Brytyjskie konsorcjum zbuduje zakład na potrzeby rozwoju prototypów i technologii masowej produkcji baterii ze stałym elektrolitem. Wstępny projekt obiektu jest już gotowy, konsorcjum jest w trakcie poszukiwania źródeł finansowania.
– Baterie solid-state oferują znaczną potencjalną przewagę nad konwencjonalnymi bateriami litowo-jonowymi i mogą być przełomem w realizacji zobowiązań zeroemisyjnych Wielkiej Brytanii poprzez elektryfikację transportu. Pomyślnym wynikiem współpracy byłoby wykorzystanie i uprzemysłowienie zdolności brytyjskich uczelni do produkcji ogniw przy użyciu wysoce skalowalnych technik produkcyjnych, które przewyższają opłacalność i wydajność osiąganą w inny sposób – czytamy w komunikacie.
W skład konsorcjum wchodzą następujące światowe organizacje zajmujące się badaniami, rozwojem i produkcją baterii:
- Faraday Institution – brytyjski niezależny instytut badań nad magazynowaniem energii elektrochemicznej, który kierował utworzeniem konsorcjum i będzie kierował jego rozwojem.
- Oxford University – kieruje projektem baterii półprzewodnikowych Instytutu Faradaya (SOLBAT) i zapewnia konsorcjum niezbędną wiedzę naukową.
- Britishvolt – spółka budująca gigafabrykę akumulatorów z siedzibą w północno-wschodniej Anglii.
- E+R (Emerson & Renwick) – światowy projektant urządzeń produkcyjnych.
- Johnson Matthey – specjalista w dziedzinie zrównoważonych technologii i wiodący brytyjski biznes w zakresie materiałów akumulatorowych.
- Brytyjskie Centrum Industrializacji Baterii – zakład rozwoju produkcji baterii, który umożliwia zwiększenie skali produkcji baterii w Wielkiej Brytanii i ułatwienie podnoszenia kwalifikacji w sektorze baterii.
- WMG, University of Warwick – specjaliści w zakresie badań i rozwoju baterii oraz skalowania, a także rozwoju umiejętności akademickich i przyuczania do zawodu.
Instytut Faradaya prognozuje, że w 2030 roku SSB (baterie solid-state) będą stanowiły 7% światowego rynku baterii do elektroniki użytkowej i 4% rynku baterii do pojazdów elektrycznych. Oczekuje się, że globalne przychody ze sprzedaży SBB producentom pojazdów elektrycznych wyniosą 8 mld USD dolarów do 2030 roku i w następnych dwóch dekadach będą szybko rosły.
Zanim jednak będzie można zaoferować SBB o wymaganych przez rynek mocach i wydajności, trzeba się zmierzyć z fundamentalnymi wyzwaniami naukowymi. W ciągu ostatnich trzech lat projekt SOLBAT prowadzony przez instytucję Faradaya poczynił znaczne postępy w rozwiązywaniu tych problemów. Co więcej, budowa zakładu, w którym wdrażane i testowane będą technologie powstające w uniwersyteckich laboratoriach, pozwoli na wytwarzanie większych ogniw przy użyciu skalowalnych technik produkcyjnych, ulepszanych iteracyjnie – wyjaśniają członkowie konsorcjum w komunikacie.