reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Analizy | 22 września 2021

Samochody coraz bardziej na tranzystorach

Obecnie w samochodzie montowane są półprzewodniki, których łączna wartość wynosi średnio 450 USD. W 2026 roku będzie to już 700 USD.

Chipy zmieniają rynek motoryzacyjny, a w 2035 roku sektor C.A.S.E. (Connectivity, ADAS, Sharing, Electrification) będzie wart 318 mld USD – oceniają analitycy Yole Developpement.
– Wartość półprzewodników wykorzystywanych w samochodach wzrośnie z 34,4 mld USD w 2020 roku do 78,5 mld USD w 2026 roku, przy średniorocznej stropie wzrostu na poziomie 14,75% (CAGR 2020-2026) – mówi dr Eric Mounier, dyrektor ds. badań rynkowych w Yole Développement (Yole). – Największy wzrost nastąpi w pojazdach elektrycznych ze względu na masowe przechodzenie na elektromobilność – dodaje Eric Mounier. W samochodzie półprzewodniki są dziś warte średnio 450 USD. W 2026 roku będzie to 700 USD. Rozwój motoryzacyjny jest napędzany przez rozwój technologiczny w segmencie C.A.S.E. (Connectivity, ADAS, Sharing, Electrification). Analitycy Yole prognozują następujące wzrosty dla poszczególnych obszarów C.A.S.E.:
  • Connectivity: z prawie 33 mld USD w 2020 r. do prawie 55 mld USD w 2026 r., przy 14,55% CAGR 2020-2026,
  • ADAS:ponad 60 mld USD w 2026 r., przy 6,50% CAGR 2020-2026,
  • Sharing: około 3 mld USD w 2026 r., przy 10,39% CAGR 2020-2026,
  • Electrification: 28 804 mln USD w 2026 r., przy 53,45% CAGR 2020-2026.
Yole zwraca przy tym uwagę na trendy technologiczne dla każdego z powyższych obszarów. Connectivity: Trwa projektowanie nowych rozwiązań, takich jak platformy komunikacyjne V2X działające w sieci 5G. Produkty te powinny być gotowe do 2024 roku, ale już pojawiają się rozwiązania dual-4G, kompatybilne w przód z siecią 5G. ADAS: Radary i kamery są głównymi czujnikami używanymi przez producentów OEM, ponieważ działają całkiem dobrze i są stosunkowo tanie. Od kilku lat czujniki LiDAR powoli wkraczają do przemysłu motoryzacyjnego, aby zapewnić więcej funkcji jazdy automatycznej. Sharing: Pojawiają się nowe nawyki związane z samochodami, a pokolenie Y pragnie teraz łączności, wygody i możliwości wyboru spośród różnych rodzajów transportu z A do B. Kształtuje to branżę, w której rosną w siłę dostawcy usług samochodowych na żądanie. Electrification: Producenci OEM ogłosili swoje plany inwestycyjne w elektryfikację na najbliższe 5 lat, które na całym świecie przekraczają 250 mld USD. Harmonogram elektryfikacji samochodów jest bardzo napięty, ponieważ za 15 lat producenci OEM będą musieli opracować całe portfolio samochodów, które będą w pełni elektryczne.
Analitycy Yole zwracają też uwagę na zmiany, jakie będą dotyczyły zarządzania łańcuchem dostaw, wywołane przez globalne niedobory chipów, rosnący udział półprzewodników w pojazdach oraz elektryfikację. Producenci OEM muszą zatem negocjować bezpośrednio z producentami chipów i uczyć się od branży konsumenckiej utrzymywania zapasów buforowych. Motoryzacja będzie też korzystać z coraz nowocześniejszych półprzewodnikowych procesów produkcyjnych. Jak zauważa Eric Mounier, obecnie większość produkcji chipów dla motoryzacji odbywa się w technologiach 130/180 nm i starszych, a zapotrzebowanie na nowsze procesy jest bardzo ograniczona. – Mobileye wykorzystuje procesy 40nm i 28nm do produkcji EyeQ3 i EyeQ4 zasilających systemy ADAS i autonomicznej jazdy. Z kolei do produkcji pamięci do systemów infotainment i ADAS stosuje się technologie 10-14 nm. W przyszłości do ADAS może być używany 7 nm. Obecny niedobór chipów dotyczy głównie procesów 40-180 nm – komentuje Eric Mounier. © Yole
reklama
October 14 2021 17:14 V18.25.1-1