© Rimac
Przemysł elektroniczny |
Porsche, Rimac i Bugatti tworzą joint venture
Spółka joint venture będzie miała siedzibę w Zagrzebiu w Chorwacji, a jej powstanie zaplanowano na czwarty kwartał 2021 roku. Nazwa nowego producenta hipersamochodów to Bugatti Rimac.
Rimac będzie właścicielem 55% udziałów w joint venture Bugatti-Rimac, a Porsche obejmie 45% udziałów. Porsche ma również 24% udziałów bezpośrednio w Rimacu. Bugatti zostanie wprowadzone do joint venture przez obecnego właściciela – Volkswagena. Następnie udziały zostaną przeniesione na Porsche.
– Łączymy duże doświadczenie Bugatti w biznesie hipersamochodów z ogromną siłą innowacji Rimaca w bardzo obiecującym segmencie elektromobilności. Bugatti wnosi do joint venture markę o bogatej tradycji, kultowe produkty, lojalną bazę klientów oraz globalną organizację dealerską. Rimac prócz technologii zapewnia nowe podejścia do rozwoju i organizacji – komentuje Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG.
Początkowo pod szyldem nowej firmy marki Bugatti i Rimac będą produkować dwa modele hipersamochodów: Bugatti Chiron oraz w pełni elektrycznego Rimaca Neverę. Bugatti Automobiles S.A.S. będzie nadal funkcjonować w ramach nowej spółki joint venture, a wszystkie modele Bugatti również w przyszłości będą wciąż produkowane w fabryce Bugatti w Molsheim we Francji.
Porsche nawiązało udaną współpracę z firmą Rimac już trzy lata temu. „To joint venture jest tymczasowym zwieńczeniem strategicznego łańcucha inwestycji. Pierwsze udziały w Rimacu nabyliśmy w 2018 r. i od tamtej pory sukcesywnie zwiększaliśmy nasze zaangażowanie [/i]– mówi Lutz Meschke, członek zarządu ds. finansów.
Porsche będzie odgrywać silną rolę w joint venture jako partner strategiczny. Członkami rady nadzorczej spółki Bugatti-Rimac zostaną Oliver Blume oraz Lutz Meschke, wiceprezes i członek zarządu Porsche AG ds. finansów i IT, a jej dyrektorem generalnym – Mate Rimac. Po założeniu joint venture będzie zatrudniać około 430 pracowników – około 300 w siedzibie firmy w Zagrzebiu i 130 w zakładzie Bugatti w Molsheim.
Powstanie nowej spółki wymaga uprzedniej zgody organów antymonopolowych w kilku krajach.