© Pixabay
Przemysł elektroniczny |
Producenci z branży moto zajmą się projektowaniem chipów
Do 2025 r. nawet połowa z 10 największych producentów OEM z branży motoryzacyjnej może zająć się projektowaniem nowych chipów. Skłonią ich do tego niedobory na rynku półprzewodników – oceniają analitycy firmy Gartner.
Producenci samochodów i dostawcy poziomu 1 chcą większej kontroli nad podażą chipów. Według firmy Gartner, do 2025 r. niedobory chipów w połączeniu z takimi trendami, jak elektryfikacja i autonomiczna jazda, skłonią 50% z 10 największych producentów oryginalnego wyposażenia samochodowego (OEM) do projektowania własnych chipów. Da im to kontrolę nad harmonogramami produktów i łańcuchami dostaw.
– Spodziewamy się, że producenci samochodów wyciągną wnioski z sytuacji niedoboru mikroprocesorów, co mocniej zmotywuje ich do przekształcania w firmy technologiczne – mówi Gaurav Gupta, wiceprezes ds. badań w firmie Gartner.– Łańcuchy dostaw półprzewodników samochodowych są złożone. W większości przypadków producenci chipów są dostawcami Tier 3 lub Tier 4 dla producentów samochodów, co oznacza, że zazwyczaj potrzeba trochę czasu, zanim przystosują się do zmian wpływających na popyt na rynku motoryzacyjnym. Ten brak przejrzystości w łańcuchu dostaw spowodował, że producenci OEM z branży motoryzacyjnej chcą mieć większą kontrolę nad dostawami półprzewodników – komentuje Gaurav Gupta, wiceprezes ds. badań w firmie Gartner. Analityk Gartnera zwraca też uwagę, że niedobór chipów związany jest z głównie z chipami wytwarzanymi w dojrzałych technologiach, produkowanymi na mniejszych 8-calowych waflach, w przypadku których zwiększenie pojemności jest trudne. – Fakt, że przemysł motoryzacyjny zachował ostrożność w przystosowywaniu starszych rozwiązań do większych rozmiarów płytek, również im zaszkodził i prawdopodobnie zmotywuje ich do samodzielnego projektowania chipów – stwierdza Gupta. Ten model samodzielnego projektowania chipów, znany jako „OEM-Foundry-Direct”, nie jest wyjątkowy dla przemysłu motoryzacyjnego i będzie się nasilał wśród firm technologicznych, ponieważ na rynku półprzewodników zachodzą zmiany. Kontraktowi producenci układów scalonych (foundry), tacy jak TSMC i Samsung, zapewniają dostęp do najnowocześniejszych procesów produkcyjnych, a inni dostawcy z branży umożliwiają korzystanie z zaawansowanych własności intelektualnych, co sprawia, że projektowanie niestandardowych chipów jest stosunkowo łatwe. Gartner przewiduje również, że do 2025 r. średnia cena sprzedaży nowych pojazdów przekroczy 50 000 USD w Stanach Zjednoczonych i Niemczech, co doprowadzi do większej liczby napraw i modernizacji starszych pojazdów. – To przyspieszenie cen prawdopodobnie zmniejszy ogólną liczbę sprzedawanych pojazdów, a zwiększy rynek części i usprawnień, ponieważ ludzie będą starali się dłużej utrzymać pojazdy na drogach – mówi Mike Ramsey, wiceprezes ds. badań w firmie Gartner. Analitycy Gartnera przewidują, że rynek nowych pojazdów pozostanie płaski lub nawet spadnie w obliczu rosnących cen. Tymczasem producenci samochodów będą wprowadzać nowe usługi, a nawet modernizacje sprzętu i komputerów, aby przedłużyć żywotność istniejących pojazdów.