reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Analizy | 23 listopada 2021

Produkcja smartfonów ma w 2022 r. wrócić do poziomów sprzed pandemii

Konkurencja w branży smartfonów jest bardzo ostra, więc zwiększanie udziałów w rynku będzie trudne, ale przynajmniej produkcja tych urządzeń ma w przyszłym roku wynieść 1,39 mld sztuk, czyli o 3,8% więcej niż w 2021 roku.

TrendForce oczekuje zatem, że branża smartfonów odbije się i odnotuje niewielki wzrost w przyszłym roku, zakładając, że do tego czasu aktywność gospodarcza na całym świecie w większości powróci do normy. Głównymi czynnikami napędzającymi rynek smartfonów w przyszłym roku nadal będą zwykłe cykle wymiany urządzeń i dodatkowy popyt ze strony rynków wschodzących. TrendForce szacuje, że roczna produkcja smartfonów w 2022 r. osiągnie około 1,39 miliarda sztuk, a tempo wzrostu r/r osiągnie 3,8%. Zdobywanie większego udziału w rynku smartfonów będzie bardzo trudne ze względu na ostrą konkurencję Prognozy na przyszły rok dla Samsunga zakładają produkcję 276 mln smartfonów, co oznaczać będzie wzrost o 1,1% r/r. Firma kontynuuje reorganizację i rozszerzanie swoich serii produktów. Samsung podjął różne działania, by utrzymać pozycję w segmencie high-end, ale też zwiększył outsourcing produkcji urządzeń, aby modele ze średniej i niższej półki były bardziej konkurencyjne pod względem kosztów. Jednak postępy w projektowaniu i produkcji smartfonów tylko zintensyfikują konkurencję na rozwiniętych rynkach. Na rynkach wschodzących popyt będzie nadal koncentrował się na modelach podstawowych. W związku z tym Samsung będzie miał coraz większe trudności w zwiększaniu udziałów w rynku, ponieważ większość jego oferty nie jest skierowana na zaspokojenie popytu na produkty klasy podstawowej. Oznacza to również, że utrzymanie obecnej pozycji stanie się dla marki większym wyzwaniem. Jeśli chodzi o Apple, to chociaż wypuszczenie pięciu nowych telefonów w 2022 r. prawdopodobnie pomoże firmie zwiększyć udziały w rynku, jednak wzrost ten będzie ograniczony przez fakt, że Apple będzie musiał podnieść cenę detaliczną swoich smartfonów, aby nadążyć za rosnącymi cenami komponentów i zapewnić odpowiednią rentowność. Dlatego TrendForce spodziewa się, że produkcja smartfonów Apple w 2022 r. wyniesie 243 mln sztuk (+5,4% r/r) i drugi najwyższy wolumen wśród wszystkich marek smartfonów. W przyszłym roku popyt na chińskim rynku smartfonów prawdopodobnie nie wzrośnie w znaczny sposób, dlatego jeśli chodzi o wzrost udziału w rynku smartfonów trzy główne chińskie marki, OPPO, Xiaomi i Vivo, będą przede wszystkim uzależnione od sprzedaży zagranicznej. TrendForce zwraca uwagę, że szacunki analityków dotyczące wielkości produkcji Xiaomi obejmują również telefony należących do spółki marek Mi, Redmi, POCO i Black Shark. Dzięki stosunkowo wczesnej ekspansji Xiaomi na rynkach zagranicznych, w miarę stopniowego kontrolowania globalnego rozprzestrzeniania się pandemii COVID-19, oczekuje się, że Xiaomi skorzysta na wzroście sprzedaży zagranicznej i wyprodukuje 220 mln smartfonów, co oznaczałoby wzrost o 15,8% r/r i trzeci najwyższy wolumen wśród wszystkich marek. Czwarte w rankingu OPPO sprzedaje swoje smartfony na całym świecie pod trzema markami: OPPO, Realme i OnePlus, czyli nieco podobnie do Xiaomi rozróżnia różne rynki i grupy klientów poprzez spółki zależne. W ostatnich latach OPPO aktywnie rozwijało biznesy peryferyjne, takie jak usługi oprogramowania i dodatkowe produkty konsumenckie, aby poprawiać rentowność. TrendForce ocenia się, że roczna produkcja smartfonów grupy OPPO w 2022 r. osiągnie 208 mln sztuk (+2,5% r/r). Piąte miejsce pod względem przyszłorocznej produkcji smartfonów ma zająć Vivo ze 150 mln urządzeń (+6,4% r/r). Sprzedaż tej marki jest w dużej mierze uzależniona od cyklicznego zapotrzebowania klientów na wymianę. Chiński rynek smartfonów, który jest głównym regionem sprzedaży Vivo, staje się coraz bardziej nasycony, dlatego pole do wzrostu marki w przyszłym roku również będzie stosunkowo ograniczone. Ponadto HONOR będzie również agresywnie dążył do zdobycia udziałów w rynku w Chinach, więc w przyszłym roku wielkość produkcji OPPO i Vivo będzie jeszcze bardziej ograniczana. Prognoza dla produkcji smartfonów 5G na 2022 r. to 660 mln sztuk, pomimo spowolnienia tempa wzrostu Dzięki aktywnemu naciskowi rządu chińskiego na komercjalizację 5G w ciągu ostatnich dwóch lat, globalny udział smartfonów 5G w rynku prawdopodobnie osiągnie 37,4% w 2021 r., przy rocznej produkcji na poziomie około 500 mln egzemplarzy. W przyszłości natomiast, biorąc pod uwagę fakt, że udział w rynku smartfonów 5G w Chinach przekroczył 80%, branża przeniesie swoją uwagę jeśli chodzi o rozwój 5G na inne rynki regionalne. Ponieważ jednak kraje w różnym tempie rozbudowują infrastrukturę 5G, a opłaty za abonament usługi 5G są wyższe niż opłaty za 4G, wzrost udziału w rynku 5G wydaje się spowalniać. W związku z tym TrendForce spodziewa się, że produkcja smartfonów 5G w 2022 r. osiągnie około 660 mln sztuk, czyli smartfony 5G będą stanowić 47,5% całego rynku smartfonów. Z drugiej strony rosnący udział w rynku smartfonów 5G generuje również odpowiadający mu rosnący popyt na komponenty. Biorąc pod uwagę zwiększoną dostawę serwerów, urządzeń IoT i pojazdów elektrycznych, firmom foundry będzie jeszcze trudniej wyprodukować wystarczającą ilość komponentów do telefonów 5G, ponieważ ich możliwości są już na wyczerpaniu. W efekcie udział w rynku marek smartfonów będzie zależał od tego, jak skuteczne będą w rezerwacji mocy produkcyjnych układów scalonych. Walka marek smartfonów o moce firm foundry może jednak z kolei skutkować overbookingiem lub nierównym przydziałem mocy do komponentów, co jeszcze bardziej pogorszy dostępność komponentów do smartfonów. Dlatego też, jeśli rzeczywisty popyt na smartfony będzie niższy od oczekiwań, TrendForce uważa, że producenci tych urządzeń mogą być zmuszeni do ponownej korekty zapasów w drugiej połowie 2022 r. © TrendForce
reklama
November 29 2021 22:48 V19.2.0-1