akumulatora – kierowcy mogą jechać średnio o około 6% dalej, niż w przypadku zastosowania ich odpowiedników z czystego krzemu. Bosch podkreśla, że jest jedynym dostawcą motoryzacyjnym produkującym własne chipy z węglika krzemu. W przyszłości firma zamierza używać do ich produkcji wafli 200-milimetrowych, co w porównaniu z obecnie stosowanymi podłożami o średnicy 150 mm waflami zapewni znaczną ekonomię skali, bowiem pojedynczy wafel w czasie kilku miesięcy przechodzi przez kilkaset etapów procesu w niezliczonych maszynach. – Produkując na większych waflach, możemy wyprodukować znacznie więcej chipów w jednym cyklu produkcyjnym, a tym samym zaopatrywać większą liczbę klientów – mówi Kroeger. SiC – przełom w elektromobilności Układy scalone półprzewodnikowe z węglika krzemu wyznaczają nowy standard pod względem szybkości przełączania, ograniczenia strat energii cieplnej, jak również pod względem rozmiarów konstrukcji. Wszystko zaczyna się od obecności dodatkowych atomów węgla w strukturze krystalicznej krzemu, który zwykle używany jest do produkcji układów scalonych półprzewodnikowych w postaci czystej. Powstały w ten sposób związek chemiczny sprawia, że układy scalone półprzewodnikowe są wydajnymi źródłami mocy, co ma wiele zalet, zwłaszcza dla ich zastosowania w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Chipy SiC w układach energoelektronicznych umożliwiają ograniczenie o 50% strat energii. Przekłada się to na większą wydajność pracy elektroniki mocy i zwiększenie ilości energii przekazywanej do silnika, co zwiększa zasięg pojazdu. Układy te są również ważne dla systemów 800V, w których umożliwiają szybsze ładowanie i lepszą wydajność. Ponieważ chipy SiC emitują również znacznie mniej ciepła, elektronika mocy wymaga mniej kosztownego chłodzenia. Oprócz wagi jest to kolejny sposób na obniżenie kosztów pojazdów elektrycznych.