© Amica
Przemysł elektroniczny |
Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego. Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów Grupa uzyskuje dzięki aktywności na około 70 rynkach zagranicznych. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.
Grupa Amica podsumowała pierwszą połowę 2021 roku.
Największy polski producent AGD zanotował w I półroczu 2021 ponad 1,5 mld PLN przychodów i zwiększył zyski, pomimo odmrożonych m.in. wydatków marketingowych.
W drugim kwartale widoczna była już jednak presja kosztów surowców, komponentów i transportu, a ogólnorynkowe podwyżki cen sprzętu AGD mogą wywrzeć dodatkowy wpływ na kształtowanie popytu w kolejnych kwartałach – informuje Amica.W pierwszej połowie 2021 roku Grupa Amica zwiększyła przychody o 24% rdr, do 1,57 mld PLN, rosnąc we wszystkich obszarach geograficznych i we wszystkich kategoriach asortymentowych. Producent informuje, że nastąpiła też korzystna zmiana miksu sprzedażowego ze wzrostem udziału sprzętu grzejnego. Spółka wypracowała jednocześnie 107,3 mln PLN wyniku EBITDA (+22% rdr), 74,9 mln PLN zysku operacyjnego (+28% rdr) i tyle samo zysku brutto (+33% rdr), księgując 55,5 mln PLN zysku netto (+41%). W samym drugim kwartale br. skonsolidowane przychody wzrosły o 30% rdr, do 773,0 mln PLN, jednakże zysk operacyjny oraz rezultaty brutto i netto były niższe o 8-12% rdr. Analizując sytuację w ujęciu rok do roku należy oczywiście wziąć pod uwagę istotny wpływ pandemii na drugi kwartał zeszłego roku – czytamy w komunikacie. – Wyszliśmy wzmocnieni z trudnego i nieprzewidywalnego roku 2020, realizując dodatkowo w pierwszej połowie 2021 roku zauważalne wzrosty wyników. Od drugiego kwartału odczuwamy jednak po stronie kosztowej mocny wzrost cen stali, komponentów i frachtu morskiego. Sytuacja ta musi finalnie przełożyć się na ceny dla klientów, co wydaje się w skali całej Europy nieuniknionym procesem także w kolejnych kwartałach. Liczymy, że powszechna presja inflacyjna złagodzi potencjalnie negatywne efekty popytowe i konkurencyjne – wskazuje Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich.
Grupa Amica planuje zrealizować w 2021 roku plan inwestycyjny w kwocie około 130 mln PLN.Pod koniec czerwca br. Amica wypłaciła z zysku 2020 roku 6 zł dywidendy na akcję (dwa razy więcej niż rok wcześniej), co wraz z odbudową zapasów i wznowieniem inwestycji rozwojowych (m.in. moce wytwórcze, automatyzacja, cyfryzacja i IT) obniżyło przepływy gotówkowe w ujęciu rok do roku (o 51 mln PLN). Pomimo tego na koniec czerwca br. Grupa Amica posiadała 107,6 mln PLN wolnej gotówki. – Dzięki odbudowie zapasów możemy lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów, co w sytuacji zaburzeń globalnych łańcuchów dostaw staje się jedną z przewag konkurencyjnych, podobnie jak efektywność procesów i atrakcyjna oferta produktowa. Utrzymujemy bezpieczną strukturę bilansu, dbamy o płynność finansową. Nasz wskaźnik długu netto do EBITDA to jedynie 0,5x – podkreśla Michał Rakowski.
Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego. Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów Grupa uzyskuje dzięki aktywności na około 70 rynkach zagranicznych. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.