reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Technologie | 12 maja 2010

Wywiad ze Zbigniewem Fidelusem, w艂a艣cicielem Fideltronik

Jaki czynniki zawa偶y艂y na tym, i偶 Fideltronik odni贸s艂 sukces? W jakich kierunkach b臋dzie rozwija艂a si臋 najwi臋ksza firma EMS o polskim kapitale?
evertiq: W pa藕dzierniku pisali艣my na evertiq, i偶 Fideltronik planuje osi膮gni臋cie w 2009 roku 100 mln euro obrotu. Jakie wyniki osi膮gn臋li艣cie w ubieg艂ym roku?

Zbigniew Fidelus: Byli艣my naprawd臋 blisko, jednak nie uda艂o si臋 osi膮gn膮膰 pu艂apu 100 mln euro. Kilku naszych klient贸w z bran偶y przemys艂owej odnotowa艂o nie tylko du偶y spadek obrot贸w, lecz r贸wnie偶 znacznie obni偶yli oni swoje stany magazynowe, co w efekcie odbi艂o si臋 na wielko艣ci zlece艅 w naszej firmie. Z drugiej jednak strony, poszerzyli艣my wsp贸艂prac臋 z innymi kluczowymi klientami, co w znacznej cz臋艣ci skompensowa艂o spadki. W efekcie, odnotowali艣my jednocyfrowy spadek obrot贸w w roku 2009. Uda艂o si臋 natomiast utrzyma膰 wynik finansowy na bardzo dobrym poziomie, kt贸ry w dalszym ci膮gu przekracza 5% warto艣ci sprzeda偶y.

e.: Jaki by艂 dla Pa艅stwa 1Q i jakich wynik贸w spodziewa si臋 Pan w ca艂ym roku 2010?

Z.F.: Obecny rok zacz膮艂 si臋 bardzo dobrze: obr贸t wyra偶ony w euro w 1Q.2010 jest o 10% wy偶szy ni偶 w roku ubieg艂ym. Je艣li chodzi za艣 o ca艂y rok, to nale偶y podkre艣li膰, i偶 prowadzimy klika bardzo dobrze rokuj膮cych projekt贸w. Po pierwsze, du偶a cz臋艣膰 naszych przychod贸w jest zwi膮zana z projektowaniem i produkcj膮 o艣wietlenia LED dla Philips Lighting, kt贸ry jest jednocze艣nie bardzo perspektywicznym klientem. Liczymy te偶 na rozpocz臋cie wsp贸艂pracy z inn膮 艣wiatow膮 firm膮, kt贸rej nazw臋 b臋dziemy mogli poda膰 w czerwcu. Jest to projekt o potencjale 20 mln euro obrotu rocznie.

Kolejnym czynnikiem, stymuluj膮cym wzrost obrot贸w w roku 2010, to odrodzenie si臋 wolumenu zam贸wie艅 ze strony jednego z naszych najstarszych klient贸w, firmy Sevcon. Obroty z Brytyjczykami spad艂y w zesz艂ym roku, lecz obecnie Sevcon bierze udzia艂 w procesie rozwoju elektrycznych samochod贸w. Jest bardzo prawdopodobne, i偶 kontroler do jednego z nich b臋dziemy produkowa膰 w Suchej Beskidzkiej. Jeste艣my r贸wnie偶 projektantami i producentami uk艂adu szybkiego 艂adowania do polskiego samochodu elektrycznego SAM.

e.: Jak kr贸tko opisa艂by Pan stworzony model biznesu?

Z.F.: Nigdy nie pr贸bowali艣my zdoby膰 projekt贸w o rocznym potencjale poni偶ej 2-3 mln euro. Nasz model biznesu przewiduje ca艂kowite przej臋cie zarz膮dzania 艂a艅cuchem dostaw, od zakupu komponent贸w, a偶 do wysy艂ki do ko艅cowego klienta. Wymaga to z kolei posiadania znacznych zasob贸w, generuj膮cych pewien poziom koszt贸w sta艂ych, kt贸re trudno jest skompensowa膰, je艣li projekt jest za ma艂y. Trudno jest te偶 obs艂u偶y膰 w ramach jednej organizacji klienta, kt贸ry wymaga wiele na ka偶dym etapie 艂a艅cucha dostaw, jak i takiego, dla kt贸rego najwa偶niejsza jest cena i koszt.

Fideltronik nigdy nie by艂 firm膮, kt贸ra oferowa艂a tylko us艂ugi monta偶u. Ju偶 pierwszy projekt zewn臋trzny, jaki realizowali艣my dla Novitus鈥檃, mia艂 charakter ODM; wraz z partnerem zbudowali艣my grup臋 in偶ynier贸w, kt贸rej zadaniem by艂o wsp贸lne opracowanie rodziny produkt贸w kas fiskalnych. Fideltronik by艂 odpowiedzialny za opracowanie oprogramowania i elektroniki, Optimus zaj膮艂 si臋 za艂o偶eniami funkcjonowania produktu, mechanik膮, homologacj膮 i sprzeda偶膮. Wsp贸艂praca trwa ju偶 15 lat.

Koncepcja sprzeda偶y nie tylko us艂ugi monta偶u, ale r贸wnie偶 mocnego wsparcia in偶ynierskiego na etapie projektowania i wdra偶ania wyrob贸w powoduje, 偶e nasi klienci s膮 bardzo z nami zwi膮zani. Grupa zatrudnia 1.000 os贸b, w tym a偶 100 in偶ynier贸w. Dzia艂 projektowy w Krakowie zatrudnia 30 in偶ynier贸w, dzia艂 budowy tester贸w w Suchej oko艂o 20, pozostali to osoby bezpo艣rednio wspieraj膮ce obszar produkcyjny.

e.: Czy najbli偶szych latach Fideltronik b臋dzie rozwija艂 si臋 jedynie organicznie, czy te偶 planuje Pan przej臋cia innych firm?

Z.F.: Po raz pierwszy powa偶nie rozwa偶ali艣my mo偶liwo艣膰 przej臋cia firmy w zesz艂ym roku. By艂a to firma na S艂owacji, 艣ci艣le zwi膮zana ze swoj膮 sp贸艂k膮-matk膮, z kt贸r膮 wsp贸艂pracowali艣my ju偶 od lat. Nie zdecydowali艣my si臋 jednak na zamkni臋cie tego projektu, poniewa偶 g艂贸wn膮 kompetencj膮 firmy by艂 box building, a nie monta偶 elektroniczny, kt贸ry zamawiano na Dalekim Wschodzie. Oczywi艣cie, by艂a mo偶liwo艣膰 przeniesienia PCBA do Europy, lecz to z kolei musia艂oby odbywa膰 si臋 w innej lokalizacji, w kt贸rej budowanie od podstaw odpowiednich zasob贸w stanowi艂oby zadanie nawet nie na miesi膮ce, lecz na lata.
e.: Jakie nowe kierunki rozwoju grupy kapita艂owej planuje Pan w najbli偶szych latach?

Z.F.: Jednym ze strategicznych kierunk贸w, na kt贸re k艂adziemy bardzo du偶y nacisk, s膮 us艂ugi IT. Jaki艣 czas temu, zdecydowali艣my si臋 samodzielnie wdro偶y膰 system ERP Oracle, a efekty, kt贸re uda艂o si臋 osi膮gn膮膰, uwa偶am za unikalne.

Nasze podej艣cie do projekt贸w IT jest bardzo proste: w ka偶dym z obj臋tych pracami proces贸w, celem jest obni偶enie koszt贸w, niezwi膮zanym z tworzeniem warto艣ci dodanej dla klienta, o 50%. Dla Fideltronik najwa偶niejszym procesem jest zakup materia艂贸w; doprowadzili艣my do sytuacji, kiedy 95% zapotrzebowa艅 na materia艂y jest generowane automatycznie przez system i dostarczone elektronicznie do dostawc贸w. Dzi臋ki temu obni偶yli艣my koszty zwi膮zane z obs艂ug膮 zaopatrzeniow膮 projekt贸w o oko艂o 80%. Wykorzystywane przez nas narz臋dzia softwarowe s膮 kluczowym elementem naszej przewagi konkurencyjnej, pozwalaj膮cym obni偶a膰 koszty i skraca膰 czas dostaw, a w efekcie konkurowa膰 z producentem chi艅skim.

W przysz艂o艣ci chcemy r贸wnie偶 rozszerzy膰 wsp贸艂prac臋 z klientem o element doradztwa przy wyborze komponentu, tak aby wsp贸lnie obni偶y膰 koszt wyrobu i skr贸ci膰 czas dostawy. Je艣li we藕miemy pod uwag臋 p艂ytk臋, na kt贸rej jest 100 komponent贸w, to jedynie mo偶e pi臋膰 z nich -mikroprocesory czy kostki pami臋ci - ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania produktu. W tych przypadkach klient doskonale wie, kt贸re z nich zastosowa膰 i gdzie je kupi膰. Jednak w przypadku ca艂ej reszty, zwykle istnieje pi臋ciu czy dziesi臋ciu potencjalnych dostawc贸w. Jednocze艣nie, rzadko si臋 zdarza, 偶e nie mo偶na wyprodukowa膰 na czas wyrobu ze wzgl臋du na kluczowe komponenty; najcz臋艣ciej przyczyn膮 jest jaki艣 tani komponent, kt贸ry trudno zmieni膰 na etapie produkcji, lecz 艂atwo to zrobi膰 na etapie projektu.

Obecnie mamy 20 konsultant贸w IT, zaanga偶owanych w realizacj臋 trzech projekt贸w u polskich klient贸w. W przysz艂o艣ci, dzia艂alno艣膰 w obszarze system贸w ERP zostanie przekszta艂cona w osobn膮 firm臋.

e.: Fideltronik jest najwi臋ksz膮 firm膮 bran偶y EMS, reprezentuj膮c膮 polski kapita艂. Jaka jest Pana recepta na sukces?

Z.F.: Po pierwsze, od 15 lat budujemy organizacj臋, w kt贸rej centrum znajduje si臋 klient. Jednocze艣nie stworzyli艣my firm臋, kt贸ra bardzo szybko si臋 uczy od niejednokrotnie bardzo wymagaj膮cych klient贸w. Przez ostatnie lata zasymilowali艣my olbrzymi膮 ilo艣膰 wiedzy na etapie transfer贸w, audyt贸w i wdro偶e艅. Obecnie zdobyta wiedza i nasze podej艣cie do projekt贸w jest znacznie wa偶niejsza, ni偶 posiadane przez nas technologie.

Drugi kluczowy element to zakup element贸w. Od samego pocz膮tku 鈥 wsp贸lnego projektu z Optimus鈥檈m - zawsze kupowali艣my materia艂y, podczas gdy cz臋艣膰 naszych konkurent贸w preferuje dzia艂anie w oparciu o materia艂y powierzone. Je艣li chce si臋 realizowa膰 projekty o potencjale powy偶ej kilku milion贸w euro rocznie, trzeba by膰 przygotowanym na to, i偶 klienci nie s膮 zainteresowani powierzaniem materia艂u i odbiorem czystej us艂ugi. Na ka偶dym elemencie biznesu, albo troch臋 si臋 zarabia, albo chocia偶 pokrywa cz臋艣膰 koszt贸w sta艂ych. Im wi臋cej uda si臋 zaoferowa膰 klientowi, tym wi臋cej mo偶na na tym zarobi膰, a jednocze艣nie realizacja takiego kontraktu staje si臋 ta艅sza r贸wnie偶 dla klienta. Jest to sytuacja, w kt贸rej obie strony wygrywaj膮.

Nast臋pnym elementem naszego sukcesu jest aktywny udzia艂 je艣li ju偶 nie w samym procesie projektowania urz膮dze艅, to przynajmniej na etapie wdra偶ania ich do produkcji. Jeste艣my w贸wczas w stanie wp艂ywa膰 na drobne zmiany, kt贸re powoduj膮, i偶 produkt jest 艂atwiejszy, a co za tym idzie ta艅szy, w produkcji i testowaniu.

e.: W ostatnich latach wielokrotnie cieszyli艣my si臋 z decyzji globalnych koncern贸w elektronicznych o ulokowaniu w Polsce produkcji. Jednak wydaje mi si臋, 偶e nadzieje polskich firm na wsp贸艂prac臋 i skorzystanie z ich obecno艣ci, wielokrotnie przeradza艂y si臋 w rozczarowanie. Czy zgadza si臋 Pan z tak膮 opini膮?

Z.F.: S膮 to firmy globalne i potrzebuj膮 globalnych partner贸w. Nie widz臋 w tej chwili polskiej firmy, 艂膮cznie z nami, kt贸ra by艂aby w stanie zapewni膰 istotn膮 cz臋艣膰 potrzeb produkcyjnych mi臋dzynarodowych koncern贸w. Aby sprosta膰 wymaganiom mi臋dzynarodowych firm, trzeba po pierwsze zainwestowa膰 w bardzo du偶e moce produkcyjne. Tej wielko艣ci inwestycja jest o tyle 艂atwiejsza dla takich firm Flextronics czy Jabil, 偶e zawsze mog膮 oni przesuwa膰 zasoby produkcyjne pomi臋dzy regionami lub wykorzysta膰 je w innych projektach. Ryzyko nieod艂膮cznie zwi膮zane z wielkimi projektami powoduje, 偶e 偶adna firma lokalna nie mo偶e takiego projektu obs艂u偶y膰.

W mojej ocenie, w perspektywie najbli偶szych 5-10 lat, ze wzgl臋du na poziom koszt贸w i kultury technicznej oraz blisko艣膰 rynk贸w ostatecznego odbiorcy, Polska wci膮偶 b臋dzie jednym z najlepszych miejsc do uruchamiano produkcji elektronicznej na potrzeby rynk贸w EMEA. Jednak na ile polskie firmy b臋d膮 w stanie w艂膮czy膰 si臋 w te procesy, trudno jest obecnie powiedzie膰.
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 22:05 V11.10.12-2