reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Volkswagen Przemysł elektroniczny | 14 lipca 2021

Strategia NEW AUTO – Volkswagen stawia na bezemisyjną i autonomiczną mobilność

Volkswagen podpisał porozumienie z Gotion High-Tech w sprawie uruchomienia w Niemczech produkcji akumulatorów i potwierdził możliwość budowy trzeciej gigafabryki – w Hiszpanii.

Volkswagen przedstawił plan transformacji w przedsiębiorstwo z obszaru mobilności bazujące na oprogramowaniu. Plan przewiduje oparcie się na silnych markach koncernu i stosowanych globalnie platformach technologicznych, co pozwoli na uzyskanie synergii i efektu skali, a także da możliwość osiągnięcia zysków z nowych rodzajów działalności – informuje koncern w komunikacie.
Strategia NEW AUTO Volkswagena obejmuje okres do 2030 roku. Koncern zamierza stopniowo przechodzić na działalność w segmencie aut elektrycznych, a później coraz mocniej w kierunku oprogramowania i usług. Pojazdy autonomiczne mają przyspieszyć tę transformację.
Integralnymi elementami nowej strategii są zasady zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacja. W stosunku do 2018 roku koncern zamierza – zgodnie z porozumieniem paryskim – zmniejszyć emisję dwutlenku węgla na każdy samochód w całym cyklu jego życia o 30 procent do 2030 roku. Można się spodziewać, że w tym samym czasie udział aut elektrycznych w sprzedaży wzrośnie do 50 procent. Volkswagen spodziewa się stopniowych przesunięć w zakresie źródeł przychodów i zysków – najpierw z aut z silnikami spalinowymi (ICE) do pojazdów elektrycznych wyposażonych w akumulatory (BEV), a później coraz mocniej w kierunku oprogramowania i usług. Ten trend przyspieszą pojazdy autonomiczne. Rynek aut spalinowych w ciągu najbliższych dziesięciu lat może się zmniejszyć o ponad 20 procent. Jednocześnie szybko będzie rosła sprzedaż samochodów elektrycznych, wyprzedzając samochody spalinowe jako wiodąca technologia. Przy przychodach szacowanych na 1,2 bln EUR, oprogramowanie może stanowić dodatkowo jedną trzecią całego rynku mobilności do 2030 roku, oprócz sprzedaży aut typu ICE i BEV. Rynek mobilności może się zwiększyć z dzisiejszych około 2 bln EUR do 5 bln EUR. W latach 2021-2025 Volkswagen przeznaczy na rozwój nowoczesnych technologii 73 mld EUR, co stanowi 50 procent wszystkich inwestycji. Nakłady na elektryfikację i cyfryzację mają w przyszłości nadal rosnąć. Koncern będzie także podnosił efektywność i zamierza w ciągu kolejnych dwóch lat zrealizować przyjęty program zmniejszenia o 5 procent kosztów stałych. Ponadto Volkswagen realizuje cel polegający na zmniejszeniu kosztów materiałowych o kolejne 7 procent i na optymalizacji biznesu w zakresie pojazdów ICE poprzez zredukowanie palety jednostek napędowych i lepszą politykę cenową – czytamy w komunikacie. System platform i oprogramowanie Volkswagen podkreśla, że zastosowanie czterech platform technologicznych pozwoli koncernowi osiągnąć niespotykany dotąd efekt synergii dotyczący wszystkich marek aut osobowych i lekkich pojazdów dostawczych, a także do pewnego stopnia samochodów ciężarowych. Synergia ta dotyczy wielu dziedzin – od uniwersalnej konstrukcji pojazdów typu BEV, poprzez globalną platformę oprogramowania stworzoną przez CARIAD, własną szeroką produkcję akumulatorów, aż do mobilnej platformy skupiającej wielką liczbę różnorodnych usług. System SSP (Scalable Systems Platform), mechatroniczna platforma Volkswagena nowej generacji, pozwoli na stopniowe uproszczenie produkcji. SSP jako następca płyt MQB, MSB, MLB i PPE spowoduje konsolidację istniejących dzisiaj platform – trzy platformy dla pojazdów ICE zostaną najpierw zredukowane do dwóch dla aut typu BEV, a potem do jednej dla całej oferty modelowej. Od 2026 roku koncern zamierza rozpocząć produkcję aut elektrycznych na platformie SSP. Te pojazdy nowej generacji będą w pełni elektryczne, w pełni cyfrowe i będą mogły być produkowane w wielkiej liczbie. W sumie na platformie SSP planuje się wyprodukowanie ponad 40 milionów aut. Tak jak MEB, również SSP zostanie udostępniona innym producentom samochodów. Koncern zainwestuje około 800 mln EUR w nowe Centrum Rozwoju Technicznego w Wolfsburgu, w którym będzie powstawać trzon platformy SSP i jej moduły. Strategia NEW AUTO w dużej mierze opiera się też na rozwoju software’u. CARIAD, czyli jednostka Automotive Software koncernu Volkswagen, pracuje nad stworzeniem do 2025 roku platformy oprogramowania stanowiącej swego rodzaju szkielet dla wszystkich pojazdów koncernu. Nowa platforma 2.0 wykorzystywana do łączności on-board oraz oprogramowanie, które wraz z SSP zostanie wprowadzone w całym koncernie, stworzą podstawy nowego ekosystemu cyfrowego, a przez to nowych modeli biznesowych opartych na wykorzystaniu danych. – W transformacji koncernu produkującego tylko samochody w przedsiębiorstwo oferujące cały zakres produktów z dziedziny mobilności decydującą rolę odgrywa oprogramowanie. Do 2030 roku software – stosowany w pojazdach autonomicznych – może być znaczącym źródłem dochodów w naszej branży – stwierdza Dirk Hilgenberg, CEO jednostki CARIAD. Kluczowe kompetencje: akumulatory i ładowanie Volkswagen zamierza stworzyć kontrolowany przez siebie łańcuch dostaw akumulatorów, podejmując współpracę z firmami zewnętrznymi i działalność we wszystkich obszarach dotyczących tej tematyki: od pozyskiwania surowców aż po recykling zużytych akumulatorów. W ramach tego planu koncern wprowadza jednolite ogniwo akumulatora, które może zmniejszyć koszty nawet o 50 procent i które do 2030 roku mogłoby być stosowane w koncernie w 80 procentach przypadków. Zaopatrzenie w akumulatory miałoby do 2030 roku zapewniać sześć europejskich gigafabryk o łącznej zdolności produkcyjnej wynoszącej 240 gigawatogodzin. Operatorem pierwszej z nich w Skellefteå w Szwecji będzie Northvolt AB. Koncern Volkswagen zainwestował właśnie w tę fabrykę kolejne 500 mln EUR i wraz z firmą Northvolt zamierza uruchomić w niej produkcję w 2023 roku. W sprawie drugiej fabryki, w Salzgitter w Niemczech, koncern podpisał przedwczoraj umowę z partnerem technologicznym, chińską firmą specjalistyczną Gotion High-Tech i zamierza rozpocząć produkcję w 2025 roku. W niemieckiej fabryce obaj partnerzy będą wspólnie rozwijać segment uniwersalnych ogniw akumulatorowych i produkować je na przemysłową skalę. Jako trzecią lokalizację Volkswagen Group wybrał Hiszpanię, która ma być strategicznym filarem elektrycznej ofensywy i rozważa stworzenie całego łańcucha wartości samochodów elektrycznych w tym kraju. Koncern Volkswagen wraz ze swoim partnerem strategicznym rozważa teraz opcję budowy gigafabryki. W ostatniej fazie rozwoju, pod koniec dekady, mogłaby ona osiągnąć roczną zdolność produkcyjną 40 GWh. Przewidziano również rozpoczęcie w 2025 roku, także w Hiszpanii, produkcji tzw. small BEV Family. Ostateczna decyzja zależy od ogólnych warunków i od rządowego wsparcia – informuje koncern. Grupa Volkswagen zamierza również zaoferować klientom kompleksowe rozwiązania – od ładowarek po usługi zarządzania energią. Docelowo Grupa planuje zbudować cały ekosystem związany z ładowaniem i dostawą energii. W Europie Grupa Volkswagen uruchomi łącznie 18 000 punktów ładowania o dużej mocy, w Chinach – 17 000 oraz 10 000 w stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Autonomiczna jazda ma zmienić zasady gry Do 2030 roku Grupa Volkswagen będzie miała systemowe możliwości do uruchomienia floty autonomicznych pojazdów do przewożenia osób i będzie także właścicielem kilku z nich, przez co rozszerzy ofertę usług mobilności i finansowania. W pełni autonomiczne – mobilność jako usługa i transport jako usługa będą integralną częścią strategii NEW AUTO. Na łańcuch wartości składają się cztery obszary biznesowe: system autonomicznej jazdy, jego integracja z pojazdami, zarządzanie flotą oraz platforma mobilności – czytamy w komunikacie. Partnerem strategicznym Volkswagena w zakresie autonomicznej jazdy jest ARGO AI. CARIAD opracuje system zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów osobowych na poziomie 4. Grupa Volkswagen testuje już pierwsze autonomiczne pojazdy do przewozu osób w ramach pilotażowych projektów w Monachium i planuje wdrożyć podobne projekty w innych miastach nie tylko w Niemczech, ale także w Chinach i w Stanach Zjednoczonych. Pierwszą autonomiczną usługę mobilności w Europie Volkswagen planuje zaoferować w 2025 roku, a wkrótce potem – także w USA. Przyszłe zyski są bardzo obiecujące: do 2030 roku na pięciu największych rynkach w Europie rynek mobilności jako usługi ma wynieść w sumie 70 mld USD.
reklama
reklama
October 14 2021 17:14 V18.25.1-2