© Nissan
Przemysł elektroniczny |
Nissan buduje Hub Samochodów Elektrycznych w Wielkiej Brytanii
Nissan ogłosił projekt Nissan EV36Zero, czyli Hub Samochodów Elektrycznych o wartości 1 mld GBP, w którym będzie funkcjonować pierwszy na świecie ekosystem produkcji samochodów elektrycznych.
Envision AESC, producent akumulatorów i wieloletni partner Nissana, zbuduje w Sunderland gigafabrykę o pojemności 9 GWh.Projekt EV36Zero obejmuje trzy powiązane inicjatywy – produkcję samochodów elektrycznych, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz produkcję akumulatorów – i wyznacza nowe standardy, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej – informuje Nissan w komunikacie. Przedsięwzięcie zostanie uruchomione dzięki wstępnej inwestycji w wysokości 1 mld GBP koncernu Nissan i jego partnerów: Envision AESC oraz Rady Miasta Sunderland. Elektryczny crossover z fabryki w Sunderland Nissan zapowiedział, że elektryczny crossover nowej generacji będzie produkowany w Sunderland. W ramach ogłoszonej kwoty 1 mld GBP Nissan zainwestuje do 423 mln GBP w produkcję nowego w pełni elektrycznego modelu w Wielkiej Brytanii. Nowy model został zaprojektowany z myślą o światowych rynkach. Produkowane w Wielkiej Brytanii samochody będą eksportowane do krajów europejskich. Prognozuje się, że z taśm produkcyjnych będzie zjeżdżać rocznie aż 100 tys. sztuk tego modelu. Po rozpoczęciu produkcji w Sunderland powstanie ponad 900 nowych miejsc pracy w fabryce i ponad 4 500 w brytyjskim łańcuchu dostaw oraz kolejnych 75 w obszarze badań i rozwoju. Włącznie z najnowszym projektem inwestycje kapitałowe Nissana w fabrykę przekroczą łącznie 5 mld GPB i będą obejmować m.in. prace badawczo-rozwojowe prowadzone w Europejskim Centrum Technicznym Nissana w Cranfield, w hrabstwie Bedfordshire, rozwój nowych technologii czy wsparcie dostawców z Wielkiej Brytanii w przejściu do ery samochodów elektrycznych. Akumulatory kolejnej generacji Spółka Envision AESC jest właścicielem i operatorem pierwszego w Europie zakładu produkcji akumulatorów w Sunderland, założonego w 2012 roku w celu zapewnienia lokalnej produkcji akumulatorów do Nissana LEAF. Do tej pory fabryka wyprodukowała ogniwa, moduły i pakiety do zasilania dla ponad 180 000 pojazdów elektrycznych w 44 krajach.
Ogłoszone projekty, które bazują na 35 latach działalności produkcyjnej w zakładach w Sunderland, stworzą 6 200 miejsc pracy w koncernie Nissan i spółkach jego brytyjskich dostawców, w tym ponad 900 nowych stanowisk w Nissanie i 750 miejsc pracy w nowej fabryce akumulatorów Envision AESC.Zgodnie z planami rozwoju gamy modeli Nissana, spółka Envision AESC zainwestuje 450 mln GBP w budowę pierwszej w Wielkiej Brytanii gigafabryki, która powstanie na terenie parku przemysłowego International Advanced Manufacturing Park (IAMP), sąsiadującym z zakładami Nissana. Nowa fabryka będzie zasilana energią odnawialną i będzie wykorzystywać technologię akumulatorową najnowszej generacji. Już niedługo rozpocznie się procedura zatwierdzania planów budowy nowej gigafabryki. Początkowo jej moce produkcyjne będą wynosić 9 GWh. Nowy zakład zwiększy konkurencyjność cenową akumulatorów do pojazdów elektrycznych produkowanych w Wielkiej Brytanii, między innymi dzięki nowemu ogniwu Gen5 o 30% większej gęstości energetycznej, które poprawi zasięg i wydajność – informuje Nissan. – Wzrost popytu może wiązać się z przyszłymi inwestycjami o wartości do 1,8 mld GBP, dodatkową mocą 25 GWh i 4 500 miejscami pracy do 2030 roku. Dzięki temu region North East stanie się centrum nowego ośrodka pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii, współpracującego w zakresie badań i rozwoju nad całym cyklem życia baterii, od ich przechowywania, poprzez drugie życie, inteligentne ładowanie V2G, aż po recykling w obiegu zamkniętym – podkreśla Lei Zhang, założyciel i dyrektor generalny Envision Group, W nowej gigafabryce powstanie 750 nowych miejsc pracy i znajdzie w niej zatrudnienie 300 obecnych pracowników. Zeroemisyjna produkcja Rada Miasta Sunderland koordynuje prace nad ekosystemem i kieruje projektem, którego celem jest stworzenie „mikrosieci” opartej w 100% na odnawialnej energii elektrycznej, co pozwoli obniżyć poziom emisji o 55 tys. ton dwutlenku węgla rocznie. Jak wskazują wstępne plany, dzięki możliwości zintegrowania istniejących już elektrowni wiatrowych i słonecznych Nissana może powstać aż dziesięć farm fotowoltaicznych o przewidywanej mocy 132 MW, a bezpośrednie podłączenie do energii ze źródeł odnawialnych z brytyjskiej sieci energetycznej zapewni „stałe” dostawy prądu koncernowi Nissan i firmom motoryzacyjnym działającym na terenie sąsiadującego z fabryką parku przemysłowego International Advanced Manufacturing Park (IAMP). Plany będą w dalszym ciągu opracowywane w ścisłej współpracy z potencjalnymi inwestorami z sektora prywatnego. Koszt projektu, który jest pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem, został oszacowany na 80 mln GBP. Plany zakładają także budowę systemu magazynowania energii z wycofanych z eksploatacji akumulatorów Nissana / Envision AESC o łącznej mocy 1 MW, w którym będzie składowana nadwyżka energii wytwarzanej w ciągu dnia, aby wykorzystać ją poza godzinami szczytu i zrównoważyć popyt w sieci. Dodatkowe projekty infrastrukturalne, które umożliwiają stworzenie nowego hubu produkcji samochodów elektrycznych, podniosą łączną wartość wstępnej inwestycji 1 mld GBP.