reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Drony przetransportują defibrylatory

Już jesienią nad Sosnowcem będzie można obserwować przeloty dronów transportowych: startuje pilotaż transportu defibrylatorów z użyciem bezzałogowych statków powietrznych.

Projekt „Automatyzacja transportu pilnych ładunków medycznych z zastosowaniem dronów. Dronehub/Pentacomp – Sosnowiec/GZM – Ł-ILOT” zakłada wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych do transportu defibrylatorów AED. Realizacją programu zajmą się wspólnie Metropolia GZM, miasto Sosnowiec, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oraz firmy Pentacomp i Dronehub, które 25 sierpnia podpisały porozumienie w tej sprawie.
Pilotaże zakładają przeloty nad miastami, dlatego technologia musi być w pełni dostosowana do warunków miejskich związanych m.in. z zabudową oraz spełniać szczególne wymagania dotyczące bezpieczeństwa.
Bezpośrednim celem pilotażu jest zebranie danych o optymalnych parametrach lotów i procesie realizacji misji. Zaplanowano wykonanie 100 przelotów, podczas których dron będzie przenosił kilkukilogramową przesyłkę na odległość około 3 km. W szerszej perspektywie intencją jest zebranie doświadczeń z wykorzystania technologii dronowej, na potrzeby jej zastosowania do świadczenia różnego rodzaju usług w przestrzeni powietrznej nad miastami. – Celem jest to, by w niedalekiej przyszłości drony mogły być wykorzystanie do świadczenia różnego rodzaju usług, w tym również do transportowania przesyłek ratujących życie. Wykorzystanie dronów może w ten sposób przyczynić się podniesienia poziomu bezpieczeństwa w naszych miastach, bo potrzebna pomoc będzie mogła zostać udzielona również z ich użyciem – mówi Henryk Borczyk, wiceprzewodniczący zarządu Metropolii GZM, koordynatora stron projektu. – Zaprojektowane przez nas rozwiązanie umożliwia automatyczne zarządzanie lotami bezzałogowych statków powietrznych. Start, przelot, faza lądowania oraz wszelkie parametry lotu i samego drona nadzorowane są w czasie rzeczywistym przez zaawansowane algorytmy, a udział człowieka w misji został ograniczony do funkcji kontrolnej – mówi Karol Gajos, prezes zarządu Pentacompu, dostawcy oprogramowania Flighware do sterowania platformami latającymi. – Dzięki wyeliminowaniu ryzyka płynącego z tzw. „błędu ludzkiego” system można wykorzystywać np. do transportu przesyłek medycznych oraz w ratownictwie – dodaje Karol Gajos. System sam sygnalizuje każde odchylenie lub niebezpieczne zdarzenie. Operator na żadnym etapie nie steruje maszyną. Sprawuje jednak kontrolę nad prawidłowym przebiegiem misji, analizuje czy raportowane wydarzenie ma wpływ na bezpieczeństwo i podejmuje decyzję, czy należy rozpocząć odpowiednią procedurę awaryjną.
Pilotaż jest wspólnym projektem firm i instytucji zaangażowanych w rozwój technologii dronowych w Polsce. System jest dziełem firm Pentacomp – twórcy oprogramowania Flightware do automatycznego zarządzania misjami bezzałogowych statków powietrznych oraz Dronehub – dostawcy dronów i stacji dokujących. Koordynatorem projektu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która dokona również ewaluacji lotów. Za wsparcie merytoryczne i formalne, w tym kontakt z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, odpowiada Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Przestrzeń powietrzną nad miastem udostępnia patron wydarzenia, miasto Sosnowiec.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 25 2024 14:09 V22.4.31-1
reklama
reklama