© Pixabay
Przemysł elektroniczny |
Stellantis: ponad 30 mld EUR na elektryfikację do 2025 roku
Strategia elektryfikacji Stellantis ma pozwolić spółce osiągnąć trwałe, dwucyfrowe skorygowane marże zysku operacyjnego w perspektywie średnioterminowej – czytamy w komunikacie.
Stellantis N.V. przedstawił kompleksową strategię elektryfikacji: grupa planuje zainwestować do 2025 roku ponad 30 mld EUR w elektryfikację i oprogramowanie, w tym inwestycje kapitałowe w spółki joint venture w celu sfinansowania ich działalności. Stellantis dąży też do utrzymania 30% wyższej wydajności niż średnia w branży pod względem całkowitych wydatków na badania i rozwój w stosunku do przychodów.
Stellantis dąży do tego, aby do 2026 roku całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego był równy kosztowi posiadania samochodu z silnikiem spalinowym.Do 2030 roku cel sprzedaży pojazdów niskoemisyjnych (LEV) ma stanowić ponad 70% w Europie i ponad 40% w Stanach Zjednoczonych. Stellantis nadal stawia na umacnianie pozycji w segmencie samochodów dostawczych w Europie i w Ameryce Północnej, dążąc jednocześnie do osiągnięcia pozycji globalnego lidera w segmencie elektrycznych samochodów dostawczych – podaje spółka. W ciągu najbliższych trzech lat elektryfikacja samochodów dostawczych obejmie wszystkie produkty i regiony, a do końca 2021 roku powstanie oferta furgonetek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. – W nadchodzących latach Stellantis spodziewa się wzrostu rentowności. [i]– Będzie to możliwe dzięki wykorzystaniu możliwości, jakie daje synergia powstała w wyniku utworzenia Stellantis, z prognozą rocznych synergii finansowych docelowo na poziomie ponad 5 mld EUR, planowi zmniejszenia kosztów akumulatorów i stopniowej optymalizacji kosztów dystrybucji i produkcji oraz realizacji nowych źródeł przychodów, wynikających przede wszystkim z połączonych usług i przyszłych modeli biznesowych oprogramowania – informuje Stellantis w komunikacie. Akumulatory do pojazdów elektrycznych: kluczowy lit i obniżanie kosztów Plan działania Stellantis w zakresie elektryfikacji obejmuje cały łańcuch wartości. Dzięki swojej strategii zaopatrywania w akumulatory do samochodów elektrycznych, spółka spodziewa się zapewnić ponad 130 gigawatogodzin (GWh) pojemności do 2025 roku i ponad 260 GWh do 2030 roku. Zapotrzebowanie na akumulatory i komponenty do pojazdów elektrycznych zostanie zaspokojone przez pięć „gigafabryk" w Europie i Ameryce Północnej, a dodatkowe kontrakty na dostawy i współpracę pozwolą zaspokoić całkowity popyt.
Do 2024 roku planowane jest wprowadzenie dwóch rodzajów akumulatorów: o wysokiej gęstości energetycznej oraz bez niklu i kobaltu.Stellantis podpisał protokoły ustaleń (MOU) z dwoma partnerami zajmującymi się geotermalnym pozyskiwaniem litu z solanki w Ameryce Północnej i Europie, aby zapewnić zrównoważone dostawy litu, uznanego za najbardziej krytyczny pod względem dostępności surowiec do produkcji akumulatorów, jak również, aby mieć możliwość włączenia pozyskanego litu do łańcucha dostaw. Stellantis podkreśla, że będzie też pracował nad obniżeniem kosztów akumulatorów, wykorzystując synergie w zakresie wiedzy technicznej i produkcyjnej. Koszty pakietów akumulatorów do samochodów elektrycznych mają zostać obniżone o ponad 40% w latach 2020-2024 roku i o kolejne 20% do 2030 roku. Wszystkie aspekty pakietu akumulatorów mogą przyczynić się do obniżenia kosztów: ogólna optymalizacja pakietu, uproszczenie formatu modułów, zwiększenie rozmiaru ogniw i postęp w dziedzinie chemii dotyczący akumulatorów. – Spółka zamierza zmaksymalizować wartość akumulatorów w całym ich cyklu życia poprzez naprawę, regenerację, ponowne wykorzystanie i recykling, a także zapewnienie zrównoważonego systemu, który na równi traktuje potrzeby klientów i kwestie środowiskowe – zapewnia Stellantis. Stellantis wspiera również rozwój sieci szybkiego ładowania w całej Europie, m.in. dzięki podpisaniu memorandum o porozumieniu (MOU) pomiędzy Free2Move eSolutions i Engie EPS. W planach jest odzwierciedlenie modelu biznesowego Free2Move eSolutions na rynku północnoamerykańskim. – Nasza droga do elektryfikacji jest prawdopodobnie najważniejszym etapem, aby rozpocząć definiowanie przyszłości grupy Stellantis zaledwie sześć miesięcy po jej powstaniu, a teraz firma wkłada cały swój wysiłek, aby przekroczyć oczekiwania każdego klienta i przyspieszyć nasze inicjatywy mające na celu zdefiniowanie na nowo mobilności na całym świecie – komentuje Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. – Mamy skalę, umiejętności, ducha i zrównoważony rozwój, aby osiągać dwucyfrowe skorygowane marże zysku operacyjnego, być liderem w branży jako model wydajności i dostarczać zelektryfikowane pojazdy, które rozpalają pasję – dodaje.