reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Nevomo
Przemysł elektroniczny |

Nevomo przetestuje kolej magnetyczną na Podkarpaciu

Prace nad najdłuższym w Europie pełnoskalowym torem do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej rozpoczną się jeszcze latem 2021 roku.

Nevomo, firma opracowująca pionierską technologię magrail, umożliwiającą osiągnięcie prędkości rzędu 550 km/h na istniejących torach, zawarła umowę z należącą do Grupy CIECH spółką CIECH Sarzyna. Na mocy umowy na położonym w województwie podkarpackim terenie spółki zostanie wybudowany najdłuższy w Europie pełnoskalowy tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej.
W ubiegłym tygodniu Nevomo poinformowało o inwestycji funduszu ValueTech Seed w lewitujące pociągi. Pozyskane środki w wysokości 1,1 mln PLN przez spółkę córkę Nevomo PE zostaną przeznaczone na rozwój technologii sekcjonowania i segmentacji synchronicznego silnika liniowego, który jest jednym z kluczowych elementów systemu magrail.
CIECH Sarzyna udostępni spółce Nevomo teren z torem kolejowym i sąsiadującą z nim infrastrukturą oraz m.in. budynek biurowy i magazyn, znajdujący się na terenie gminy Nowa Sarzyna, na Podkarpaciu. Powstanie tam tor o długości 750 m, na którym będą testowane pojazdy z układem napędu liniowego oraz lewitacji pasywnej, a także systemy energoelektroniczne do zasilania i sterowania wielosegmentowym silnikiem liniowym. Prace rozpoczną się latem 2021 roku. – Budowa toru testowego w skali 1:1 na terenie udostępnionym przez spółkę CIECH Sarzyna to kolejny kamień milowy w rozwoju technologii magrail. Pomyślne przeprowadzenie tych testów otwiera drogę do pilotażowych wdrożeń technologii, które planowane są na lata 2022–2024. Oczekuje się, że już w 2025 roku technologia magrail będzie od strony technicznej w pełni gotowa do wprowadzenia na rynek. Podkarpacie to prężny ośrodek zaawansowanych technologii, m.in. dla transportu lotniczego, z dostępem do wysoko wykwalifikowanej kadry i zrozumieniem dla proinnowacyjnych inicjatyw – mówi Paweł Radziszewski, członek zarządu spółki Nevomo. Zaletą technologii magrail, korzystającej z koncepcji hyperloop (systemu magnetycznej kolei próżniowej) jest możliwość integracji z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w taborze kolejowym. – CIECH wspiera innowacyjne rozwiązania odpowiadające na wyzwania otaczającego nas świata. Współpraca z Nevomo wpisuje się w filozofię naszego działania, w myśl której nowoczesny i otwarty na współpracę biznes jest źródłem pozytywnych zmian dla milionów ludzi na świecie. Cieszę się, że dołożymy niewielką cegiełkę do zbudowania prawdziwie rewolucyjnej technologii w transporcie publicznym – komentuje Wojciech Babski, prezes zarządu CIECH Sarzyna. Projekt toru współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka. CIECH to międzynarodowa grupa chemiczna, która produkuje m.in. sodę kalcynowaną i oczyszczoną, sól warzoną, środki ochrony roślin czy pianki poliuretanowe. Posiada fabryki w Polsce, Niemczech i Rumunii oraz zatrudnia ponad 3 tysiące osób w całej UE. Rozwój Grupy wspiera inwestor strategiczny – Kulczyk Investments. Nevomo jest w trakcie trzeciej rundy equity crowdfundingowej na platformie inwestycji kapitałowych Seedrs. Spółka osiągnęła cel swojej zbiórki już po pierwszych 5 dniach trwania kampanii. Jak dotąd pozyskała 1,2 mln EUR przy zaangażowaniu ponad 870 inwestorów. Zebrane środki posłużą do przeprowadzenia pełnowymiarowych testów kluczowych komponentów magrail, przygotowania do pilotażowego wdrożenia, a także do nowych prac badawczo-rozwojowych i kontynuacji ochrony własności intelektualnej.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama