reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

skyrise.tech – spektakularny sukces Black Pearls VC

skyrise.tech, spółka technologiczna z Katowic, w którą zainwestował fundusz venture capital, a która teraz została częścią globalnej firmy Etteplan, zapewniła inwestorom kilkunastokrotny zwrot.

Założony przez Marcina Kowalika fundusz Black Pearls VC inwestował w działające w obszarze technologii poprawiających jakość życia środki na poziomie od 500 000 do 2 000 000 PLN. W 2015 roku Black Pearls VC przeprowadził 9 wejść kapitałowych, a portfel funduszu stanowił niemal 20% wszystkich inwestycji zrealizowanych w ramach pilotażu BRIdge Alfa. Jedna z tych inwestycji trafiła do Katowic do spółki skyrise.tech.
Etteplan w czerwcu tego roku ogłosił przejęcie polskiej spółki skyrise.tech, aby rozwijać usługi w zakresie aplikacji oraz oprogramowania w chmurze. Założone w 2008 roku skyrise.tech wypracowało w 2020 roku przychody na poziomie 3,5 mln EUR.
Spółka skyrise.tech aktywnie rozwijała działalność. Sukces biznesowy zaowocował nowymi projektami z obszarów transportu i logistyki, rozwiązań mobilnych i klasy enterprise. Wraz z rozwojem biznesu zwiększał się też zespół, który rozrósł się do 80 osób. Spółka z powodzeniem radziła sobie także na rynkach zagranicznych. W 2020 roku 90% jej przychodów pochodziło spoza Polski. Skyrise.tech przyciągnęło zainteresowanie Etteplan – podmiotu notowanego na giełdzie NASDAQ w Helsinkach. Skyrise.tech stał się częścią fińskiej firmy, która dzięki przejęciu spółki z Katowic zwiększyła swój polski zespół do ponad 200 osób. – Cieszymy się, że możemy być częścią Etteplan. Etteplan ze swoimi 3400 pracownikami i operacjami w ośmiu krajach oferuje pracownikom skyrise.tech ciekawe możliwości uczestniczenia w większych projektach i pozyskania klientów w wielu branżach. Doceniamy także zaangażowanie Black Pearls VC, które pozwoliło nam się nie tylko rozwinąć, ale także było kluczowe w ramach całej transakcji sprzedaży naszej spółki – mówi Jarosław Pilarczyk, prezes zarządu skyrise.tech. – Jako inwestorowi zależało nam nie tylko na osiągnięciu dobrego zwrotu z inwestycji, ale przede wszystkim oddaniu firmy w dobre ręce, które pozwolą wykorzystać kompetencje i talenty, jakie tworzą tę organizację. Jednak fundusze takie jak nasz są oceniane przez pryzmat zwrotów wygenerowanych dla inwestorów, którzy powierzyli nam kapitał. Nasz zwrot na inwestycji wyniósł 18,6x CoC co oznacza, że tylko ta jedna spółka zarobiła dla nas więcej niż wynosiła cała wartość środków inwestorów prywatnych w funduszu, a należy mieć na względzie, że posiadamy w tym funduszu jeszcze kilka spółek, z których będziemy wychodzić – mówi Marcin P. Kowalik, partner zarządzający Black Pearls VC.
Osiem lat temu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) uruchomiło pilotaż programu BRIdge Alfa, którego celem była realizacja inwestycji w projekty badawczo-rozwojowe. Założenie programu wymagało od funduszy VC zaangażowania kapitału prywatnego, który wspierany był przez środki NCBR. Inwestor instytucjonalny wybrał 9 funduszy kapitałowych. W ramach pilotażu dokonały one łącznie 46 inwestycji. – Logika programu BRIdge Alfa zakłada, że środki, jakie przekazujemy funduszom, wracają następnie do gospodarki różnymi strumieniami. Tych wspólnych korzyści jest cały szereg. Dzięki programowi tworzymy cały ekosystem przyjazny zespołom inwestycyjnym, które potrafią rozwijać spółki, komercjalizować je i zwracać tę inwestycję publiczną w formie podatku i zatrudniania. To jest dokładnie to, co zdarzyło się w przypadku funduszu Black Pearls VC i ich inwestycji w skyrise.tech. Firma będzie rozwijała się w Polsce, tu będzie tworzyła nowe miejsca pracy, to będzie przekładało się na wzrost polskiego PKB. Dodatkowo spółka ma dalsze plany eksportu swojej technologii na globalne rynki. To jest ilustracja tego, po co program BRIdge Alfa został stworzony. Cieszymy się, że mogliśmy w tym uczestniczyć – mówi Przemysław Kurczewski, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 28 2024 10:16 V22.4.20-2
reklama
reklama