reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay_geralt Przemysł elektroniczny | 18 sierpnia 2021

Analogowy wózek widłowy staje się „smart”

Start-up Optimatik łączy światy ludzi i maszyn, rozwijając autorską platformę 5G do optymalizacji floty pojazdów autonomicznych i tradycyjnych wózków widłowych, rewolucjonizując logistykę wewnętrzną w zakładach przemysłowych i centrach logistycznych.

Optimatik rozwija swoje rozwiązania w ramach S5 – Akceleratora Technologii 5G w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i przy wsparciu specjalistów firmy Ericsson.
–– Obecnie wszyscy dostawcy robotów AGV (autonomicznych pojazdów intralogistycznych) wraz z pojazdami oferują dedykowane systemy do monitoringu ich pracy i diagnostyki. Jednak dane dostępne w tych platformach są ograniczone jedynie do pojazdów AGV. Nie mierzą ruchu pojazdów obsługiwanych przez pracowników, które stanowią wciąż ponad 98% maszyn intralogistycznych, co bardzo ogranicza funkcjonalność takich platform. Dodatkowo, każdy taki system daje możliwość monitorowania pojazdów tylko jednego producenta AGV. Tymczasem rynkowym standardem w dużych zakładach produkcyjnych jest korzystanie z pojazdów różnych dostawców. Rozwijany przez nas system Optimatik 5G Intralogistics Platform jest unikatowy w skali międzynarodowej i służy do jednoczesnego monitorowania w jednej aplikacji pojazdów tradycyjnych oraz AGV różnych producentów. To pierwszy krok do sprawnej digitalizacji procesów intralogistycznych – tłumaczy Radek Miszczak, CEO i współzałożyciel Optimatik. Z jednej strony Optimatik tworzy platformę do integracji logistyki wewnętrznej, a z drugiej zmienia analogowe wózki widłowe w inteligentne maszyny. Dzięki kooperacji z austriackim start-upem technologicznym SLOC, który montuje peryferia IOT na wózkach widłowych, system Optimatik 5G Intralogistics może pobierać z nich dane diagnostyczne, widzi czy widły są podniesione, załadowane, czy pojazd jest w ruchu oraz śledzi inne operacje maszyny. Te wszystkie dane były do tej pory niedostępne dla specjalistów ds. logistyki wewnętrznej, a są dla nich źródłem wniosków krytycznych. Z kolei austriacki start-up Insider Navigation dostarczył do rozwiązania algorytm pozycjonowania, który nie wymaga instalacji w fabryce żadnych aktywnych urządzeń, typu anteny, bramki czy beacony. System analizuje również dane z tradycyjnych wózków widłowych oraz pojazdów AGV pod kątem potencjalnych problemów. Dane dotyczące kolizji czy awaryjnych zatrzymań pozwalają usprawniać podział prac i zleceń transportowych, celem eliminacji problemów. 5G wprowadza intralogistykę na wyższy poziom W ramach programu akceleracyjnego ŁSSE S5, start-up Optimatik aktualnie pracuje nad alarmowaniem w czasie rzeczywistym. Takie rozwiązanie umożliwi operatorowi wózka natychmiastową reakcję na zdarzenie. – Ze względu na ilość oraz ciężar przesyłanych danych, niezbędna do tego jest łączność 5G. Wspieranie potrzeb Przemysłu 4.0 leżało u podstaw projektowania 5G. Wymagania co do przepustowości sieci, dużej liczby równocześnie podłączonych urządzeń na stosunkowo małej powierzchni, mobilności oraz gwarantowanych niskich opóźnień są niezmiernie trudne, a często wręcz niemożliwe do spełnienia nawet przez przemysłowe sieci WiFi. Dlatego coraz więcej firm będzie stawiało na prywatne sieci 5G. Badania sugerują, że to logistyka wewnątrzzakładowa i wykorzystanie w tym celu pojazdów autonomicznych będzie pierwszym polem zastosowania 5G w przemyśle. Sam ten obszar może pozwolić na osiągnięcie zwrotu z inwestycji w wewnętrzną sieć 5G – tłumaczy Tomasz Kobza, ekspert firmy Ericsson, który pełni funkcję mentora w programie S5 - Akceleratora Technologii 5G. – Dzięki sieci 5G będziemy mogli wdrożyć najbardziej konkurencyjne na rynku i optymalne z perspektywy klienta rozwiązanie oparte na edge computingu. Nasze sensory będą mogły wysyłać w paśmie 5G pobierane dane bezpośrednio do lokalnego systemu obliczania. Dzięki temu nie będziemy musieli montować lokalnych jednostek obliczeniowych na wózkach widłowych, co obniża koszt ich wytworzenia o około 17% – wyjaśnia Jerzy Lipiński, Product Owner i współzałożyciel Optimatik. Dodatkowo łączność 5G dzięki niskim opóźnieniom w przesyle danych pozwala nam na dwukierunkową komunikację z urządzeniami. Obejmuje ona pobieranie danych do analizy i jednoczesne wysyłanie poleceń do urządzenia, np. ogranicz prędkość, zatrzymaj się, rozpocznij ładowanie. Obecnie zespół Optimatik finalizuje rundę inwestycyjną seed. Pozyskane od inwestorów środki w pierwszej kolejności wesprą realizację kolejnych zagranicznych wdrożeń systemu Optimatik. Wersję demonstracyjną systemu Optimatik 5G Intralogistics Platform, integrującą jednocześnie prace wózków widłowych i AGV marki Mobile Industrial Robots, dystrybuowanych przez ASTOR, można zobaczyć w największym w Polsce showroomie Industry 4.0: hub4industry przy ul. Feliksa Wrobela 3 w Krakowie. Startupy rozpędzają 5G w Polsce Akcelerator S5 w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej pełni funkcję realnego ekosystemu przemysłowego, w którym bierze udział 40 start-upów oraz pięciu partnerów przemysłowych - Polkomtel, Miele, PGE, Indigo i Wielton. – Do tej pory dzięki programowi udało się już zrealizować integrację systemu z robotami jednego z największych producentów AGV. Pracujemy nad integracją z kolejnymi producentami, chcemy żeby nasz system umożliwiał pracę z robotami większości największych marek. Stale usprawniamy również integrację platformy z różnymi systemami typu BI czy ERP przedsiębiorstw. Optimatik 5G Intralogistics Platform ma być systemem do kompleksowej orkiestracji całej intralogistyki, niezależnie czy będą to wózki widłowe czy AGV, czy też środowisko mieszane. Dzięki współpracy z takimi firmami jak Ericsson, mamy dodatkową możliwość testowania i przygotowania rozwiązania pod technologię 5G, co pozwala nam dokonać gigantycznego przeskoku z bycia przede wszystkim systemem diagnostycznym - informującym o położeniu pojazdów - do bycia systemem do zarządzania zadaniami w transporcie intralogistycznym, czyli tzw. dispatching – podkreśla CEO Optimatik. Firma Ericsson zaprojektowała i dostarczyła urządzenia potrzebne do uruchomienia sieci wewnętrznej 5G na terenie kampusu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ericsson w Polsce razem z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Politechniką Łódzką współpracuje ze środowiskiem akademickim, start-upami, przedsiębiorstwami i operatorami telekomunikacyjnymi, aby umożliwić pierwszym branżom w Polsce wdrożenie nowych produktów i usług opartych na technologii 5G.
reklama
reklama
September 24 2021 13:56 V18.23.2-2